Bronkit + motion?

Sv: Bronkit + motion?

Det är alltid roligt när saker förändras till det bättre. :D
Kul att hästen mår bra. :banana:
När jag först hörde att man skulle motionera med trav och galopp så undrade jag om det verkligen var bra men har nu insett att, precis som du skriver så kommer ju slem lättare upp om dom har ansträngt sig lite.

Japp,min häst har oxå kronisk bronkit,och han behöver komma ut o röra på sig för att få opp slemmet!
Men i början sa min veterinär att han endast skulle travas lugnt... När han var som sämst!
Men nu när han är "peppar peppar" symptomfri så kan han ibland brassa på :D
Han har precis fått en kur Fabrol (slemlösande) för han brukar få ett återfall på hösten när det blir väderomslag.
Men Fabrol är jättebra,göra så att slemmet blir lättare för dem att få opp....

Visst är han frisk som en nötkärna.
Han doppar ju alltid sitt hö i vattenhinken, och det är säkert bara bra för honom. Nu står han på balat spån, men även sågverksspån har fungerat utan problem.

Det jag tänkte med min häst var att han fick springa om han ville och orkade. Började han hosta gav jag honom långa tyglar så han "fick plats" att hosta och så fick han välja själv om han ville fortsätta eller sakta av.

Hej! Skönt att Putte mår bra.

Doppa höet gjorde han även innan han fick sin bronkit, så det är nog bara en fix ide (han doppade ju hösilaget också) Nyttig fix ide, kanske... ;)

Tur att jag inte följde vets råd om avlivning på hösten...

Jag har samma erfarenheter, att hästen behöver hålla igång för att få ut slemmet.
Min fick ventipulmin, det hjälpte väl en del, men då och då hostar hon till ett par ggr. Och vet pratade om triangelmärkning...
Köpte också alger från Alg-Börje, som flera här på Buke rekommenderade, men har inte ens behövt öppna paketet...
Hoppas det går bra med din häst!

En bronkithäst bör få röra sig ordentligt dagligen.
Det är samma som med astmatiker. De mår bra av att hålla lungorna vid god vigör.

Sen är a o O en så dammfri miljö.
Att blöta dammigt foder hjälper inte iom att den får i sig det om än i blöt form.

Bra att den springer i hagen o kanske en utebox/lösdrift.

Jag har samma erfarenheter, att hästen behöver hålla igång för att få ut slemmet.
Min fick ventipulmin, det hjälpte väl en del, men då och då hostar hon till ett par ggr. Och vet pratade om triangelmärkning...
Köpte också alger från Alg-Börje, som flera här på Buke rekommenderade, men har inte ens behövt öppna paketet...
Hoppas det går bra med din häst!

Japp,Ventipulmin har min häst oxå fått... Och några brustabletter som hette nåt Acelystein nåt sånt :crazy: Han skulle typ ha 10 brustabletter om dagen...
Nu hjälper Fabrol honom jättebra! Skönt när man hittar något som har bra effekt.
Min häst får ju som sagt oftast alltid ett återfall på hösten,och behöver då lite hjälp i form av slemlösande...
Jag har hört att Timjan ska vara slemlösande för hästar...??? Nån som har provat??

Jag har hört folk som köpt alger till sina hosthästar och att det har hjälpt jättebra.. Dessutom innehåller alger massa mineraler mm....
Och sen en positiv effekt har blivit att hästarnas hovar har blivit jättebra!

Min häst får ju som sagt oftast alltid ett återfall på hösten,och behöver då lite hjälp i form av slemlösande...
Jag har hört att Timjan ska vara slemlösande för hästar...??? Nån som har provat??

Både timjan och anis är slemlösande. På min häst som var svårt sjuk så fungerade in Fabrol m.fl. med önskvärt resultat så vi gjorde egen medecin som var om inte tusen, så i alla fall hundra gånger bättre för just honom. Vet många som provat efter det med gott resultat. Jag kommer inte ihåg mitt eget recept (var några år sedan) men gör ett starkt avkok på timjan och anis (anisen skall kokas, timjanen behöver bara ligga i och dra ett bra tag i det kokta vattnet.) Får du tag i lakritsrot så ha i det också, samt honung. Sila av frön m.m., ge det första dagen, ge sedan 1-2dl/dag av avkoket. Det går åt jättemkt anis och timjan så att köpa små burkar är inte stor ide... Jag tror jag gjorde av med en burk av varje om dagen, minst. Vet inte hurvida man kan överdosera, men tror inte det är lämpligt till dräktiga ston iaf. Min häst åt hög konsumtion i över 6 mån, sedan kunde vi minska efter hand. Kan vara värt att prova, billigare än riktig medecin, lite omständigare bara!

Var ute och red en lite större runda idag och lät honom trava lite när han kände för det " blev även lite galopp". Det gick i alla fall väldigt bra. Hans andning blev bättre och bättre ju mer han rörde på sig. Jätteskönt att kunna berätta att han blir bättre och bättre för varje dag som går. Jag har även köpt ett nytt foder till honom. Ett musli foder med en massa olika örter som ska vara bra för luftvägarna.
Hoppas det ska kunna hjälpa honom ytterligare att hålla sig frisk framöver!!

:bow: skulle precis gå in och ställa dessa frågor och så hittar jag din tråd och fått svar :D

Är inte era hästar väldigt trötta?
Min kan vara så trött så hon snubblar fram ibland.

Ventipulminet .Vet är vidgande och slemhämmande och hon blev av med sin slem efter att ha använt detta.
Nu går hon på Corticon och har svarat bra på detta och kommer att få en ny kur med Ventipulmin efter att hon tagit slut på Corticonet

Efter att ha läst om era hästar och att ni rider dom så ska jag börja att göra detta :banana: har inte vågat eftersom hon varit så trött.

:bow: för alla bra tips från en hoppfull mysko!

Vad bra att fler har nytta av tråden!!

Nej , min häst har inte varit speciellt trött. Möjligtsvis när han var som sämst men inte så att han snubblade fram eller så.

Hoppas din häst också blir bättre av att komma ut och röra på sig!!

Javisst är det bra med Buke :D

Igår red jag henne i 15 min och det gick jättebra - hon jobbade på fast jag inget krävde av henne.
Hon hostade lite då vi travade i början men sedan var det lugnt.
Hon var inte märkbart trött efteråt så det känns så bra nu då vi kanske kan komma igång och få upp kondisen igen så att hon orkar leva med denna hemska sjukdom.

Skönt att läsa allt possitivt angående kronisk bronkit. Just nu känns det tungt, för min häst är inte bra. Vi håller på att fixa en jättefin lösdrift, men det går trögt eftersom det är så kladdigt ute. Vi måste dit med lite grus på botten och det går inte just nu. Han är världens härligaste häst, jag har ägt honom i 8 år så jag hoppas verkligen att han blir bättre. Jag skrittade ut på honom i helgen för jag tyckte att han var lite bättre då, men på kvällen var han dålig. Gud vad han hostade ut slem då. Men det är ju bra att det kommer upp. Pratade med veterinären idag och hon sa att jag skulle ge honom Fabrol igen. Så jag ska åka och hämta ut det idag. Sen ska dom komma hit och kolla på honom i slutet på veckan. Som sagt var hoppas att han blir bättre, men just nu ser det mörkt ut.

Hoppas ni får ordning lösdriften snart så ska du se att det blir bättre. Många hästar som var riktigt dåliga kan fungera normalt igen sen man ändrat miljön för dom. :bump:

Det är en hemskt sjukdom men oftast kan hästarna leva med den utan märkbara problem efter en tid!

Hoppas din häst kryar på sig snart!!! :banana: :bump: :banana:

Min häst fick diagnos kronisk/akut bronkit för 2 år sedan. Han hade mest problem på sommaren med värme och pollen, dvs han var även allergiker.

Till honom köpte jag en andningsmask, preparatet heter Aerobec och är kortison. Fördelen är att man behandlar bara lungorna och inte hela kroppen. Kortison är ju inte så bra i längden... men med mask går det bra...

Tyvärr fick min häst somna in för drygt en vecka sedan då han hade också andra skador.:cry:

Andningsmasken är till SALU, kostar 3700 ny, säljes för 2500 och är köpt på Djursjukhuset...

Både timjan och anis är slemlösande. På min häst som var svårt sjuk så fungerade in Fabrol m.fl. med önskvärt resultat så vi gjorde egen medecin som var om inte tusen, så i alla fall hundra gånger bättre för just honom. Vet många som provat efter det med gott resultat. Jag kommer inte ihåg mitt eget recept (var några år sedan) men gör ett starkt avkok på timjan och anis (anisen skall kokas, timjanen behöver bara ligga i och dra ett bra tag i det kokta vattnet.) Får du tag i lakritsrot så ha i det också, samt honung. Sila av frön m.m., ge det första dagen, ge sedan 1-2dl/dag av avkoket. Det går åt jättemkt anis och timjan så att köpa små burkar är inte stor ide... Jag tror jag gjorde av med en burk av varje om dagen, minst. Vet inte hurvida man kan överdosera, men tror inte det är lämpligt till dräktiga ston iaf. Min häst åt hög konsumtion i över 6 mån, sedan kunde vi minska efter hand. Kan vara värt att prova, billigare än riktig medecin, lite omständigare bara!

Finns en ört och krydd butik här nere i Skåne där man kan köpa Timjan mm i kilo... Även lakritsrot faktiskt!

:bow: skulle precis gå in och ställa dessa frågor och så hittar jag din tråd och fått svar :D

Är inte era hästar väldigt trötta?
Min kan vara så trött så hon snubblar fram ibland.

Ventipulminet .Vet är vidgande och slemhämmande och hon blev av med sin slem efter att ha använt detta.
Nu går hon på Corticon och har svarat bra på detta och kommer att få en ny kur med Ventipulmin efter att hon tagit slut på Corticonet

Efter att ha läst om era hästar och att ni rider dom så ska jag börja att göra detta :banana: har inte vågat eftersom hon varit så trött.

:bow: för alla bra tips från en hoppfull mysko!

Man måste vara lyhörd med sin hosthäst. Ingen flängridning,så man kör skiten ur dem... Man får anpassa efter hur de mår helt enkelt.
Min häst fick oxå kortison... Hur mycket ger du?
Du vet att en biverkning på kortison är fång,så håll koll på ev värme och puls i hovarna....
I slutet gav jag min häst en halv tablett var 4:e dag! Man ska visst ge så låg dos som möjligt....

Det låter ju bra. Vill du så kan du ju alltid testa, det gör ju ingen skada och fungerar det så är det ju både billigare och hälsosammare än konstgjorda medeciner! :idea:

Flängridningsstadiet är inget för mig och har aldrig varit :bow:

Jag ger henne 2 tabl. varannan dag.
Hon har varit i det sjukaste stadiet så Vet. var tvungen och sätta in det tuffaste åtgärdena för att hon ska kunna orka komma igen.

Nu har hon blivit pigg och glad igen men har lite kvar så att hon blir så frisk hon kan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 159
Senast: Korven
·
R
Hästvård Detta inlägg kan bli långt. Jag har lite funderingar angående min häst, han började hosta förra vintern, till och från, ofta inte så...
Svar
11
· Visningar
1 455
Senast: Fille
·
M
Hästvård Hej För 17 dagar sedan upptäckte jag att hästen andades kraftigt med buken och kallade på vetrinär. Han skrev att det var kvickdrags...
Svar
16
· Visningar
8 761
Senast: Mammamy
·
A
Hästvård Jag har en häst som fått diagnosen kronisk bronkit.. För ett par år sedan var han JÄTTEdålig! Bukandades och andades tungt bla Och hade...
Svar
7
· Visningar
1 446
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka