broddskor, alterntaiv?

Sv: broddskor, alterntaiv?

Vadå? Varför skulle du behöva sluta rida för att hästen är oskodd..? Om inte hästen har problemhovar så funkar det utmärkt. Är det mycket snö slits inte hovarna nämnvärt och i mitt fall rider jag då antingen på snö eller i ridhus - dvs inget som ömmar.

Enligt svensk lagstiftning måste alla hästar ha tillgång till daglig utevistelse.

Sätt i låga brodd o bara när det behövs. Skruva i o ur för behovet.

att ha fyra i när det är hård barmark stoppar upp glidmomentet abrubt i vart steg.

Detta ständigt återkommande tjatande om broddars vara eller inte vara så fort det börjar frysa på.

Frusen barmark är alltid halkfritt underlag och att naturligtvis är det bättre med 4 låga brodd än 2 fethöga.

Sedan finns det forskning som visar att det tar i snitt 1-2 dygn för den enskilda individen att bli bekant med det nya underlaget och förändringen i glidfas/uppbromsningsfas.

Så låt sunt förnuft råda i stället för att snurra runt förnuftet.

Du kanske känner till när en tunn ishinna bildas av fukt- som det kommer att bli inatt med -4. Varför blir många bilister o även Transportstyrelsen lika tagna på sängen över den första halkan för året.:mad:

Då blir t o m knögellera hal fläckvis.

Jag tycker inte att brodd ska sitta på oavsett, men iom skodda hästar kan bli som bambi för minsta lilla så är det konstant vägande om säkerheten.

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte alls ditt inlägg. Du måste missat ursprungsfrågan helt

Så låga traktbrodd tycker du är bättre än att använda boots med brodd bara när jag rider ute?

Enligt svensk lagstiftning måste alla hästar ha tillgång till daglig utevistelse.

Alltså, jag orkar inte ens skriva vad jag tycker om dina dryga kommentarer. Men uppenbarligen har du ett ganska snävt synsätt på hur folk har sina hästar och hur vintern ser ut. Själv skulle jag gärna vilja veta vilka stuterier du vet som har skor på sina avelsston?

Ja om även din häst som många idag har lite för höga trakter är det bara gynnsamt:grin:
det blir inte tvärnit med 2 låga traktbroddar

kl
Min senaste fundering efter att ha pratat med min veterinär lite med, är att kanske ha henne barfota och sen ha en barfotaboots med brodd i bara när jag rider. Hagarna brukar klara sig hyfsat. Mest stallplanen som lätt blir isgata:crazy: Men hur sjutton vet man vilka barfotaboots man ens ska prova? De man köper på hööks? Är de bra?

Jag har en häst med problemhovar och som går utan järnskor. Det har fungerat bra att ha boots med broddar i på vintern. De har varit på både vid ridning och i hagen när det varit isigt. Det finns en hel uppsjö av olika boots. Jag har haft cavallo boots i hagen och easyboot glove vid ridning. De broddar som jag tycker är bäst till bootsen kallas "best grip" (tror samma som säljs på hööks) och skruvas/borras i, de är som små nubbar och ger bra grepp och jag upplever de som rätt skonsamma mot hästen. Du kan kolla in en sida som heter hovbalans - mkt info och bra grejer, hon som har sidan är mkt hjälpsam, du kan mejla och får mkt bra svar.
Nackdelen är att det är mkt jobb med att ta på / av bootsen när de måste vara på i hagen - men oftast är ju de perioderna inte så långvariga.
Det är också mkt viktigt att man har boots i rätt storlek, annars kan det bli problem (de åker av eller ger skav).

Alltså, jag orkar inte ens skriva vad jag tycker om dina dryga kommentarer. Men uppenbarligen har du ett ganska snävt synsätt på hur folk har sina hästar och hur vintern ser ut. Själv skulle jag gärna vilja veta vilka stuterier du vet som har skor på sina avelsston?

Varför skjuter du budbäraren??

Jag har full förståelse för vilka problem vinterna kan medföra för många enskilda individer men hur "dryg" du än tycker att jag är så gäller faktiskt lagen även avelsston och stuterier.

I stället för att skriva att du har vetskap om att djurskyddslagen inte efterföljs och att du har kännedom om det i vissa personliga fall så kanske det vore bättre om i så fall förstår att det vore bättre om du inte delgav det inför hela världen.

Det finns en hel uppsjö av lösningar mer än att "tvingas" sko å brodda den enskilda individen som alternativ.

Om man inte vet varför man måste skrapa rutorna trots avsaknad av nederbörd , Inte ser frosten på marken......

Den tunna filmen av is på barmark är den mest förrädiska.
Det kan vi räkna med nu när det ska komma regn på frusen .... barmark:rofl: spolad skridskobana.

Frusen barmark är inte alltid halkfritt, speciellt inte med skor. Det fick jag och förra medishästen erfara för något år sedan, som tur var utan skador.

I så fall va det inte frusen barmark utan snarare genom nederbörd och temperatur fall omvandlats till en frusen isbark.

Barmark är just barmark och barmark är alltid halkfri. Isbelagd mark är inte barmark utan mark täckt med en ishinna eller snö och är aldrig halkfri.

Den här tiden på året kan vara förrädisk, på vissa ställen kan det vara fruset, och på vissa ställen kan marken vara varm.
Just så var det denna gång, minns inte ens om det var minusgrader i luften (och om, så bara knappt). Marken (i detta fall grusväg) var våt och mjuk ända tills jag kom till ett ställe där jag i lampskenet såg att vägen gnistrade. Jag han tänka "ok, bara att svänga om då" så försvann bakdelen...

Coari:
När jag tänkte barmark så tänkte jag "inte snötäckt", men räknar man även med frost så... Enligt det så kan jag säga att det är sällan vi har frusen barmark här, eftersom höstarna här innebär att marken nästan alltid är våt, fastän det inte regnat på flera dagar, vilket betyder att så fort marken fryser så blir den oftast isig (plussa på lite frost också så blir det än värre).

Varför skjuter du budbäraren??

Jag har full förståelse för vilka problem vinterna kan medföra för många enskilda individer men hur "dryg" du än tycker att jag är så gäller faktiskt lagen även avelsston och stuterier.

I stället för att skriva att du har vetskap om att djurskyddslagen inte efterföljs och att du har kännedom om det i vissa personliga fall så kanske det vore bättre om i så fall förstår att det vore bättre om du inte delgav det inför hela världen.

Det finns en hel uppsjö av lösningar mer än att "tvingas" sko å brodda den enskilda individen som alternativ.

Uppenbarligen vill du inte förstå. Det finns ju faktiskt olika väder. I min landsdel blir det sällan vinter, då finns ingen anledning av brodda. 2 vintrar i rad blev det supervinter med massor av snö, då behövde man faktiskt inte heller brodda. Förra vintern broddade jag, men det var också första gången på mycket länge.

Så det innebär att det finns massor av människor som utan problem kan ta av skorna, låta hästarna gå ute och inte lida ett dugg. Men självklart måste du ta till ytterligheter.

kl
Idag har hovslagaren varit ute och eftersom hon reagerat så kraftigt på brodden så tyckte han att vi kunde testa boots. Så han verkade och mätte. Hade även ett par med sig som verkade passa så ska bli spännande att prova.

kl
Idag har hovslagaren varit ute och eftersom hon reagerat så kraftigt på brodden så tyckte han att vi kunde testa boots. Så han verkade och mätte. Hade även ett par med sig som verkade passa så ska bli spännande att prova.

Spännande :) Vad blev det för boots för dig?

Jag har köpt broddade barfota boots till min fröken som kom idag :)
Ska bli spännande att justera in dem och se hur det kommer att fungera i vinter.
Mina är broddade med riktiga brodd och inte såna där Best grip.

Delta hoof hette de. Kommer från cavallos sortiment. Får nog försöka linda med vetflex eller liknande i början så hon inte får skav i karleden för säkerhets skull. Kanske blir premiärprovning idag. Tänkte att jag köper brodd på hööks och skruvar i.

Ser att du bor i mina trakter. Jag har använt guldskor med fyra brodd i varje en enda skoperiod på en häst. Det gör jag inte om... De blir helt enkelt för bra grepp med de skorna här nere i våra trakter. Min dam blev mycket ovillig att gå fram, särskilt på vägarna och framförallt under de tider det var barmark. Barmark har vi ju rätt gott om här nere vintertid.

Jag rekommenderar endast traktbrodd här om det är en vanlig småländsk vinter. Och är det barmark och inte fruset alls så går det utmärkt med bara korta isbroddar. Fram tills dess räcker det utmärkt med vanlig blindbrodd. Om du är som jag vill säga... Inte vill stå och brodda i och ur varje dag beroende på om det har varit kallt under natten eller inte.

Blir det en rejäl vinter så får det bli vanliga skor och om det behövs så broddar jag upp med tåbrodd fram också.... Men inte guldskor.... utan vanliga där man ta bort brodden om behovet inte längre finns.

Senast ändrad:

Jag resonerar lika...

Hade en tanke ett tag på just guldskor på gossen men jag kände på dom i butiken och de är både smala och rejält skarpa i brodd så utan att ha hört någon nämna det insåg jag ju att det var kanske lite "overkill" för min del...så det blir vanliga skor med brodd, låga såna än så länge. Blir underlaget dåligt (mer isigt) så byter jag broddar).

Jag har en häst som är barfota. Tack och lov har underlaget än så länge inte ställt till det för henne här i norr. Har bott här i snart 3 år och inte behövt sko...så det får gälla tills vidare...och hon jobbas som vilken annan häst som helst.

...vi får som regel mest snö ;)

Brukade ha traktbrodd förr, men tycker det har varit värdelöst när man som jag rider mycket på grusvägar som gärna blir isbelagda på vintern.
Nu testar vi bootsen så får jag utvärdera om det var en bra lösning eller ej

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 301
Senast: Miss
·
M
Hästvård Min häst konstaterades för ett år sedan vara rejält sulöm. Först var det så illa att vi trodde att det var fång, men det visade röntgen...
Svar
4
· Visningar
2 013
A
Utrustning Jag vill inte sätta broddar i hästens skor för han har en annorlunda gångstil och är rätt klumpig pga nervskada, så då skulle han...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: pimy
·
Träning Jag kör normalt unghästar utan några skydd alls så länge de åker lugnt och fint (vilket de alltid gjort). transportskydd introduceras...
2
Svar
37
· Visningar
2 768
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?