Bröllopstal

KarinStarfighter

Trådstartare
Min bästa barndomsvän gifter sig i oktober och jag känner mig mer eller mindre tvungen att hålla tal. Eller, jag vill ju såklart det.

Nu till problemet. Jag känner mig inte så rädd för själva anförandet trots att det är ett stort bröllop med 120 gäster. Men, jag tvekar lite inför innehållet. Det har gått rätt så fort för henne och mtb. De har bara träffats i 1,5 år och eftersom de bor långt borta har jag bara träffat honom två gånger irl. Jag känner såldes att det är svårt för mig att rikta in talet på dem och deras relation.

Kan man i talet fokusera på vår vänskap och på slutet rikta sig mer till brudparet eller är det konstigt?

Är det någon som har hållit tal för en god vän som har bra idéer att dela med sig av?

Om du inte är tärna eller förövrigt är involverad i planläggning och genomförandet av bröllopet förmodas du inte hålla något tal alls. Om du mot förmodan ändå envisas räcker det med ett grattis och skål till brudparet.

Är ni bästa vänner nu, eller var ni bästa vänner då? Som barn alltså.

Syskon och föräldrar till brudparet är väl de som " förväntas" säga något vid middagen.

Självklart ska du hålla ett tal!! :) Skit i om det förväntas av dig eller inte, din kompis kommer att tycka att det är värt massor och komma ihåg det resten av livet.

Jag tycker absolut att du kan rikta in dig mer på henne. Hans polare kommer att rikta in sig på honom, så den biten behöver du inte ta. För de gästerna som kanske inte känner henne så bra är det väldigt roligt att kompisar håller tal också och berättar hur hon var förr, upptåg ni haft, hyss ni hållit på med etc. Och så någonting stort om kärleken.

De gånger jag varit med som dejt och varken känner bruden eller brudgummen så bra har de bästa talen enligt mig varit de från kompisarna. De från föräldrarna är alltid han är si och så och nu har vi fått en till som är si och så i familjen och vår familj har blivit bättre nu osv bla bla bla. De talen hade man bara kunnat kopiera från bröllop till bröllop. Men kompisarnas tal är kul. :)

Klart du kan prata om er relation :) Det tycker jag att många gör oavsett om de är kompisar, syskon eller något annat. KUL! för övrigt. Jag älskar tal!

Är ni bästa vänner nu, eller var ni bästa vänner då? Som barn alltså.

Syskon och föräldrar till brudparet är väl de som " förväntas" säga något vid middagen.

Jo, men vi är väl bästa vänner på ett sätt. Vi ses inte så ofta ( vilket beror till viss del på avståndet) men det är ju alltid henne jag ringer om jag ska berätta nåt som är av glädje eller sorg, vilket jag tänker ändå är ett bra mått på vår vänskap?

Min bästa barndomsvän gifter sig i oktober och jag känner mig mer eller mindre tvungen att hålla tal. Eller, jag vill ju såklart det.

Nu till problemet. Jag känner mig inte så rädd för själva anförandet trots att det är ett stort bröllop med 120 gäster. Men, jag tvekar lite inför innehållet. Det har gått rätt så fort för henne och mtb. De har bara träffats i 1,5 år och eftersom de bor långt borta har jag bara träffat honom två gånger irl. Jag känner såldes att det är svårt för mig att rikta in talet på dem och deras relation.

Kan man i talet fokusera på vår vänskap och på slutet rikta sig mer till brudparet eller är det konstigt?

Är det någon som har hållit tal för en god vän som har bra idéer att dela med sig av?

Klart du ska hålla tal! Jag har hållit två bröllopstal, ett på min systers bröllop och ett på min bästa väns. När min vän gifte sig riktade jag in ni och hennes och min relation och vad hon betyder för mig och sedan i slutet tog jag upp att jag är väldigt glad att hon hittat en man hon trivs så bra med som x typ.
Det tycker jag funkar väldigt bra, gjorde ett liknande upplägg med min syster också. Jag kände att det blev lite krystat när jag försökte skriva till båda två och mycket mer personligt och roligt till bara bruden.

Klart du ska hålla tal! Jag har hållit två bröllopstal, ett på min systers bröllop och ett på min bästa väns. När min vän gifte sig riktade jag in ni och hennes och min relation och vad hon betyder för mig och sedan i slutet tog jag upp att jag är väldigt glad att hon hittat en man hon trivs så bra med som x typ.
Det tycker jag funkar väldigt bra, gjorde ett liknande upplägg med min syster också. Jag kände att det blev lite krystat när jag försökte skriva till båda två och mycket mer personligt och roligt till bara bruden.
Nej, men precis det är lite så jag också känner. Vill liksom att det ska bli ett äkta tal.

Ja, håll tal!
Bra att du har börjat tänka på det redan nu.

Tips på ingredienser:
Du är så glad för hennes/deras skull
Snudda vid en-tre anekdoter
Något från hjärtat, ord på vägen
Och gärna en glad/rolig knorr på slutet

Senaste bröllopet jag var på höll tärnan ett tal på rim, det var jättebra, blir kul att leverera OCH får alla att lyssna noga :up:

Klart du ska hålla tal :D Jag tycker absolut att du bara kan fokusera på bruden och er vänskap. Om du vill kan du ju avsluta med att du är glad att hon har hittar sin man och du ser fram emot att lära känna även honom eller ngt i den stilen :)

Ot men vad betyder "mtb"?

Tycker också du ska hålla tal, och det är absolut ok (och jättebra t.o.m) att rikta det till henne. Jag höll ett tal för en gammal barndomsvän en gång. Kände, men gillade/gillar inte hennes mtb/man. Jag talade direkt till henne, typ "minns du Eva då vi....bla bla" och slutade talet med att önska dem lycka till. Tycker själv det blev bra och kändes som att det var från hjärtat :)

Tycker också du ska hålla tal, och det är absolut ok (och jättebra t.o.m) att rikta det till henne. Jag höll ett tal för en gammal barndomsvän en gång. Kände, men gillade/gillar inte hennes mtb/man. Jag talade direkt till henne, typ "minns du Eva då vi....bla bla" och slutade talet med att önska dem lycka till. Tycker själv det blev bra och kändes som att det var från hjärtat :)

Nej, men det är väl lite så jag känner. Dels känner jag inte hennes blivande man och sen har jag kanske inte fått det bästa intrycket av honom heller.

Vad tror ni typ om detta upplägg;

Att lägga upp talet utifrån vår gemensamma resa och börja med en liten anekdot från 1995 då vi första gången träffades. Och sen fortsätta med att typ "sedan dess har vi delat glädje och sorg med varandra" ( vilket särskilt passar in eftersom hennes pappa gick bort i våras och eftersom jag har varit sjuk i cancer), men att idag är det glädjens dag. Jag tänkte dessutom ta upp tre egenskaper hos henne som jag uppskattar.

Som avslutning tänkte jag ungefär; " efter att ha hört prästen idag inser jag ju att du nu framöver primärt ska dela glädje och sorg med x och inte med mig" men jag vill att du ska veta att jag även i fortsättningen ställer upp som stand in om det så behövs."

( får akta mig så att det inte låter som att x inte är tillräcklig) hehe.

Och avsluta med att lycka till i framtiden och utbringa en skål

????

Ja, håll tal!
Bra att du har börjat tänka på det redan nu.

Tips på ingredienser:
Du är så glad för hennes/deras skull
Snudda vid en-tre anekdoter
Något från hjärtat, ord på vägen
Och gärna en glad/rolig knorr på slutet

Senaste bröllopet jag var på höll tärnan ett tal på rim, det var jättebra, blir kul att leverera OCH får alla att lyssna noga :up:

Ungefär så hade jag tänkt svara också. Jag höll en gång ett rimmat tal, och får jag säga det själv blev det jättelyckat. Men så hade jag jobbat en tid med det och gjort ett flertal ändringar för att få till det.

Håll det kort. Föräldrar brukar hålla långa tal. Själv blir jag uttråkad när det hålls långa och tråkiga tal och önskar bara att talet skall ta slut.

Långa tal är nästan alltid en styggelse tycker jag. Ett av de bästa var ett som kom efter att en person hållit ett långt tal på rim:

-Jag kan inte rimma, for jag har inte övat mig därhimma (skånska). Skål för brudparet!

Det gav applåder.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 090
Senast: Imna
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Tinuri
·
O
  • Låst
Övr. Barn För några månader sedan fick anhöriga till oss ett sent missfall (v. 16 tror jag) fostret hade varit dött i några veckor innan det... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 291
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka