Bruka egen mark-hur lära?

A

anni0301

Hej alla hästverksamma/jordbrukare.

Vi har köpt ett jordbruk med 18 ha åkermark som varit utarrenderat. Konraktetgick ut i årskiftet 07/08 (vi köpte gården aug07)

Bonden som arrenderat marken brukar den fortfarande , har precis sådd
men han har inget kontrakt?! vi har ringt och ringt men han kommer aldrig in och skriver!
Vad händer? vad har vi rätt till? vad har han rätt till? Han får bidrag för KRAV-odling (ensilage, korn/havre,hö) Hur gör man med stödrätterna? han har fått bidragen hittills och har bara betalat 3000 kr till jordägaren förut i arrende. vad kostar det att arrendera mark idag? dvs vad kan vi kräva?

I framtiden kanske vi vill bruka marken själva då drömmarna går mot att ha inackorderingar/ponnyverksamhet/tillridning - hursomhaver så kanske det blir fler djur på gården. Men hur "lär" man sig allt som behövs? Har aldrig sysslat med bruk men jag skulle väldigt gärna lära mig mer om jorden, sådd, skötsel, ekonomi mm mm. Var? Hur?

tacksam för både fakta, råd och idéer!

Sv: Bruka egen mark-hur lära?

Men vad står det i arrende kontraktet ?

Är det inte så att sägs inte arrendet upp året innan det går ut så löper det ytterligare i dom år (5 år ?) innan det åter går att säga upp ?

Mvh Mia

kontraktet sades upp i och med försäljningen sommaren 07så det kontrakt han HADE gick ut sista december 2007. (hade 8 månaders uppsägning så allt är klart så länge; marken är så att säga helt våran nu)

Nu finns bara en muntlig överenskommelse om att han skulle få fortsätta; men att vi ville återkomma med pris, villkor osv. och sen dess har vi inte sett röken av honom förutom i traktorn ute på täkterna...

Stöd rätterna är hans och ni har ingen rätt till dom skall ni ha bidrag på mark ni brukar får ni KÖPA egna stödrätter.
För att avgöra vad ett arrende bör ligga på avgörs av många faktorer, såsom markens beskaffenhet, var i landet det ligger mm.
Vad han kan plocka ut i bidrag på det han brukar har ni inte med att göra då har ÄGER stödrätterna dom tillhör alltså INTE marken.

Vad gäller arrende biten kan jag inte ge dig några bra råd, risken ni har i detta fall är ju det med bisittningsrätten.

Lycka till!

Här hos mig (Finland) kan man återfå stödrättigheterna till sin egen mark. Om man inte har det inskrivet i arrendekontraket att stödrättigheterna återgår till markägaren när arrendet sägs upp, så är det några år den tidigare arrendetagaren kan hålla på ens marks stödrättigheter och sen efter det tillfaller de någon nationell stiftelse.

Här kan man i efterhand skriva ett separat litet kontrakt till det där det framgår att stödrättigheterna skall återgå till markägaren och så få den som haft dem att skriva under. NOrmala skötsamma odlare som vill få arrendera andras mark också ger givetvis stödrättigheterna med marken tillbaks till markägaren.

Här är stödena stora, marken betalar sig till och med med åren med dessa stöd.

Nu är arrendelagstiftningen väldigt komplex. Men som jag tolkar det tänker ni låta honom fortsätta att bruka marken och ni har gjort ett muntligt avtal om detta.
Allra enklast för att få det rätt är att ni vänder till någon som är väl insatt i arrendelagstiftningen och skriver att nytt arrendeavtal. Det kan vara t ex LRF eller en jurist på banken. Detta kan ni sedan skicka till honom för underskrift. Ni får då också hjälp med vad som är skäligt kostnad i er område.
Stödrätter kan ni i vissa fall söka från nationella reserven i andra fall så får man köpa dem.

Man kan även i Sverige göra egna avtal om att stödrätterna ska återgå till markägaren m m. Men det skulle har varit gjort av förre ägaren. Nu är arrendatorn ägare av rätterna och det är i så fall ni som får be att få köpa av honom.

Vad händer? vad har vi rätt till? vad har han rätt till? Han får bidrag för KRAV-odling (ensilage, korn/havre,hö) Hur gör man med stödrätterna? han har fått bidragen hittills och har bara betalat 3000 kr till jordägaren förut i arrende. vad kostar det att arrendera mark idag? dvs vad kan vi kräva?

Som tidigare skrivits så är ägs stödrätterna av nuvarande brukare. Och arrendet ska inte motsvara stödrättesbeloppet på långt när. Beror ju på faktorer som Nelly tidigare skrivit.

Kicki :laugh:

svar till många:

Nä jag menade inte att vi skulle ha samma summa i arrendeavgift som han får ut av stödet. Vi har redan varit hos LRF och upprättat ett kontrakt men sen ska ju karln skriva sin kråka på den oxå. Det var det jag menade; hur gör man om han inte skriver under?? Vad kan vi kräva av honom elller i värsta fall - vad kan han kräva av oss?
Många dumförklarar oss när vi säger att han har stödet på marken?!

Marken är väldigt eftertraktad och bönderna står i kö eftersom den ligger väldigt centralt mitt i "bondesamhället" och med bra avkastning. 3000 låter i våra öron väldigt lite, men å andra sidan vill vi inte bråka för mycket då vi gärna vill bibehålla ett varierat jordbruk och inte bara slå ned gräs som ska ligga sen. Bättre någon använder marken "på riktigt"
Den som brukar vår mark får söka allt stöd eftersom vi inte än så länge är intresserade av att bruka den.

Men nästa fråga var hur man kan lära sig bruka marken på vettigt sätt? min svärfar är gammal jordbrukare men han känner att det de gjorde på 50-talet kanske inte är aktuellt idag? Eller är gamla kunskaper guld värt? vill ta in framförallt hö och korn om det någonsin blir aktuellt.

Kan ni inte åka hem till gubben, ni vet säkert var han bor. Han kanske vill dra ut på det av nån anledning. Eller bara är slö.

Som tidigare skrivits så är ägs stödrätterna av nuvarande brukare. Och arrendet ska inte motsvara stödrättesbeloppet på långt när. Beror ju på faktorer som Nelly tidigare skrivit.

Varför ska inte arrendeavgifterna motsvara stödrätterna? Han får väl dessutom betalt för det han brukar på jorden?

Vi var och kollade på en gård där ägaren arrenderat ut marken till sin bror för några tusenlappar. Vi frågade hur mkt han fick i bidrag för jorden. Det visste inte ägaren, men han skulle kolla med sin bror. Det visade sig att brodern fått ut över 40.000 i bidrag, men "glömt" berätta det för sin bror. Vi räknade ut att enbart i stödrätter hade brodern tjänat närmare 150.000, :crazy:

Varför ska inte arrendeavgifterna motsvara stödrätterna? Han får väl dessutom betalt för det han brukar på jorden?

Vi var och kollade på en gård där ägaren arrenderat ut marken till sin bror för några tusenlappar. Vi frågade hur mkt han fick i bidrag för jorden. Det visste inte ägaren, men han skulle kolla med sin bror. Det visade sig att brodern fått ut över 40.000 i bidrag, men "glömt" berätta det för sin bror. Vi räknade ut att enbart i stödrätter hade brodern tjänat närmare 150.000, :crazy:

Det kostar att bruka mark, stöden kompenserar den dåliga lönsamheten för arbetet. För en del är stödet den enda "lönen" för allt arbete de lägger ner. Varför ska marägaren sko sig, när det är någon annan som investerar och gör jobbet?
Skulle du vilja arbeta gratis?

Det kostar att bruka mark, stöden kompenserar den dåliga lönsamheten för arbetet. För en del är stödet den enda "lönen" för allt arbete de lägger ner. Varför ska marägaren sko sig, när det är någon annan som investerar och gör jobbet?
Skulle du vilja arbeta gratis?

Det beror ju helt på vad det är för sorts mark. På god åkermark ligger arrendepriserna långt över EU-stöden. Enbart EU-stöd ger väl en avkastning på under 1% av markvärdet häromring tex.

Det är ju ett väldigt ineffektivt jordbruk om man inte får något teckningsbidrag alls för själva produktionen.

Marken är väldigt eftertraktad och bönderna står i kö eftersom den ligger väldigt centralt mitt i "bondesamhället" och med bra avkastning. 3000 låter i våra öron väldigt lite, men å andra sidan vill vi inte bråka för mycket då vi gärna vill bibehålla ett varierat jordbruk och inte bara slå ned gräs som ska ligga sen. Bättre någon använder marken "på riktigt"
Den som brukar vår mark får söka allt stöd eftersom vi inte än så länge är intresserade av att bruka den.

Men nästa fråga var hur man kan lära sig bruka marken på vettigt sätt? min svärfar är gammal jordbrukare men han känner att det de gjorde på 50-talet kanske inte är aktuellt idag? Eller är gamla kunskaper guld värt? vill ta in framförallt hö och korn om det någonsin blir aktuellt.

50-talet är ju lite väl långt bort om du vill ha ut max av din mark. ;) 50 år är en mycket lång tid i den här branchen i dag, så jag skulle nog leta kunskaper någon annanstans. :laugh:

Tycker inte att 3000:- låter så lite, han har ju knappast låtit marken förfalla. Om den som brukar marken kostar på den, vilket inte är gratis om man vill ha bra jordar, så kan inte ägaren tillgodogöra sig det i arrendet, blir ju helt bakvänt. Att täckdika mark t.ex. är en dyr historia så bara där är det plöjt ned en hel del slantar. Den jorden som ni nu i framtiden kommer att bruka har ju denna lantbrukare lagt grunden till och gjort möjlig, något som jag tycker att man ska tänka på. Att det är bra avkastning på jordarna är ju inget som enbart är en slump!

Vet ju nu inte vad ni har för planer på t.ex. maskinpark, men ett tips är att låta den här lantbrukaren eller någon annan bruka marken. Och ni köper fodret från dem för ett pris som ni förhandlar fram och som gynnar alla parter. På så vis blir marken skött, ni får ett bra foder till bra pris och slipper alla kostnader och huvudbryn i övrigt. Vall som ska brytas, gödslas, plöjas, harvas, sås in, slås och skördas. Att bruka marken sjäv kräver ju en viss maskinpark som ska räknas in i kilopriset alt. man hyr in per maskintimme, inte helt gratis och som ska bokas in när det är som mest "högtryck" under säsong. Samt att man har sin egen tid som oavsett ska räknas. Till det utsäde, konstgödsel o.s.v.

Senast ändrad av en moderator:

Det beror ju helt på vad det är för sorts mark. På god åkermark ligger arrendepriserna långt över EU-stöden. Enbart EU-stöd ger väl en avkastning på under 1% av markvärdet häromring tex.

Det är ju ett väldigt ineffektivt jordbruk om man inte får något teckningsbidrag alls för själva produktionen.

Här på vår mark så kan man få cirka 2000:-/ha i gårdsstöd och 300:- extra om man odlar vall som man inte plöjer ofta (ska ligga minst 3 vintrar). Vallen ska skördas eller betas en gång per år. Att slå av med betesputsen och låta ligga är kanske slöseri men bättre än ett dåligt arrendekontrakt.

Tjänat och tjänat, riktigt så enkelt är det inte faktiskt. Och det är ju jag som brukare som lägger ned pengar och tid på marken, något som inte då markägaren ska ha cred för. Den dagen arrendet upphör så tillfaller ju ev. täckdikning markägaren t.ex. Brodern har ju en del omkostnader på marken åxå samt håller upp värdet i den genom att inte låta den förfalla. Det är väldigt vanligt att folk är av den åsikten att man får pengarna och det är ren vinst men det är ju knutet till så mycket mer. Skulle vara glad att slippa alla sorters stöd och att konsumenterna fick betala den faktiska kostnaden vad gäller att framställa en produkt på samma sätt som när man köper en bil!

Vet inte hur jag ska tolka "får dessutom betalt för det han brukar på jorden". Men som mjölkproducent så går ju det som brukas på jorden ner i kornas magar och ut som mjölk. De stödrätter som utgår är ju i mångt och mycket en kompensation för att ersätta den faktiska kostnaden. Som sagt, skulle vara betydligt roligare t.ex. att få betalt på en gång för de timmar man lägger ned för att producera en liter mjölk än genom olika former av omvägar!

När vi flyttade in på vår gård så löpte kontraktet ut med arrendatorn. Vi skrev 1-års kontrakt och jag sade alltid upp honom 8 månader i förväg och gick aldrig med på längre än 1 år åt gången. För 6,5 HA fick jag in 13.000:- (inkl moms). 3000:- för 18 HA plus att han får alla bidrag är sanslöst billigt och han borde skämmas. Är det bra mark kan du få upp till 2000:- HA. Har de Krav odling får de enorma bidrag på 18 HA.

Vi skaffade oss en traktor och billiga redskap på auktioner och nu tar vi in allt hösilage själva. Istället för ynka 13.000:- i arrende får jag in 12.000:- i EU-bidrag plus hösilage till mina egna hästar plus att jag säljer hö till andra för 50-60.000:- om året. Det bästa jag nånsin gjort var att slänga ut bonden och bruka marken själv.

Prata med LRF så snabbt som möjligt och ordna detta så att du får tillbaka dina egna stödrättigheter. Han har ingen rätt att vara på din mark i och med att kontraktet löpt ut.

Hushållningssällskapet kan man få mycket hjälp av. Bla kan man prenumerera på torparbrev som vänder sig till mindre jordbruk. Kolla med dem.

Liknande trådar

H
Hästmänniskan Rubriken ska givetvis vara: Hur ANVÄNDA redan existerande stödrätter? :p Ska köpa gård (yey!! :banana:) och säljarna ska skriva över...
Svar
7
· Visningar
1 565
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama