Bröstsele, draglinor, nybörjare

P

Paavo

Hej
Jag har en gammal varmblodstravare som går som sällskapshäst/promenadridhäst.

Nu har jag tänkt att jag skulle prova och köra henne. Det finns billiga bröstselar att köpa på postorder för ca 1000:-. Är det nåt att ha?

Ska bara köra med en rockard på plan mark i makligt tempo.

Om jag har fattat rätt så fäster man en rockard i bara skacklarna direkt till selen. Eller måste man ha draglinor?

Det kanske är dumma frågor men jag är nybörjare på detta.

Sv: Bröstsele, draglinor, nybörjare

Billiga bröstselar brukar vara skräp och darglinor och baksele är att föredra för hästens komfort.

Man väljer sadel med stor omsorg och anpassar bra, men sele kan man tänka sig köpa billigt...
Och varför ska man börja lära sig rida i en sadel som vaken passar en själv eller hästen?

Försök lära dig, gå en kurs kontakta kör (ej trav) kunnig. Dock kan du köra trav, men då bör man alltid ha en lätt vagn.
Det är lika bra du lär dig mer om draglinor, svängel och baksele. Sånt bör varje körhäst ha tycker jag.

Kolla efter böcker, Anders Eriksson(tävlingskusk) har även gjort en lättförståelig film om körning.

Men på dom rockarder jag har sett använder man inte draglinor eller...?

Nu har jag surfat runt lite på nätet och sett att det finns rockarder där man använder draglinor.
Jag blir inte klok på detta. Ska man ha draglinor eller inte till en rockard???

Man ska ha draglinor till en rockard.

En sådan billig bröstsele som du har hittat för tusenlappen är helt oanvändbar. Möjligtvis att man kan använda den till tömkörning men absolut inte till någon form av vagn.

Om du tittar på en billig bröstsele så sitter bröstan ihop med resten av selen. Det gör att hästen hindras i varje steg. Tittar du på en bra brösta så sitter bröstan lös och det är i den man fäster draglinorna. Då kan hästen ta ut varje steg och draglinorna tillåter bröstan att följa hästen istället för tvärtom.

Draglinorna gör också att det blir mycket bekvämare för kusken eftersom utan draglinor så rycks vagnen växelvis framåt när hästen flyttar benet istället för att draglinorna drar vagnen växelvis framåt i takt med hur hästen rör sina ben. Med draglinor rör sig vagnen fint framåt utan att ryckas i sidled.

Det finns många bra böcker om körning, läs dem och ta sedan kontakt med någon som är duktig som kan hjälpa dej. Dels att prova ut utrustning men också som kan lära dej att köra.

Lycka till! Det är jättekul att köra :)

:bow::bow:
Man ska ha draglinor till en rockard.

En sådan billig bröstsele som du har hittat för tusenlappen är helt oanvändbar. Möjligtvis att man kan använda den till tömkörning men absolut inte till någon form av vagn.

Om du tittar på en billig bröstsele så sitter bröstan ihop med resten av selen. Det gör att hästen hindras i varje steg. Tittar du på en bra brösta så sitter bröstan lös och det är i den man fäster draglinorna. Då kan hästen ta ut varje steg och draglinorna tillåter bröstan att följa hästen istället för tvärtom.

Draglinorna gör också att det blir mycket bekvämare för kusken eftersom utan draglinor så rycks vagnen växelvis framåt när hästen flyttar benet istället för att draglinorna drar vagnen växelvis framåt i takt med hur hästen rör sina ben. Med draglinor rör sig vagnen fint framåt utan att ryckas i sidled.

Det finns många bra böcker om körning, läs dem och ta sedan kontakt med någon som är duktig som kan hjälpa dej. Dels att prova ut utrustning men också som kan lära dej att köra.

Lycka till! Det är jättekul att köra :)

Tack för upplysningarna!:bow:

Hej Paavo!

Kul att du vill börja köra!

Ett tips jag vill ge dig är att se till att få någon mycket fartvan och körvan att hjälpa dig igång. Travare KAN tagga till rejält när de kommer i vagn och då går det FORT.

Jag minns än första gången jag körde ett snabbjobb med travare, jag satt där och såg till min skräckblandade förtjusning träden SVISCHA förbi på ömse sidor om banvallen vi kör på. Hästen som nyss skrittat fridfullt var förvandlad till ett fartmonster och som jag upplevde det då - omöjlig att stoppa. Det var hon givetvis inte alls, det var bara jag som hade lite fel teknik och var ovan. Efter ett par kilometer hade vi hittat varandra och kunde börja kommunicera och sedan gick det ju toppenbra.

Det jag vill säga är att en travare ofta kan komma in i sin gamla takt när den får vagn bakom sig. Och är man ovan då så kan det gå illa.

Vilken utrustning du skall köra med?

Ja förslagsvis ska du ha en rockard eftersom en enkelaxlad vagn är mer lättmanövrerad när man är ovan (enligt min uppfattning).

Sele finns som jag ser det två varianter till en rockad. Endera en traditionell bröstsele med draglinor och separat brösta och allt som det ska vara. Och baksele förstås.

Eller så kör du med travsele - företrädesvis använder du då en travsele med remselning och en bred kortbrösta som du helst ska fästa i linor som går via hjul på vagnen (ungefär lika som principen för draglinor). Men det går också bra att fästa bröstan i vagnen oavsett om du väljer en kortbrösta eller en långbrösta.

Väljer du travselen så bör du tänka på att backar inte är så himla skoj för hästen, uppför har den en mindre brösta att dra i och i och med att vagnen är fäst i däckeln blir det också så att hästen delvis drar med däckeln. Nedför så har du ingen baksele som bromsar utan bara en svanskappa och så däckeln igen. Det blir obekvämare för hästen men har din häst travtränats är den å andra sidan van vid den utrustningen så det kan vara klokt att börja med en travsele faktiskt.

Om JAG vore du så skulle jag försöka hitta någon bra amatörtränare och be att få hjälp med att prova att köra (mot en ersättning förstås). Då får du nog använda hans/hennes vagn och sele. Om det går bra och du känner att du kommit igång lite med körningen och att både du och hästen gillar det så kan det vara dags att leta vagn och sele utifrån vad du vill hålla på med för sorts körning och då antar jag att det sannolikt blir en traditionell bröstsele.

Om det var mycket länge sedan hästen gick med vagn kan det ju också vara aktuellt att göra en inkörning "light". Dvs tömköra och kolla av hjälper (skulle jag definitivt göra i vilket fall innan jag satte en häst i vagn) och sedan dra lite släpor etc. och så på med vagnen tillsammans med minst två medhjälpare som håller hästen ifall den skulle bli panikslagen eller liknande. Man vet ju inte alltid vad en häst varit med om och det kan ju vara så att det skett en olycka eller liknande så att hästen är rädd för vagn.

Var rädd om er så ska du se att det här blir bra!!!

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 345
Senast: trassel
·
Körning Hej, Jag har kommit över en gammal harv och ett par fasta skaklar till den. Tanken är att vi skall göra i ordning och harva till en...
Svar
5
· Visningar
1 986
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 922
Senast: kolblakkur
·
Islandshäst Hej, Har en söt liten isisdam på 4 år hemma som jag har planer på att köra in. Familjen har tidigare sysslat med trav så jag har bra...
Svar
2
· Visningar
1 341
Senast: Flaekja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka