Fillifjonkan

Trådstartare
Jag har en hoppsadel till hästen (är utprovad av sadelmakare) som har suttit kanon på honom. Nu har han tappat några kg (gör alltid det denna tiden). Nu glider sadeln bakåt, kan en brösta verkligen avhjälpa det eller ska jag strunta i sadeln tills han gått upp lite?

Sv: Brösta

det kanske är dags att prova ut en ny sadel?
har hästen tappat muskler/kg eller överskotts fett/kg?

Hej :)

En tunnare padd kanske kan hjälpa tills han fyller ut sadeln igen ?

Vår kille faller alltid ut på våren och då fungerar det med en padd tills han ätit upp sig igen :)

Ha det gott och lycka till :bow:

När kollade du sadeln senast?

Sadlarna åker bak på mitt djur om de är för breda/för smala. Så kanske bara en tunnare padd/tjockare schabrak räcker i ditt fall?

Tack för svaren! Han var perfekt i hullet innan men det blir så här varje vår trots att han får mycket mer mat, han är på gränsen till mager nu. Sadeln köpte jag bara för några månader sen efter konstens alla regler och den har legat kanonbra. Jag ska prova och lägga under nåt tjockare under så får vi se om det hjälper. Tack!!!

Jag har en hoppsadel till hästen (är utprovad av sadelmakare) som har suttit kanon på honom. Nu har han tappat några kg (gör alltid det denna tiden). Nu glider sadeln bakåt, kan en brösta verkligen avhjälpa det eller ska jag strunta i sadeln tills han gått upp lite?
En brösta/förbygel hjälper till en aning men jag rekomenderar dig att köpa en antislipp pad och en tjock fårskinns padd om du inte redan har det. Den hjälper till att jämna ut tryck om det nu är så att hästen "smalnat av". Antislipp paddar finns i olika former jag använder mig av 2 olika kolla in!

Använder mig mer av den svarta tycker den är lättare att lägga bra och rakt på ryggen!

Hoppas det hjälper!

Senast ändrad av en moderator:

kan helt enkelt vara så att sadeln behöver stoppas om om du inte har gjort det sen du köpte den? kan också va så att du sadlar för långt fram och sadeln försöker glida bak i sitt rätta läge.

kan helt enkelt vara så att sadeln behöver stoppas om om du inte har gjort det sen du köpte den? kan också va så att du sadlar för långt fram och sadeln försöker glida bak i sitt rätta läge.

detta kan vara ngt, min förra sadel sadlade jag en hands bredd bakom bogbladet som jag lärt mig, men det jag inte tänkte på var att hästen hade sitt sadelläge 2 hands bredder längre bak= sadeln gled bak och då den var för smal också så låg den i bakvikt.

men om hästen "bara" blir magrare under vinter/vår så kan du alltid padda upp den med antingen att vadderat shabrak eller fårskinns padd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 023
Senast: Barret
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 895
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar