Bronkit + motion?

Sv: Bronkit + motion?

Flängridningsstadiet är inget för mig och har aldrig varit :bow:

Jag ger henne 2 tabl. varannan dag.
Hon har varit i det sjukaste stadiet så Vet. var tvungen och sätta in det tuffaste åtgärdena för att hon ska kunna orka komma igen.

Nu har hon blivit pigg och glad igen men har lite kvar så att hon blir så frisk hon kan.

Oj låter mycket med 2 tabletter varannan dag.... Man ska ge så låg dos som möjligt!
Min häst var oxå riktigt dålig.. Det blev Ventipulmin,Fabrol,kortison mm.....
I början fick han kortison varje dag,en kort period,sen blev det varannan,sen drog veterinären ut på det för att det skulle bli så låg dos som möjligt så sällan som möjligt...
Vad jag menar är att din häst kanske inte behöver 2 tabletter varannan dag,det kanske räcker med 1/2 tablett varannan dag eller nåt...
Ifrågasätt din veterinär,och hör vad han säger om det....!
Jag var livrädd när min häst fick kortison,efterman riskerar att de får fång.....! :(

Vi håller koll på allt då det gäller biverkningar och ATG har skrivit doseringen och vi har ständig kontakt per telefon.

Eftersom hon har haft en väldigt svår attack av allergin så gällde det att få henne så "frisk" som möjligt för att kunna få bukt med det.

Hon tar de sista tabl. i övermorgon och sedan ska hon få Ventipulmin igen.

Min häst är dammallergiker, men har lyckligvis inte blivit någon kronisk bronkit av det hela. Vi provade liksom många andra här, med fabrol, cortioson, andningsmask, ventipulmin och jag minns inte allt... Hon var bättre under medicinering, sämre när medicinen tog slut.

När vi hållt på hela vintern med olika mediciner kände jag att fan, något måste göras nu. Min klinik i Skåne tyckte att eftersom hon inte blivit frisk, ville de ha ner henne för intensiv behandling hos sig. Så hon fick åka ner till Skåne 10 dagar och få behandling av veterinärerna 2 ggr / dag, jag tror mig minnas att hon fick cortison el antibiotika direkt i blodet och slemlösande sprutat direkt ner i luftrören.
Min häst hostade nästan aldrig, hon vara "bara" rosslig i andningen, tungandad. Hon hade lite slem i luftstrupen, men också slem nere i lungorna.

När min häst kom hem efter dunderbehandlingen fick hon direkt flytta ut till utebox med spånbädd och äta hösilage. Nu har hon stått ute i 2 år, mår prima!!! :bow:

Det som skrämmer mig är att folk kan hålla på i ÅRATAL med mediciner såsom ventipulmin, fabrol, cortison osv innan man ger upp att ha hästen i stall. Ut med dem! Frisk luft! De är så otroligt känsliga i detta stadiet, jag tror inte att medicinerna får rätt chans att verka så länge de inte får frisk luft dygnet runt. (inte menat till ngn i denna tråd, utan mer allmänt och efter vad jag sett hos många runtikring mig...)

Till TS:
Köp hösilage!
Jag tror att du får acceptera att din häst kanske aldrig mer kommer kunna äta hö. Chansa inte. Blöta höet hjälper inte ett dugg, dammpartiklarna får hästen ändå i sig.
Skönt att höra att din häst blir bättre!! :bow:
Det är så hemskt när de inte mår bra :(

Jag är så glad! Hade hem veterinären igår för vaccinering på båda mina hästar + att hon skulle kolla min bronkithäst också. Hon tyckte att han var riktigt fräsch, hon sa att han hade goda förutsättningar att bli helt symtomfri. Lösdriften blir nog klar nu i helgen, så nu har jag gjort allt jag kan för min älskade häst. Jag fick stort beröm av veterinären, hon sa att jag hade tänkt på allt. Så nu känns allt lättare igen. Idag tänkte jag ut och rida en sväng på honom, få de hur det går.

Har en gammal travare som lidit av kronisk bronkit i ca 12 år (haft honom i 17 år). Som skrivits tidigare så är motion jätte-bra. Jag vill tipsa om att jag hittat ett hälsokost preparat som fungerar bra på honom. Det innehåller bla eucalyptus och anis. Det är en olja som blandas i fodret. Jag köper det på EKO-hallen i Halmstad (vet inte om övriga butiker har det) och det heter Breath-Clear. Jag har provat flera olika preparat för att underlätta andningen på honom utan att behöva medicinera och detta är det enda som verkligen gjort någon skillnad. Har gett honom det i ett år nu. Han är 26 år gammal och bronkit blir ju värre med åren. Så om detta kan hjälpa honom ett tag så är jag tacksam.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 159
Senast: Korven
·
R
Hästvård Detta inlägg kan bli långt. Jag har lite funderingar angående min häst, han började hosta förra vintern, till och från, ofta inte så...
Svar
11
· Visningar
1 455
Senast: Fille
·
M
Hästvård Hej För 17 dagar sedan upptäckte jag att hästen andades kraftigt med buken och kallade på vetrinär. Han skrev att det var kvickdrags...
Svar
16
· Visningar
8 761
Senast: Mammamy
·
A
Hästvård Jag har en häst som fått diagnosen kronisk bronkit.. För ett par år sedan var han JÄTTEdålig! Bukandades och andades tungt bla Och hade...
Svar
7
· Visningar
1 446
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka