Bröstsele eller Loksele?

Sv: Bröstsele eller Loksele?

Jo men när är vilken sele skall man använda till vad? Ser att många har bröstsele, jag har loksele då den följde med hästen.

Sv: Bröstsele eller Loksele?

För att göra det extremt enkelt:

För all slags arbetskörning, alltså dra "släpredskap", hämta ved med olika redskap, dra tunga lass (med vagn/anspänning anpassad för loksele), används loksele.

För "vagnskörning", där skaklar och anspänning är anpassat för det, används bröstsele. Detta gäller i synnerhet tvåhjuliga vagnar.

Till alla vagnar/redskap där hästen hästen bidrar till att bromsa, alltså för det mesta, ska baksele användas.

Men egentligen så är det mer komplicerat än så.
Lokselar kan anpassas med höga skakelfästen så att de fungerar utmärkt även till tvåhjuliga vagnar. Bröstselar bör överhuvudtaget aldrig användas till "släparbete". Däckeln på lokselen bör vara av typen "bågdäckel" eller motsvarande för att ge bästa möjliga avlastning och rörlighet.

Vissa hästindivider/hästraser har en kropp där loksele passar bättre, eller där bröstsele passar bättre.

Kallblod är ofta bättre anpassade till loksele, vissa "varmblodigare" hästraser passar sämre i loksele.

Oavsett typ på sele, så ska den anpassas efter hästen, och till arbetsuppgiften.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
518
Senast: Efwa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
864
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama