Bröstsele? travsele? HJÄLP

stallhh

Trådstartare
Har fodershettis som är inkörd,men vi fick inga saker med.... tänkte köpa en billigare sele och försöka hitta en lätt sulky som kan ta 2 personer till vettiga priser. vilken typ av sele ska man köpa? och passar alla selar till alla vagnar??
har hittat billiga bröstselar samt en trav/remsele.... passar travselen till en vanlig rockard,el är det bara sulkys den passar till? en rockard som använts till travhästar,går den att ha till ponnies, kan man göra om det så man kan ha den?? tips,förslag,idéer??

Sv: Bröstsele? travsele? HJÄLP

JAg köpte en shettis med en enkel rockard utan fjädring och en travsele.
Den gick utmärkt att använda tillsammans medn jag tyckte det var bökigt att hålla på med remmarna och det tar längre tid att komma iväg.

Jag köpte en annan rockard, typ Globusmodell, och det går använda travselen till den oxå.
Men det är svängel på den jag köpte och hade inga draglinor.
Nu föll det sig så att jag sålde shettisen och då fick de med travselen, jag gillade den ju ändå inte.

OM det nu blir någon ny shettis så kommer jag köpa en brsötsele med lös brösta, baksele och draglinor till den.

Jag tror det är bättre för hästen att ha "riktiga" grejer.

Ang rockard/sulky.....det finns många enkla rockars ute till salu nu, kolla Hästnet så hittar du massor.
Men det beror ju på vart man bor, kan var alångt iväåg och man kan hitt apå nära håll.

Jag vet en i Borås trakten som rä till salu ifall du har nära dit ;)

En sulky till travhästar, menar du en stor häst ?
Den är nog för stor.....
Jag vet att det går att bygga om speedcarts till 2 sitsig, har sett någon sådan till salu för stor häst men en ren sulky tror jag blir svårt.
Men som sagt, en enkel rockard borde gå att hitta om du inte har några större krav :)

Personligen:
OM du inte tänker lägga ner nån större summa och itne vill köpa en "riktig" brsötsele tror jag faktiskt en travsele, ev med baksele och draglinor, är bättre än en bröstsele med fast brösta.
Bröstan på en travsele är lös även om den ändå sitter fast.....inte på samma sätt dock som en fast brösta på en bröstsele.

Men jag är nästan nybörjare själv så andra tycker säkert annat !
JO, förresten.....Om travselen har snabbfästen, sk QH, så går det INTE till en vanlig rockard, då måste även vagnen ha QH-fästen !!

Skulle satsa på en av de billigare selarna med lös brösta, typ nylonselen/standard/hobbysele.
Svängel är inte så dyrt att köpa eller fixa själv. Skulle inte köpa en sele med fast brösta när bättre finns för lika mycket eller +några hundra.

En rockard som är avvägd till stor häst fungerar inte till shettis.
En sulky är den typ av vagn som används i travlopp, alltså är det en rockard du ska ha.

Inte det bästa svaret, undrar vars alla trådsvarare tagit vägen? ;)

Personligen tycker jag att en vanlig bröstsele+rockard är enklast och bäst :)
Håller med föregående om att det finns massor av beg. rockards till salu.
HästNet/Blocket
Letar själv rockard till min storhäst... Men det finns nästan bara till shettis/B-ponnier:eek:
Så det lär ju inte vara svårt att hitta

Du menar då en lös eller fast brösta?
Jag tycker jag hittar mest storhäst/c-d ponny rockards.
Kanske beror på vars i landet man bor.

Och jag letar rockard till stor häst och tycker bara det finns till shettisar ;)

Finns inte en enda på hyfsat nära håll alls...

Hur långt är ni beredda att åka för en "normal" rockard ??
Och vad tycker ni är ett rimligt pris ?

där jag bor finns det inga vagnar alls till salu för shettisar.... sydöstra kusten. och sele 'r det likadant med... hade det funnits i närheten hade man ju kunnat prova sakerna om de passar. jag hade kunnat tänka mig en vagn som kanske måste renoveras ngt,behöver ju inte vara tipptopp.... Hade helst velat köpa allt i paketpris som passar stor shettis...både vagn och sele för max 1500kr... men antar att det inte finns att hitta?? vill ju inte köpa för dyrt när vi bara har ponnyn 6månader.

Tänk på att om du köper bra saker så kan du ju sälja det igen om du inte behöver det längre.

Liknande trådar

Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Körning Är just nu uppe och dansar bland de rosa molnen och känner mig helt överlycklig! Fick för några dagar sedan frågan om jag ville få en...
Svar
1
· Visningar
880
Senast: Pinkilly
·
Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 768
Senast: agtatoon
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka