BRÖSTselefundering

Noteca

Trådstartare
Funderar lite över den riktiga bröstselen, dvs den med lös brösta. Jag har bara kört den typ med fast brösta.

Min fråga är, sitter inte bröstan ihop med däckeldelen något alls, utan bara draglinorna? Man fäster ju vagnen i däckeldelen, därav min fråga. Är det ingen risk att bröstan åker fram om det nu inte finns något som "håller tillbaka"?

Sv: BRÖSTselefundering

Börstan kan bara åka fram ytterst marginellt eftersom den för det första sitter fästad i vagnen med draglinorna och vagnen i sin tur bromsas upp av bakselens funktion.

Ah! Just ja! :o Tänkte inte på bakselen, att den inte åker fram. Ganska logiskt nu när jag tänker efter. Jag tänkte bara på draglinorna och vagnen jag... Tack för ditt svar! *känner mig ganska IQ.-befriad* ;)

Varför ska du göra det? Ibland är ju hjärnan bara inte med.;)
Själv är jag helt fascinerad över bristen på svar i denna tråden.

Med tanke på hur mycket det ylas och gapas över bröstselar med fast brösta vs. bröstselar med lös brösta och svänglar och bakselar hit och dit i alla andra trådar under körning så borde detta ju vara de självutnämnda experternas drömtråd att hoppa på:angel:

Vad vill du jag ska svara? jag är så nöjd över ditt braiga svar, dessutom är jag otroligt trött på att se mitt namn/nick hela tiden.

Vem är du då, en liten presentation hade varit kul!!

Ja, men man hinner ju inte vara presis överallt!! ;)
Lugn *expert* råd på G :rofl: :D
Råtta o katt, har du häst? :D

/L

En lös brösta med draglinor sitter inte ihop med däckeln utan fungerar så att bakselen (sitter direkt i skaklarna) bromsar vagnen och draglinorna/svängeln drar den. Däckeln håller bara upp skaklarna och dom fungerar då endast som styrning. Baksele ska man helst använda oavsett sele.
Vid parkörning förekommer det att man inte har baksele men då har man alltid broms på vagnen! På parselar sitter bröstan fast med däckeln.

/Lisa

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka