DarkInNight

Trådstartare
Det verkar som att hästeskrället mitt har bronkit.

Förmodligen har han haft det större delen av sitt liv, men levt med det utan att det gett några stora besvär.

Nu märktes det eftersom han plötsligt inte ville trava mer än några steg, pigg i skritten. Vid kliniken konstaterade veterinären bronkit, ej den hostiga/slemmiga varianten. Andades 40 ggr/min.
Hästen får nu luftrörsvidgande så får vi se hur det går. Idag var första ridturen och tack och lov var han mer villig till att trava idag. Andningen låg på 20-25 ggr/min.

Han går redan på lösdrift/utebox (beroende på väder) och äter hösilage. Enligt veterinären fanns det inte så mycket mer man kunde göra för honom i sin omgivning, utan vi får hoppas på att medicinen hjälper helt enkelt.

Vad är din erfarenhet om bronkit? Vad har du gjort för att underlätta för hästen?

Sv: Bronkit

Min häst fick luftrörsproblem för några år sedan med massa slem och hosta.
Hon står dock inne om nätterna och äter hö ist. för silage.
Vi vattnar både hö och kraftfoder, vattnar innan sopning och har dem ute så mycket som möjligt om dagarna.
Detta har hållt henne fräsch, men eftersom du har både lösdrift och silage så vet jag inte vad man kan tänka på mer.
Vår och höst är värst för min häst, då kan det komma en liten reaktion igen, speciellt om man varit lite slarvig med vattnandet av maten.

Min erfarenhet säger att det tyvärr bara blir värre och värre. Min gamle herre hade bronkit och provade efter konstens alla regler. Det var i princip bara medicin som hjälpte honom, nu kommer jag inte ihåg vad han fick men det var cortison av något slag. Det jag märkte var att det blev mycket värre när det var fuktigt ute, det kanske ställer till det för din också? Och det är ju svårt att göra något åt.

Jag började även med något naturläkemedel eller vad man ska kalla det, det hette Secreta någonting, men jag hann inte se något resultat då jag blev tvungen att akutavliva i sommarhagen under själva kuren. Inte pga bronkiten ska jag kanske tillägga :)

Jag tycker du verkar göra allting rätt redan för en bronkithäst. Nu hade min den hostiga och slemmiga varianten, men när jag tänker efter så gick allt bättre om han hölls igång i träning, beroende på hur han mådde.

Ja nu har det ju varit rätt fuktigt både sommar och höst... och jag märkte av detta pang poff en dag i juli. Dagen innan hade vi varit ut på en långgalopp i uppförsbacke där han fick anstränga sig en del, jag funderar på om ansträngningen kan ha satt igång något som låg och vilade.

Vi har funderat på om vi ska prova cortison i nästa steg om luftrörsvidgande inte fungerar, men eftersom han även är en fånghäst så är vi lite tveksamma på om vi vågar ge cortison.

Han hostar inget, eller jo kanske en gång per ridtur. Men han har som sagt den icke-slemmiga-varianten :)

Äsch vad trött jag är på sjuka djur!

Vi har också en bronkitponny,blev precis som dina symtom.Han hade 40-50 andetag per minut.Till vet fick luftrörsvidgande och slemlösande hjälpte inte.Sen blev de cortisonbehandling två st som hjälpte så länge han fick dem.Efter avslutad behandling va han lika sjuk igen:( Då fick vi tips av en tränare som hade botat sin häst med rödalger finns att köpa på algbörjes.se.Är lite klabb att koka men funkade på vår ponny,tog ca:9 veckor sen va han frisk.Nu får han deras fodertillskott 1 dl om dagen för att förhindra återfall:) Han är nu hur pigg som helst och tränar och tävlar i hoppning. Så i vissa fall är naturmedel bättre än vet medicin:) Självklart äter han hösilage och går på lösdrift också.

Otroligt att er ponny blev bra av alger!

Hur länge gav ni alger innan ni såg resultat?
Hur många andetag/minut tar den nu?

Känner två st till som har botat sina hästar med alger.Vi såg resultat efter ca 5 veckor,ibland hade han 7-15 andetag per minut som ju är normalt.Sen blev han sämre igen,de gick fram och tillbaka i 8 veckor för att sen bara va normalt,då gav vi algerna i några veckor till för säkerhets skull:) De är ju inte superbilliga men mycket billigare än all vet medicin vi köpte till ingen nytta.De är nog olika hur lång tid de tar innan de hjälper.Ge inte upp

Tack :)

Den luftrörsvidgande medicinen gör iallafall stor nytta!
Skulle longera herrn för att kolla hur han mådde. Ptjaa... min 19 åring blev plötsligt som den 8 åring jag lärde känna honom som. Busig, sprallig och nästan galen :love: .
14 andetag /minut i vila :)

Ska fortsätta medicinera och göra som jag och veterinären kom överens om. Ska dock läsa på mer om alger. Blir han sämre när medicineringen är avslutad så får jag ta ett beslut då !

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 511
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 095
Senast: Luff
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka