Sv: Bröstsele? travsele? HJÄLP
JAg köpte en shettis med en enkel rockard utan fjädring och en travsele.
Den gick utmärkt att använda tillsammans medn jag tyckte det var bökigt att hålla på med remmarna och det tar längre tid att komma iväg.
Jag köpte en annan rockard, typ Globusmodell, och det går använda travselen till den oxå.
Men det är svängel på den jag köpte och hade inga draglinor.
Nu föll det sig så att jag sålde shettisen och då fick de med travselen, jag gillade den ju ändå inte.
OM det nu blir någon ny shettis så kommer jag köpa en brsötsele med lös brösta, baksele och draglinor till den.
Jag tror det är bättre för hästen att ha "riktiga" grejer.
Ang rockard/sulky.....det finns många enkla rockars ute till salu nu, kolla Hästnet så hittar du massor.
Men det beror ju på vart man bor, kan var alångt iväåg och man kan hitt apå nära håll.
Jag vet en i Borås trakten som rä till salu ifall du har nära dit
En sulky till travhästar, menar du en stor häst ?
Den är nog för stor.....
Jag vet att det går att bygga om speedcarts till 2 sitsig, har sett någon sådan till salu för stor häst men en ren sulky tror jag blir svårt.
Men som sagt, en enkel rockard borde gå att hitta om du inte har några större krav
Personligen:
OM du inte tänker lägga ner nån större summa och itne vill köpa en "riktig" brsötsele tror jag faktiskt en travsele, ev med baksele och draglinor, är bättre än en bröstsele med fast brösta.
Bröstan på en travsele är lös även om den ändå sitter fast.....inte på samma sätt dock som en fast brösta på en bröstsele.
Men jag är nästan nybörjare själv så andra tycker säkert annat !
JO, förresten.....Om travselen har snabbfästen, sk QH, så går det INTE till en vanlig rockard, då måste även vagnen ha QH-fästen !!