Broddtramp på bakbenen

Dipsan3

Trådstartare
Min stjärna har trampat sig en gång för mycket :banghead: På bak benen precis över där bootsen slutar. Efter förra gången hon trampade sig så började jag använda boots bak när jag rider. Men som sagt trampade hon sig i dag i hagen ovanför där botsen börjar. På framsidan av bakbenet under kotan. Så det ser ut som om hon antigen har kommit åt med frambenet eller lyckats korsa bakbenen på något vänster. Så vad för skydd Fins det i sådana fall ?

Typ såna här? :D

610111-10-15100-mil-has-01.jpg

Mvh hon som har en klumpeduns till häst som också funderar på lösningar...

Ser ju bra ut ;) Men undrar om det kanske finns lite mindre skydd . För hon har hitis bara trampat sig där. :D

Ser ju bra ut ;) Men undrar om det kanske finns lite mindre skydd . För hon har hitis bara trampat sig där. :D

Som jag ser det så endera packar man in dem a la de hagskydden på bilden. Och håller en tumme. Eller så skyddar man med boots och håller en tumme att de inte gör om det.

Även klumpedunsar kan ha otur liksom. Samtidigt så kan ett tramp räcka.

Men att försöka skydda bara framsidan av benet under kotan är svårt. Möjligen kan du kika på det som kallas karledsskydd - kanske täcker de där du vill?

Såhär trampar sig min häst titt som tätt vintertid när han har brodd. Detta är bak.
Det som funkar på han är kotringar. Med dom trampar han sig inte en enda gång då dom skyddar över kotbenet och tar upp trampet innan det hinner bli något då de sticker ut mycket. Jag tycker dom är suveräna till dessa skador! Ni ser ju skadorna i hovarna som blivit v gamla tramp. Detta var sista trampet sedan började jag med kotringarna och då uteblev trampen helt och hållet.

Senast ändrad:
Min ena har boots och kotring bak när det är brodd på.

När han står och sover vilar han ena bak hoven på den andra och när han vaknar till händer det att han trampar in brodden på sig själv:cautious:.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V