Bromsar dessa jävulens påfund...

fejko

Trådstartare
Finns det verkligen ingenting som hjälper? Mina hästar lider fruktansvärt trots att de är klädda i burkor och sprayade med flugmedel (kommer inte ihåg vad de heter?)

Jag tycker så synd om dem när det kommer svärmar på 20-30 stycken samtidigt och sätter sig på dem. Ridningen blir så trist också när det hela tiden går ut på att jag insekter.

Någon som har någon lösning?

Sv: Bromsar dessa jävulens påfund...

Rider gör jag väldigt tidigt eller väldigt sent :)

Mina flickor parkerar mer eller mindre inne i lösdriften när det är varmt, stillastående och bromsarna är stora som bombplan. Sen går de ut o stannar ute på natten ;)

1. Testa switch on! Det är inte särskilt naturvänligt men därimot mkt bra mot insekter'!! 2. Flugsprey är ganska självklart men snåla inte! :) 3. Om hästen går på bete så borsta inte den någonting nästan! Då får den ett naturligt skydd!

Usch, ja, vi har också väldigt många. Speciellt de trekantiga som ser ut som JAS-plan...;)

Absorbine Ultrashield verkar fungera något sånär här hos oss i alla fall.

Det enda jag tycker funkar mot bromsen är Effol Bromsblocker. Den måste dock sprayas varje dag och i rikliga mängder men det hjälper i alla fall. Juver smörjer jag in i tjärsalva, det fungerar också.

Switch och liknande fungerar inte överhuvudtaget mot broms enligt min erfarenhet.

Absorbine Ultrashield har vi på våra hästar det funkar bra, fast man får spraya oftare än vad det står på flaskan, här har vi massa jäkla flygfän och massa knott på kvällen. denna sprayen skrämmer bort de flesta monster:)

Installning. TYvärr är det det enda jag hittat som hjälper. Vi har dok 50 - 100 där du har 20 - 30, när det är som värst, men..

Provat 'allt' - absorbine, switch, effols bromsblockerare, eksemtäcke, alla andra smörjor man kan komma på - inkl hjorthornsolja - men det enda som fungerar är installning/ligghall.

Dock, med ledning av den här och andra trådar, så verkar det vara olika vad som hjälper/inte hjälper, så det är ju värt att prova olika medel om man inte kan stalla in/de har ligghall. Har man tur hjälper det.

hoppas du är medveten om att den sprayen är ett gift och får endast användas enligt det som står på flaskan. det är enbart det den är godkänd för! sprayar du för ofta eller för kraftigt risikerar du att förgifta både dig själv och hästen! :crazy:

tycker inte det är mer effektivt än ofarliga alternativ heller för den delen......

jag använder prob hästdeo. det hjälper men inte 100%. här är det mest dom små bromsarna, blinningar/klägg, som är för jäkliga. dom gigantiska med getingfärg sätter sig mest uppe på ryggen och har man ett bra täcke så biter dom inte igenom.

Ta in hästarna på dagen, och rid tidigt på morgonen eller sent på kvällen.
Våra hästar går ut tidigt på morgonen och tas in vid 11. Sedan släpps de ut igen vid 16-17.00.
Finns inte så mycket annat att göra.

Min häst har jättejobbigt med bromsarna, och det enda som hjälper helt är ju installning de värsta timmarna. Sedan har hon täcke på ute och sprayas med Prob's sommardeo, den enda spray jag tycker hjälpt! Absorbine Ultrashield tycker jag var helt värdelöst, hjälpte inte det minsta. Men som någon sa är det ju värt att pröva olika grejer för allt verkar fungera olika på alla hästar.

Enda som funkar hos oss är intag. Gryningen och kvällningen är det knott, dagarna bromsar och stekande sol och nätterna mygg. Blev mååånga turer in/ut per dygn. Och då bor vi öppet på en slätt och har det bra med flygfän. Numera har hästarna tillgång till lösdrift med "stängda" öppningar så hästarna går igenom men inte flygfäna och på köpet är det mörkare inne så flygfäna inte vill vara där. När hästarna själva får välja står de mycket inne sommardagarna. Övriga tider går de inte ens i närheten av lösdriften. Förstås kompletteras lösdriften med täcken och allehanda medel.

hoppas du är medveten om att den sprayen är ett gift och får endast användas enligt det som står på flaskan. det är enbart det den är godkänd för! sprayar du för ofta eller för kraftigt risikerar du att förgifta både dig själv och hästen! :crazy:

tycker inte det är mer effektivt än ofarliga alternativ heller för den delen......

jag använder prob hästdeo. det hjälper men inte 100%. här är det mest dom små bromsarna, blinningar/klägg, som är för jäkliga. dom gigantiska med getingfärg sätter sig mest uppe på ryggen och har man ett bra täcke så biter dom inte igenom.

om ditt inlägg va menat till mig så vet jag det, är läskunnig =), visst det är kanske inte naturpreparat, men det är det enda som funkar för oss och för att hästarna ska kunna vara ute mer än 2 tim per dag härpå sommarn så sprayas dom. =) använder den på mig själv med när man e ute med hästarna annars blir man uppäten, (jag har ändå kännslig hud)

Det går inte att skydda hästarna helt och hållet. Egentligen så är hästar inte alls lika känsliga som vi människor är.. om dem inte har eksem då.
Jag kör med switch, flugspray och hästsalva. Har även på kylbalsam på nya bett som kan klia.. Min häst har klarat sig ganska bra faktiskt, trotts att han är ute dygnet runt.
Är hästen lite känslig så kan man ju sätta på ett eksem täcke också. Köper man ett riktigt eksem täcke med kvalité så ska inte insekterna nå hästarna (förutom i "gluggarna").

Nej, ingenting hjälper. Har också ställt frågan, testat en massa olika produkter denna sommar (switch, ultrashield, renons, effol bremsen blocker, hemkokat) och gett upp. Hästarna får helt enkelt komma in när det är som varmast = mest broms. Nu står mina på helvila, men annars är det ridning på kvällstid som gäller för att slippa broms. Tyvärr så härskar myggen då.. :crazy:

Jodå en massa grejer hjälper. Men det krävs regelbundenhet och inte en applicering var 24:e timme :)

ultrashield hjälper mot vanliga flugor. de sätter sig på hästen men biter inte lika mycket.

effol broms blockerare hjälper väldigt bra. men det sitter i max 5 timmar, sen behövs applicering igen.

Inget av ovan ska endast sprayas på. då försvinner sprayen direkt ut i luften. man sprayar och sen borstar man noga in det man sprayat i pälsen.

tjärsalva funkar utmärkt och håller väldigt länge. man gnider in en liten liten klick i handflatorna och stryker över hela hästen. gör man så, dvs det är mest lukten man applicerar och den är MYCKET långvarig, finns heller ingen bränn-risk, vilket det gör om man lägger på tjockare lagaer, dvs salvan kan då bränna i solen mot huden.

under magen, juver, skap osv, finns ingen brännrisk då de är i skugga, där kan man smeta på rejält.

som ngn annan sa: duscha och schamponera inte hästen sommartid i onödan. då tar du bort allt du sprayat in hittills, och dessutom det fettlager hästen bildat själv i pälsen, som också hjälper som skydd.

installning under värsta perioderna dagtid är att rekommendera.

med alla ovanstående tips går det att få en fullt dräglig sommar för hästen utan vidare problem. men som sagt, att släppa ut hästen dygnet runt och tro att den behöver max ett besök om dagen för att fixa detta, är en utopi. då finns inget som skyddar.

Har aldrig ngnsin behövt flugtäcke på min hästar med ovan behandlingar. Flugtäcken är inte hundra de heller. Ger skav, hästen blir för varm, slipper aldrig täcken då de ofta går täckade vinterhalvåret också, osv osv.
visst, det är gift preparat som används, men inte i så stor utsträckning som många vill få det till, att det är otroligt skadligt så tillvida att man utsätter hästen för hälsorisk av grav sort. Vore det så starka preparat skulle man inte som människa få spraya/borsta/andas in/hantera det, jag lovar : )

Det fanns ett bra medel som är det som jag upplever ha fungerat allra bäst på min häst.

Det hette Equimin sommarspray - blev tyvärr förbjudet eftersom det innehöll citronella.

Vi har mest problem med bromsarna här och min häst får panik. Tur nog har vi ett stort skjul i hagen där de går in när det är som värst och där är lite mörkt och skumt och flygfäna stannar utanför.

I skjulet har de tillgång till halm att tugga på om de inte vågar sig ut men så fort det blir kväll så kan de beta igen.

Flugtäcke funkar inte här - vi har träd i hagarna som de gärna skrubbar sig mot och då blir det slamsor av flugtäckena :)

Senast ändrad:

Been there, done that (med undantag för tjärsalvan, måste provas) och nej - det har inte hjälpt denna sommar. Installning under de värsta timmarna är det som hjälper. Vet inte om vi har muterade insekter här?

Effol har hjälpt bättre än Ultrashielden, men trots applicering enligt konstens alla regler är effekten under all kritik och 5 timmar en utopi. Och jag har hästarna precis vid gården = det är inte tal om nåt engångperdygnbesök. De är heller inte duschade/schamponerade alls denna säsong.

Som sagt, installning är det enda som hjälpt helt och hållet här.

självklart beror det även på väderförhållanden och vart man bor. vissar har värre invasion av insekter än andra. Dock så verkar många inte fattat hur mycket JOBB det krävs och det var lite det jag kommenterade : ) Vissa anser att de har invasion när det i själva verket inte är invasion utan funkar utmärkt för ngn in granngården runt hörnet, det är bara behandlingen som skiljer sig.
prova tjärsalvan.
men som jag också nämde:när detär som värst ÄR det installning som gäller. vid riktiga invasioner.

Håller med Bellafjella: Equmin sommarspray var det bästa somngnsin uppfunnits! helt suveränt både effekt och hållbarhets mässigt, höll en hel dag!

Babe: vänd på dygnet då. släpp in dem på morgonen och ut dem på kvällen. samma sak.

Liknande trådar

Övr. Katt Denna artikel publicerades för en tid sedan i Sveraks medlemstidning "Våra katter" Jag tycker den är så klockren och träffande...
Svar
8
· Visningar
1 610
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka