broddskor, alterntaiv?

Sv: broddskor, alterntaiv?

Om jag vore du skulle jag ha en uppsättning MED brodd o en utan.

Tycker nog att många är lata med att skruva ur när det inte finns behov t o m under flera månader. guldskor är som sagt alldeles för smala för en tyngre grövre häst o det blir tvärstopp. För bra fäste om hästen inte rids/ körs i racertempo.

Det finns kraftigare guldskor, tror de kallas remont, också de med fasta brodd, men större.

Jag ska inte rida med brodd om det är barmark. Då måste brodden skruvas ur, annars försvinner ju meningen med det hela totalt. Det är jag medveten om. Har under mina 17 år som hästägare aldrig stött på en häst som reagerar så starkt på brodden. Så försöker bara hitta bästa alternativet för individen så jag ska kunna träna i vinter:crazy:

Ja det finns fast breddade skor som är precis samma som de man har normalt under året. Samma bredd på bärytan

Delta hoof hette de. Kommer från cavallos sortiment. Får nog försöka linda med vetflex eller liknande i början så hon inte får skav i karleden för säkerhets skull. Kanske blir premiärprovning idag. Tänkte att jag köper brodd på hööks och skruvar i.

Om jag var du skulle jag gå in på tex hovbalans och kolla om det inte går att brodda dem bootsen med riktiga brodd.
De som finns på Hööks är "best grip" men av alla jag känner som provat både best grip och riktiga brodd så föredrar alla de riktiga, då de andra blir för små så hästarna bara glider iaf :/

Hoppas det funkar för dig med bootsen iaf :)

Jag skulle aldrig rida med tofflorna. Jag har dem bara som reservhjul.

Det finns ju nätta modeller typ Renegade.

Problemet var ju i ditt fall inte skorna utan brodden. Skruva ur vb.

Ja det stämmer att problemet var brodden. Dock vill jag inte ha henne skodd och obroddad i hagen vid halka, därför kom vi in på bootsen. Har ridit med dem några gånger nu och det verkar faktiskt funka än så länge. Behöver ju dem inte i ridhus eller så, utan bara när vi rider ut.

För några år sedan hade jag en ny hovslagare vid ett tillfälle på vintern. Han brukade sätta i fyra "stift" av hårdmetall i varje sko i stället för brodd. Han rekommenderade det och jag testade. Dessa stift tillsammans med snösulor gjorde att jag kunde rida helt obehindrat den skoperioden. Kunde trava på isiga vägar och det var som att rida på grusväg.

Har inte haft det igen då jag bara har hört om denna hovslagare som använder det. Det var ganska dyrt har jag för mig, och tog väldigt lång tid att sko. Han riktade först skon, borrade därefter hål och satte i stiften och sedan fäste dem, tror han svetsade. Någon mer som har testat detta?

Har inte läst igenom alla inlägg. Svarar bara lite fort.

Min förra häst hade liknande problem. Dessa löstes när vi satt två brodd i vare sko istället för fyra. Delvis vandliga järnskor med två traktbroddar. Fungerade super. Halkade inte.

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 301
Senast: Miss
·
M
Hästvård Min häst konstaterades för ett år sedan vara rejält sulöm. Först var det så illa att vi trodde att det var fång, men det visade röntgen...
Svar
4
· Visningar
2 013
A
Utrustning Jag vill inte sätta broddar i hästens skor för han har en annorlunda gångstil och är rätt klumpig pga nervskada, så då skulle han...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: pimy
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 768
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka