Bröllopskörning-bilder

Sv: Bröllopskörning-bilder

Ja jag håller med dig. Sedan så skulle inte skygglappar sitta fel heller.

Jag tänkte fråga om skygglapparna men kände att jag gick för långt.....så jag tackar för att du vågade fråga i detta forum!! Sedan har ju jacob inga skor heller....ingen som hängt upp sig på det??

Annars...bra att veta! Han är fullt vaccinerad, även blodprovsprovad mot lungmask eftersom det finns folk som tror att åsnor har det!! snacka om okunskap!! Kul att stoppa lappen under näsan... Han har pass, är premierad med diplom. Exteriört bland de högsta i sverige....verkas var 6 e vecka och tränas 5 dgr i v. då är det ridning, konstträning eller handåsna ..... Han är superpopulär och älskar att användas vid jippon....och han tycker det är kul. Vid nästa jippo ska jag se till att han har benskydd, svansskydd, svängel och draglinor, keps, skor, solglasögon, och kondomer med sig....Han har även en uttänkt foderstat som jag sammanställt efter kontakt med olika zoo runtom i värden.....Så....draglinor....jag vet nog vad jag gör.... trots att jag bara gör mitt ...jag vet ej....är det mitt 20 inlägg kanske...Då kan man ju inte mycket veta!!!

Ps....Skrivet med ett leende på läpparna!!! .....Ds....
Det är fanimej inte lätt att vara ett dragdjur på buke......

Bakselen och draglinorna är ju någonting som är bra att använda. Du kunde ju bara skrivit att du använder det annars, eller att du har en annan vagn med broms etc. Att du bara skulle köra 200m på plan mark är inget som framkommer på bilden.
Skygglappar tycker jag inte är ett måste.
Jag använder inga på mina och kör i hård trafik på sommrana.

Annars var det ett mycket sött ekipage :)

Eftersom det ändå är uppe... varför "ska" man köra med skygglappar?

Jag har aldrig provat. Nu har jag köpt en sele där jag fått med ett huvudlag med skygglappar men jag tycker att det känns konstigt att ens tänka tanken att ha sådana. Borde jag tänka om? Varför?

Till TS: förlåt att jag snor lite av din tråd... säg till om du vill att jag skapar en ny i stället.

Det "ska" man inte, det gör man precis som man vill och som man tycker känns bäst. Vi kör aldrig med skygglappar hemma, men på tävling i dressyr och precision har vi det då det finns på huvudlaget som hör till finselen, ser lite tjusigare ut :)

Jag har en armésele men bara med sifferkombination (476 tror jag det är) tryckt på. Har haft "kron-selar" tidigare och den här är precis likadan. Undrar om det är en "äkta" armé eller "bara" en kopia. Den väger 25 kg!!
Din gubbe kanske vet? Märkte kanske armén sina selar med siffror ibland?

Nu har jag tagit reda på lite fakta. Det finns märkta selar. Men det handlar om kaNske en enda sele på 100.Mycket ovanligt. Mrkningen HH finns inte alls.

barrbro, hur vet man att det är en armesele? jag tror nämligen inte det är det.. den är inte så ställbar alls. Den har en märkning.

I övrigt så kör jag bra utan lokseletips :)
Vad det gller din sele så r draglinorna och däckeln orginal vad jag kan se. Dock så är inte lokorna från en armésele.

hst.jpg

Vad säger proffsen om detta ekipage?
Provade att använda skygglappar men hästarna blev mkt stressade av att inte kunna titta på saker som kom bakifrån. Det är aldrig ngr problem att köra utan.
Werah: din shire:rofl: är underbar. (även utan skygglappar:angel:)

Gör du det!

Mitt halvblod går utmärkt utan skygglappar men med så blir hon bakskygg. Det passar inte alla att inte se vad det är som låter bakom dom. Hon är ju ridhäst från början och van att kunna se sig om. Så jag skar av skygglapparna på körtränset (vojnevojne)

Häftigt! Ja jag gillar ju min sele och är den dessutom ovanlig gör ju inte saken sämre...även ett par mer passande lokor hade varit bra!

ömm... jag typ skojade när jag skrev 70.000 :crazy: osså har jag inte råd med 10.000 ens jag e fattig, fattig, fattig gav upp min veckopeng när morsan köpte ponnyn åt mej :smirk: har inte så bra vägar här heller där körning funkar bara smala grusvägar där bilar kör :( men jag tycker att det skulle vara kul med att köra nån gång i bland men då kan jag alltid åka och hälsa på shetlandsponnyn jag red/körde förrut och ta en liten tur :bow: :bow:

Med risk för att sticka ut hakan och bli idiotförklarad...

Vill du bara köra någon gång då och då kanske det kan vara aktuellt med travutrustning? Det brukar gå att finna begagnad travutrustning rejält billigt (julklappstips kanske?) på tex. Blocket och Hästnet...

Har för mig att jag sett selar för under 1000 lappen och vagnar för kanske 1500...

MEN - om du inte själv är fena på utrustning bör du kanske se till att få hjälp så att du får grejor som passar!!! Travselar är dock väldigt ställbara, den jag lånar nu passar även till både varmblods och kallblodstravare - och som synes funkar den till shire också... men man ska ju veta VAD som ska ställas in också. Och så behöver du ju hjälp att komma igång med körningen om du inte har erfarenhet sedan tidigare...

Sedan bör man ju tänka på att travutrustning ofta är gjord för att man skall köra på skapligt plant underlag... de har inga bakselar (har bara sett med svanskappa) och rätt klen brösta - som jag har förstått det drar man rätt mycket med bara däckeln...

Jag kör ju Tom med travsele och en lätt travrockard för närvarande (har fått lite oväntade problem med min vagn och det tar lite tid att få till det så det är en lösning tills vidare). Fungerar i alla fall kanon, Tom är glad och pigg och gillar det!

Så här såg vi ut första gången vi var ut med travgrejorna - världens tyngsta kallblodstravare?

KrTom041.jpg

Och här var vi ute i första snön!

Hstoreflex019.jpg

Hästen som går på släp är en gammal trotjänare och vi tog bara en liten mystur i skogen, tjejen som är med gick och åkte med mig om vartannat... och jag VET att det kanske inte är helt optimalt ur säkerhetssynpunkt att ta en häst på släp efter en rockard :angel:

det ingår i alla finkörning. Vare sig man vill eller inte är det lite finare med full mundering på hästarna än med bara träns. Beror givetvis på om du kör ett bruksbröllop eller ett finbröllopspar.

jooo iof... men som sagt är våra vägar inte sådära skitbra när det gäller körning (skyller på det :angel:) såpass intresserad av körning är jag inte att jag startar inkörning av min första ponny som jag bara haft i ett år har ingen erfarenhet av körning annat än shettisen som lungt lunkar förbi både traktorer och långtradare

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHH

så avundsjuk man kan bliiiii.....

jag vill kunna köra min connermara/new forest men har ingen aning

om han ens är körd oså har jag varken vagn,tömmar eller sele och

att köpa det när jag inte ens vet om han är körd är ju en vågad risk

när det kostar typ 70.000 :crazy:

Tja utifrån detta inlägg av dig så framstod det ju som om du VILLE börja köra men inte hittade utrustning i vettig prisklass...:angel: så när du väckte liv i denna tråd igen förmodade jag att det var i det syftet...

Men vill du inte köra så spelar det ju ingen roll vad selarna kostar :idea:

Liknande trådar

Körning Har en minishettis som är positiv och framåt och rolig att göra saker med. Hon är generellt orädd, utom vid körning och det kommer bil...
Svar
0
· Visningar
1 260
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Tänkte på det där med fobier och hur man faktiskt kan vända dom själv, när jag i går kväll åkte till ett ställe jag aldrig varit på och...
Svar
10
· Visningar
850
Senast: hundtant
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Tillbaka