Bromsplåga!!

S

Spunkgrodan

stackars grodan blir galen på bromsarna
han har switch på sig o skillingaryd under magen, men de är på honom ändå. han har flugtäcke, men de letar sig ju in under o det blir ännu värre. stackars liten!!

vad använder ni för något på en känslig häst som inte står ut....
massa tips hoppas jag ni har, vill ni inte skriva produktnamn så pma

Sv: Bromsplåga!!

Effol bromsstopper (bromsblocker) är det enda som hjälper mot bromsarna iallafall här hos oss.spraya på ca var 4 timme under den varma tiden på dan.finna att köpa på de flesta ställen där det säljs hästgrejor.
det är bra om hästarna har lite skog att gömma sej i under den varmaste tiden på dan eller ta in hästarna på stall några timmar mitt på dan/eftermiddagen.

min ena häst är väldigt hårt ansatt av bromsar och får skapet helt sönderbitet jag torkar bort blod som blir efter betten med en våt trasa,efter som det drar till sej fler bromsar sprayar betten/såren med sårspray,som blir som en hinna över betten och sedan spraya på bromsblocker.
är också väldigt noga med att hästen inte luktar svett efter ridturer mm.duchar hela hästen efter varje motionspass.

har prövat det mesta och detta är det enda som hjälper för oss.
lycka till bromsplågan är hemsk........

/K

Jag tar faktiskt in mina hästar de dagar då bromsplågan är riktigt jävlig. Lika så de dagar när knottet är som allra aggresivast..

Tar in hästarna straxt efter middag och släpper ut dem igen när mörkret fallit..

Jag har låtit bygga ett utestall i hagen för att slippa bli så bunden enligt insekternas rytm i framförallt juli månad när bromsarna här är som mest alerta. Tidigare har det varit ett fasligt springande mellan stall och hage om dagarna och periodvis har hästarna varit mera på stall under sommardagar än under vintern. Utestallet är fönsterlöst för att hållas mörkt och insektovänligt och för öppningarna hänger ridåer så att främst hästarna skall passera men inte nejdens alla insekter.

Insektmedel som fungerar mot flugor och knott kan hittas men bromsarna är inte så lättpåverkade. Effols BremsenBlocker håller 4 timmar enligt tillverkarna så man kan ju ändå inte fara bort i lugn o ro med hästarna ute. Usch för bromsarna!

Ja usch! Bromsarna är verkligen en speciell plåga som jag tycker är en riktig pest. :(

Ett bra tips kom från tgd om att ha någonstans de kan gå in själva. Behöver ju inte vara en lösdrift/skjul ute i hagen - man kan kanske avvara en bit av någon lada eller liknande där man kan ordna ett utrymme för dem.

Vi har ett skjul i hagen och dit in springer de när plågan är som störst. Dock sprayar jag min häst också men eftersom jag hyr in honom så är jag inte där alltid när det behövs och då är skjulet bra.

Kan man verkligen inte ordna något skjul eller lada så får man spraya. Jag använder Equimin sommarspray som hjälper riktigt bra mot de bromsar vi brukar ha här. Har också nu köpt Effol Broms stopper eller vad det heter men har ännu inte testat det. Många som säger att det är bra men det håller ju tyvärr inte så länge vad jag förstår så vi får väl se :)

Jag tar in. Insektstäcken, eller till och med eksemtäcken räcker inte, vi har för mkt broms. Provat i princip nästan alla medel på marknaden, inget hjälper.

Så de går in på dagarna när det är som värst. Alt är lösdrift, jag håller på och bygger ny men inte klar, så tills dess fortsätter jag som tidigare år, tar till det enda som fungerar - installning.

Om man har problem med knottkliande. När är det bäst att ta in hästarna. Vetten rekomenderade att jag skulle ta in vid åtta och släppa ut senare på kvällen. Behöver man inte ta in dom på morgonen i så fall också?

Skymning och gryning. Svårt att säga vilka tider det är exakt.

Här är åtta på kvällen för sent att ta in, utan vid ca 18 in, och så fotar jag ut vid 21, då är det knott kvar men inte lika mkt.

Och ska man göra det ordentligt ska man ta in i gryningen med, dvs gå upp 'mitt i natta'.

Men nu på sommaren får man helt enkelt kolla hur det är vid vilka klockslag, så lär man sig.

Tack så mycket! Kanske dum fråga men man lär sig hela tiden. Har inte behövt att tänka på sånt förrän nu.. Vi får se hur det blir med de där morgnarna bara.. :grin:

Ingen fara alls. Jag har ute jag, mest för att ska jag ta in skymning, grynig och dagtid, tja blir inte mkt tid kvar ute då. Måste ju ta in dagtid för bromsen när den kommer.

Dock går mina in varje dag ett par, tre, fyra h (olika) ändå, och om jag kan brukar jag lägga det från 18 och framåt, så Lillen slipper lite av knotten i alla fall.

Jag har ett föl som har börjat klia sig. Fick ut en vet som sa att det var löss men eftersom jag höll på med switch så skulle det ta bort lössen. Nu när hon fortsatt kliar sig så ringer jag en annan vet. Han sa att det inte kan vara löss på denna årstiden, det måste vara knotten.. Ta in när det är som värst.. Men ett litet föl får man ju ha ute så mycket som möjligt, det behövs ju.. Jag får väl börja med att ta in på kvällarna, hjälper det inte så tar jag dagarna också. Senare har jag en hage med ett traktorgarage också. Vet inte hur mycket det skulle hjälpa... Ska testa det med..

Jag har flugtäcke på min pålle, med rätt spända bukgjordar och bensnören så täcket sluter så tätt som möjligt. Sprayar med Effol Bremsen Blocker på alla "smyghål" typ mellan bakben, skapet, magen, mellan framben osv. Och sen har han buzz off-huva också. Funkar faktiskt bra, behöver sällan spraya mer än en gång på förmiddagen. Men de dagar det är alldeles jävligt tar jag in.

Som alla andra säger en ligghall eller ta in i stallet det är det enda som fungerar!!
Vid ridning om man vill göra det i värmen rider jag med ett formklippt lakan på rumpan det bör vara vitt då de inte drar sig lika fort till den färgen (verkar det) då behöver man mest ha koll på halsen efter de små hemska djuren.

Medel slutade jag med för flera år sedan, har aldrig tyckt det hjälpt.

stackars grodan blir galen på bromsarna
han har switch på sig o skillingaryd under magen, men de är på honom ändå. han har flugtäcke, men de letar sig ju in under o det blir ännu värre. stackars liten!!

vad använder ni för något på en känslig häst som inte står ut....
massa tips hoppas jag ni har, vill ni inte skriva produktnamn så pma

Tyärr bara ett svar: Stallet mellan kl.12-20. Och själv åker jag nu bort i tre veckor och lämnar hästarna på bete där det inte finns stallplatser nog. Stackars, stackars hästar. Det gäller bara att inte tänka på det. Funderade på flugtäcke, men det verkar inte vara ett alternativ. Vad säger ni andra?

/Anne

Senast ändrad av en moderator:

lösningen blev att byta flugtäcke

fick ett i present som passade Grodan bättre, det första var ganska stelt vilket blev luft fickor under ryggen.
bytte till rb86 vilket funkadebättre. tyvärr så är han inhyrd så jag kan inte styra tiderna.. men detta funkar mycket bättre

Tantan - flugtäcken hjälper ju lite, spec om det inte är så mkt broms. Eksemtäcken hjälper ännu bättre. Jacson har eksemtäcken som ska vara riktigt hyfsade för 600 - 700 kr.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 316
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 395
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 166
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 564
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka