Bronkit + motion?

M

Mira82

Hej! Jag är helt ny här på bukefalos och det är så att jag har lite undringar angående bronkit. Min travare har fått diagnosen kronisk bronkit. När veterinären var här hostade han samt bukandades (ca en månad sen). Allt detta har blivit bättre, han hostar nästan aldrig men han andas lite ansträngt ibland, särskilt när han sprungit runder som en galning i hagen :smirk:. Nu undar jag, är det bra att motionera honom. Tex. Promenera med honom eller skritta honom. Ingen kraftig ansträgning utan så han får komma ut och röra sig. Jag vill ju absolut inte göra det sämre för honom. Tacksam för alla råd och tips som ni kan ge mig!!

Sv: Bronkit + motion?

Ja det är bra med motion. Det är så de lättare får upp slemmet. Min travarpojke som också har kronisk bronkit blir mycket mera slemmig när han står. Dock måste man ju se till hur hästen mår för övrigt och motionera därefter. Men att skriatt en runda varje dag skador nog knappast. Hör med veterinären om du är osäker och hoppas han fortsätter krya på sig! :)

Jag blev ordinerad att galloppera min bronkithäst. När man kom in så rann det ur nosen. gav honom dessutom foder på marken direkt efteråt så han stog med huvudet lågt. Då blev han av med massor av slem. Gjorde detta varje gång när jag märkte att han blev sämre. Efter några månader var han helt symptomfri och behövde ingen medicin. Självklart så ändrade vi hans stallmiljö, ute box,spån, hösilage och mycket utevistelse. Han är idag exporterad till USA och mår utmärkt i klimatet som är i Californien. Han tävlar svår klass och har ett toppen liv trots att jag trodde att det var kört när han fick diagnos kronisk bronkit.
/M

Det är alltid roligt när saker förändras till det bättre. :D
Kul att hästen mår bra. :banana:
När jag först hörde att man skulle motionera med trav och galopp så undrade jag om det verkligen var bra men har nu insett att, precis som du skriver så kommer ju slem lättare upp om dom har ansträngt sig lite.

Tack för svaren! Alltid svårt att veta hur man ska göra när man inte har någon erfarenhet av en sjukdom. Jag var ute och skrittade honom en runda nu idag. Han andades ganska ansträngt men han var pigg och framåt hela tiden. Jag tänker ju lite så att så länge han själv vill och visar att han tycker det är kul så kan det väl inte skada eller?

Nej, det kommer inte att skada. Mina erfarenheter säger att hästen blir mycket bättre av att arbeta ordentligt alltså inte bara skritt.
Jag red min ordentligt även när han behandlades med cortison mm. Just för att han behöver hjälp att bli av med slemmet. Så om du har fixat stallmiljön så hästen inte utsätts för damm. Så ska du ganska snabbt se en förbättring. Annars hade jag kontaktat vet igen. Ibland behövs fler behandlingar.
/M

Det låter ju lite konstigt att man ska galoppera en bronkit häst. Fast det är ju först då hästen blir riktigt varm och man vet ju själv hur det är när man är snuvig och har slem i halsen och ska göra nått ansträngande. Man får ju snyta sig hela tiden. Men är det inte så att denna hösten är extra jobbig för hosthästar. Jag menar med allt regn och fukt. Det måste ju vara bättre om det blev kallt

Jag hade inte vågat galoppera hästen så länge den låtr ansträngd i andningen i skritt. Håller med om att motion är bra. Men min pojke fick ett riktigt andnödsanfall. Har de mycket segt slem kanske det inte får upp det trorts motion och då blir det "stopp". Men får hästen någon medicin nu?
Slemlösande brukar funka väldigt bra! :)

Jag har gjort en del ändringar i stallet. Han går numera ut och in som han vill, samt att jag har bytt till torv alla boxar. Jag vattnar höet ( eller badar ) Jag frågade veterinären om höensilage men han tyckte jag skulle prova detta först.

Jag ska prova trava och galoppera honom och se om det blir bättre
tack för tipset.

Han fick ventipulmin, detta åt han tills i lördags. Men det var inte förrän nu när det är slut som han börjar bli betydligt bättre. Jag pratade med veterinären för ca två veckor sen också och frågade om det fanns nån annan medecin eftersom han inte reagerade så bra som jag trodde han skulle göra på ventipulminet. Men han svarade att det inte fanns nått annat. Stämmer det verkligen?

Hm... mysko. När min häst blev sjuk fick vi slemlösande (fabrol), ventepulmin och cortison. Ventepulmin är ju luftrörsvidgande och gör det lättare att andas. Fabrolet löser upp det sega tjocka slemmet som gör att de hostar mindre. Slemlösande har hjälpt min häst enormt. Han fick kraftiga biverkningar av ventepulmin och infektion av cortison så jag använde bara fabrol och det funkade kanon!

Konstigt att din veterinär sa så. Oftast brukar de sätta in alla 3 medicin samtidigt.

Jag tyckte också att det lät jättekonstigt att det inte skulle finnas nån annan medicin. Men då vet jag att det finns andra. Bra att veta om jag behöver ha ut veterinären igen.

Jag har erfarenhet av två stycken bronkithästar. Båda motionerades ORDENTLIGT när de hade sina "bra perioder". Självklart då inga galopprundor på åkern när de mådde som sämst!
Jag anser att utedrift är det enda vettiga för dessa hästar. Inget hö, utan hösilage och att man håller en hög kondition på hästen. Då klarar de sig bättre när det kommer sämre perioder, t ex vid pollen.

Han fick ventipulmin, detta åt han tills i lördags. Men det var inte förrän nu när det är slut som han börjar bli betydligt bättre. Jag pratade med veterinären för ca två veckor sen också och frågade om det fanns nån annan medecin eftersom han inte reagerade så bra som jag trodde han skulle göra på ventipulminet. Men han svarade att det inte fanns nått annat. Stämmer det verkligen?

Ventipulmin är inte slemlösande utan luftrörsvidgande. Fabrol brukar ges till bronik hästar eftersom det är slemlösande! Min häst har astma men jag antar att man ger ungefär samma medicin. Hon har en "astmapump" och i den ger vi "vanlig" astma medicin, pulmicort (cortison) i spray. Tidigare fick hon både fabrol och ventipulmin, men ventipulminet gjorde ingen större skillnad. Men fabrolen hjälpte. Nu går hon på lösdrift, är helt symptomfri och behöver inte medicineras :)

Det där med motion är nog beroende från häst till häst. Vi har en hosthäst i stallet (vet ej vilken diagnos hon fått) och när hon hostar mycket och rids så har det hänt att hon hostat sönder blodkärl i näsan och börjat blöda näsblod. Samma sak har hänt en bronkit ponny som tidigare gick på ridskolan där jag red när jag var liten.

Var det menat till mig? ;) Jag håller med. Rider min häst ORDENTLIGT nu. Han är i prinicip symtomfri. Men jag vet att det kan vända fort och ena dagen kan han vara sämre. Vid tung andning och kraftig hosta tar jag det därför lugnt. Andningsnöden han fick är det läskigaste jag vart med om och därav tar det hellre för lugnt nu.

Måste tillägga att andningsnöden var hans första symtom, alltså "red jag inte fram det" på så sätt att jag visste han var sjuk. Men vet sa sen att det kan bli så om man rider bronkithästar för hårt under deras "dåliga perioder".

En fråga om astmapumpen: Använder ni det fortfarande, eller är hon fri från den med?

Fick en till min pojk som jag aldrig använt... men tänkte om det är så att när man väl börjar så måste man ha det "för alltid".

Mina erfarenheter säger att hästen blir mycket bättre av att arbeta ordentligt alltså inte bara skritt.

/M

Detta är även min erfarenhet! Min gamla häst hade kronisk bronkit och veterinären trodde han skulle behöva avlivas när hösten kom. Det var 4(?) år sedan och han är idag frisk som en nötkärna (vad jag vet iaf) Motion hjälpte alltid honom, han behövde röra på sig alla dagar i veckan. I kombination med att han stod på torv och åt hösilage, samt hemgjord slemlösande medecin så blev han helt frisk, trot eller ej... Efter det har han stått på spån och ätit hö utan bekymmer.

Återigen tack för alla svar. Det känns jättebra att få höra vad andra har för erfarenheter och råd. Jag ska prova mig fram, fortsätta skritta honom och prova trava till att börja med. Märker jag att han bjuder framåt och inte visar några tecken på obehag så kanske jag vågar mig på lite galopp.

Skönt! :) Min står som i utebox nu och är än sålänge rätt symtomfri. Men det är skönt att ha masken hemma om det skulle behövas.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 159
Senast: Korven
·
R
Hästvård Detta inlägg kan bli långt. Jag har lite funderingar angående min häst, han började hosta förra vintern, till och från, ofta inte så...
Svar
11
· Visningar
1 455
Senast: Fille
·
M
Hästvård Hej För 17 dagar sedan upptäckte jag att hästen andades kraftigt med buken och kallade på vetrinär. Han skrev att det var kvickdrags...
Svar
16
· Visningar
8 761
Senast: Mammamy
·
A
Hästvård Jag har en häst som fått diagnosen kronisk bronkit.. För ett par år sedan var han JÄTTEdålig! Bukandades och andades tungt bla Och hade...
Svar
7
· Visningar
1 446
Senast: AnnaKarinA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka