Bröstsele vs. loksele?

S

SSBLPD

Jag går och funderar på vad jag ska ha för en sele egentligen, och jag funderar på vad som *egentligen* är bäst, en bröstsele eller en loksele?

Tidigare har jag haft intrycket att bröstselen är bättre om man tex. kör med en rockard, medan lokselen är bättre om man gör riktiga "tungjobb", men jag har lärt mig lite mer om draglinor och bakselar sen dess. :idea:

Men hur ska man tänka? Ska man köpa sig en bröstsele eller en loksele?
Jag kör rockard/sulky/släde och drar fram en coh en annan stock i skogen.

Sv: Bröstsele vs. loksele?

Det beror lite på hur hästen ser ut, vad som passar den bäst. Släde brukar vara svårt att köra med bröstsele så utifrån det du kör skulle nog en loksele passa bättre. En bröstsele tror jag är smidigare att jobba i, om man dressyrtränar tex, men den kräver också en viss plats för bröstan för att den ska funka bra.

Sv: Bröstsele vs. loksele?

Nora skrev:
Det beror lite på hur hästen ser ut, vad som passar den bäst. Släde brukar vara svårt att köra med bröstsele så utifrån det du kör skulle nog en loksele passa bättre. En bröstsele tror jag är smidigare att jobba i, om man dressyrtränar tex, men den kräver också en viss plats för bröstan för att den ska funka bra.

Tack för svar! :bow:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 827
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka