Fiorano

Trådstartare
Vet att det tidigare har varit tillåtet att tävla dressyr med brösta eller förbygel. Är det det fortfarande? Har inte tävlat dressyr på ett antal år men ska ev våga mig ut nu när grannklubben har en lokal tävling i april. Dessvärre är mitt fullblod hyfsat knäpp emellenät och jag har ingen aning om hur han kommer att uppföra sig på tävling. Hade väldigt gärna velat ha något att hålla i om han busar, men jag gissar att halsrem är uteslutet...? Om jag har min snygga smala brösta kan jag hålla i den...

Vi kommer att se helt lost ut eftersom jag kommer att rida i min hoppsadel med stooora stöd, mycket effektiv att hålla en på plats när han busar...

Sv: Brösta?

På ponny är det tillåtet, men inte på häst.

Men du får ha "säkerhetshandtag" eller vad det kallas i TR - extra rem framtill på sadlen att hålla i.

Men får man verkligen ha handtag på sadeln? Har för mig att det inte var tillåtet "förr i tiden". Har tappat bort mitt TR (som dessutom var från början av 90-talet...).

Man får, men man får inte låsa handen i det/tjuvhålla i det. Var väl nån ponnyryttare som gjort så och det blev en massa bråk om det.

Jag tror till och med att den ryttaren missade SM-medalj på grund av "handtagshållandet", fast helt säker är jag inte.

Så rent krasst kan man ju säga att man får ha handtag, men inte använda det ;)

Fast jag tror väl inte att man blir diskad om man använder det vid "enstaka bus"...

det är väl till för just enstaka bus/oväntade händelser och då _måste_ det ju vara ok att ta tag i det, annars vore det väldigt konstigt att det är tillåtet öht...

självklart, och på den nivån (SM alltså) borde man ju kunna rida hästen iaf tycker man...
på lägre nivå är det ju inte alldeles ovanligt med mer el mindre vilda hästar ibland, och då förstår jag om det känns bättre att ha ngt att ta tag i om hästen flippar ur...

Liknande trådar

Utrustning Min 11-åriga dotter ska vara med och tävla dressyr i klubblaget under våren och hon vill så klart ha en kavaj. Eftersom det här med...
Svar
10
· Visningar
1 583
Senast: tara
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 460
Senast: Nevermind
·
Tävling Ja, ni ser ju rubriken. Jag sitter och kollar på vårens tävlingar och eftersom jag håller på med lite olika grenar blir det ju en hel...
Svar
2
· Visningar
2 492
Senast: Fossing
·
Utrustning Jag har inga problem med sadel till min häst längre (puh!). Har i tre och ett halvt år haft en Star Trekk Dressage som min häst fungerar...
Svar
3
· Visningar
1 588
Senast: Camilla_H
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka