Bröstsele vs. Loksele

_Smulan_

Trådstartare
Vad tycker ni, är det bäst att köra med bröst- el loksele?
Hästen kommer att köras ca en gång i veckan (rids annars) med rockard.

Sv: Bröstsele vs. Loksele

Personligen tycker jag inte om kombinationen loksele och rockard...

Till en vanlig rockard rekommenderar jag bröstselen i så fall.

*viskar tyst som Bin Laden på en resturang i New York*
..om du inte har en travsele hängande i stallet alltså..

:cool:

Har nog mest funderat på bröstsele men varför inte loksele o rockard?
Har ingen travsele heller tyvärr..

Ja..varför inte lokselen egentligen?

Jag tycker inte att det ser snyggt ut kan tilläggas, kanske är det därför jag har den uppfattningen..

En loksele ska användas till 4-hjulingar eller till att dra tungt med.
Då är den "ett måste".
Men det är min personliga uppfattning!

Har kört rockarden med lokselen någon gång och skaklarna till rockarden hamnar alldeles för lågt ner och det blir obalans.
Tyngpunkten blir fel och jag får inte rätt körställning.

Men då har jag å andra sidan en rockard som har sin bästa tyngpunkt om den selas på i skakelöglor högre upp.

Din rockard är kanske inte likadan?

Att det "slamrar" och "slår" lite fram o tillbaka är helt okej när man kör i de tyngre vagnarna och dom som har rekade skaklar. Det gör mig inget.
Det hör liksom ihop och är funktionsdugligt tillsammans.

Men i en rockard vill jag ha en bekväm och mjuk körning (eller hur jag nu ska förklara det) och det får jag inte med lokselen tycker jag.

Vet inte om det kan ha att göra med att rockarden är så lättdragen för hästen så han lägger sig inte ner och drar i lokorna.

Titta i otaliga trådar med samma ämne.

Exempelvis "Vilka selar till vilka kärror?" ett par rader längre ner.

LIA

Tack för svaret! Tycker oxå det ser bättre ut m bröstsele o på tävling använder man väl alltid bröstsele...?

Tänkte bara klämma in en fråga till när jag ändå håller på.. Hur ska man sätta fast rockarden i selen om det inte finns några öglor på skaklarna? Använder man draglinor då o "snurrar" fast dom som man gör på travsulkyn?
Kan inte så jättemycket om detta, märks set el?;) :o

Jag har kört med loksele och rockard nyligen, och det går bara inte att helt anpassa till varandra utan att modifiera om hela selen, och det är ju inte ursprungstanken. Nu har vi köpt en bröstsele och nu passar allt som handen i handsken!
Lokselen används när remmalagsvagnen ska fram och vi drar upp till 12 pers.

Ska du köra din häst kanske det är dags att du fyller på din kunskap innan du ger dig ut. Kolla runt här, ställ konkreta frågor, och finns det möjlighet, ta med dig o din häst på en kurs så du får allt att passa.

Draglinor är det som hästen drar hela vagnen i. Draglinorna sitter fast i svängeln.
Skaklarna ska ligga löst i hållarna, så att hästen kan svänga utan rörelsehinder. Skaklarna hålls i rätt position med hjälp av bakselen och draglinorna.

Man kan ju söka efter tex "svängel" här så får du nog en massa trådar om hur allt fungerar! Lycka till i ditt kunskapsletande

Har läst på lite här nu så jag tror jag fattar lite mer hur det ska vara. Men det måste väl ändå va "öglor" på skaklarna, annars måste ju skaklarna dras ur, ...där dom nu sitter fast, när hästen drar... Eller?
Har kört häst en del innan men ingen egen (utom m kälke) så jag har aldrig kollat riktigt hur man ska spänna allt.
Lyckligtvis har jag en kompis som kört en del så jag får be henne om hjälp när det är dags att spänna för.

Tack för alla svar iaf!

Eg tycker jag det är lite dumt att selarna är så begränsade så som de är!
Då måste man ju vara noga med att välja ut rätt vagn-sele-körsätt till sig och hästen.

Bröstselen (nu snackar vi om den bra modellen!) har sin fördel att den har stor rörelsefrihet (med brösta+draglinor, bred/stoppad däckel med högt skakelfäste och baksele)
Men utan en bra vagn (med skaklar som inte går att sätta högre och utan svängel) blir det svårt att få det att passa ihop.
Nackdel med brösta är att många hästar o ponnyer har för litet mellanrum mellan strupe och bogspetsar. Bröstan trycker mot strupen och/eller måste ligga över bogspetsarna vilket kan vara obehagligt. Hästen störs mer när det går tungt och kan bli ovillig att dra vid sådana tillfällen.
Bröstselen säljs komplett med draglinor och baksele, ofta ingår även huvudlag och tömmar.

Lokselen har sina fördelar genom att den låter hästen arbeta mera ostört vid tyngre arbeten men är även bra för de hästar som inte passar i brösta. Jag tycker fler borde se fördelarna med lokor men ofta är det tragiskt nog det vanligaste, enklaste och billigaste alt som avgör i slutänden.
En komplett loksele är lite dyrare då man måste köpa till draglinor och baksele (ibland även tömmar o huvudlag).
Finns lätta lokselar och tyngre arbetslokselar.
En lite omgjord lätt loksele är lika funktionsduglig som en bra bröstsele men "ingen annan har så" så därför väljer man bort det fast det eg skulle passa många hästar bättre!

Vad du ska välja för sele beror på för vagn, häst och körsätt du har. Om du har en trav-rockard kan det bli tokigt med en loksele då det skiljer sig ang skaklarnas fäste bla i höjd.
Men många rockarder (hemmagjorda) passar bäst med loksele eller bröstsele där man kan ha lågt skakelfäste då skaklarna ofta sitter lågt.

Vill du ha mer hjälp kan du ju beskriva häst och vagn (alt visa bild) eller (det bästa) kontakta en körtränare där du bor.

Lite sidor att läsa och satsa på något gjort av Ander's Erik'son när det gäller körning för han har gjort bra film, bok och häften.
http://www.n3sport.se/n3shop/Butik/...utikID=15&ProduktGruppID=148&ProduktTypID=572
http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm
http://www.kuskringen.nu/om_korning/selar-text.htm
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/korning/utrustning.html

Dra tungt med. Låt oss spekulera i rockard med tyngre person då?:angel:

Dra tungt med. Låt oss spekulera i rockard med tyngre person då?:angel:

Det är inte att dra tungt. Skogsarbete är tungt. Jordbruksarbete är tungt. Köra flera personer i tyngre 4-hjulig vagn är tungt. Rockard är lätt, även med tung person i! :) (för i sammanhanget är en tung person inte särskilt... tung... ;) )

Hästarna är ett varmblod o ett fullblod på ca 165 cm. Båda är lätt byggda m långa sluttande bogar o rätt långa, smala halsar.
Rockarden är nog (köpte den begagnad) en sorts hemmabygge m bildäck (o fjädring!:idea: ). Liknande såna dom säljer p börjes, tror jag.
E för fasen krångligare med alla grejer man måste ha till körning jämfört med ridning. De e så man känner sej som en jäkla nybörjare igen ju...;)

Beställde en bröstsele från Equilex i förrgår. Såg helt ok ut och var ju med baksele, draglinor osv. Skulle jag vilja satsa mer seriöst (o inte bara för omväxlingens skull) på körningen i framtiden kan jag ju alltid köpa en bättre sele.
Kom dock på att det inte finns någon svängel på vagnen (de e väl bra att ha en sådan..?)så jag får väl skaffa en sådan med. Någon som vat var man kan få tag på en sådan? Och hur lång den ska va? Altså, hur mycket plats ska det finnas mellan svängel o skakel?

Tack för att ni e så hjälpsamma mot en stackars kör-nybörjare..;)

Om du inte ska tillverka den själv som många gör, så kan du rätt billigt köpa olika sorters på driveout.se Beroende på vilken vagn du har fäster amn dem olika. Det viktiga är att de bara kan röra sig fram och inte upp/ner. Den ska monteras på det ställe där dragvinklen blir bäst, så ut o kolla på din vagn när hästen är förspänd var draglinorna ska sluta för att det ska sitta bra.

Behöver du mer hjälp är du jättevälkommen att sätta in en bild så kan vi här hjälpa dig.

Svängeln är det viktigaste, det är den som drar hela vagnen och gör det bekvämt för hästen.
När du ändå är igång, kolla så du har bra bakseleringar på dinsa skaklar. Mät ut det samtidigt som du provar selen.

Tack för tipset!

Vagnen har tyvärr inga bakseleringar så jag får väl hitta nån som kan svetsa dit såna el fästa bakselen nån annanstans..

Du måste ha svängel på vangen till Equilexselen. Har du nån som kan svetsa kan du ju fixa en själv, den ska vara runt 60-70 cm lång fast längre skadar inte bara den inte blir skrymmande (den måste ju kunna svänga). Så den måste sitta en bit ut 15-20 cm om den inte kan sitta med fritt spelrum.
http://www.driveout.se/startsida.htm - har svänglar att köpa (och finfina vagnar! :))

Bakseleringar bör du ju fixa men det kan gå om baksele remmen räcker fram till den främre ögglan om det nu finns nån.
Du har ingen bild på vagnen?

Finns lite mer info om svängel/draglinor
http://www.cliffords.se/korskolan.html

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
488
Senast: yamyam
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg