Limelight

Trådstartare
Måste få skriva av mig och be om ett litet tips.

Har 2st hästar som rids och körs ofta. Den ena är i ganska bra toppkondis, medan den andra har nyss vart dålig så hon rids igång.
Nu kom ju den förbaskade snön och halkan och mina hästar står obroddade så inte ens att tänka på att motionera dem.

Hovslagaren kommer om 2veckor. Kan inte komma tidigare och jag vill nog inte ringa ut någon annan som skor om dem, då jag haft problem med ena min häst hovar och har nu hittat en riktigt bra hovslagare som jag är nöjd med så antar att jag får vänta :confused:.

Men, de skor de har på sig nu har hål för 2st broddar bak i trakterna, visserligen fulla med skräp och is, men kanske går att pilla bort dem och gänga om hålen så man kan brodda.

Är det någon idé att brodda bak i trakterna ?, nackdelar/fördelar ?
Jag får känslan av att de broddar gör att de inte halkar så lätt, men man kan inte springa med dem då de skjuter av med tån ( tänker jag galet ? ).

Hur skulle ni gjort ?

Sv: Broddning

Är det bara två hål just nu så skulle jag ha broddat i dom för det är ändå bättre än inget. Minskar ju halkrisken något iallafall.

Om det inte finns någon möjlighet att sko om hästarna hade jag broddat i de hål som finns så länge, båda fram och bak.

Då ska jag nog ta och göra det, som sagt så kan det minska halkrisken enormt.
Tror ni man vågar sig ut på kortare skritturer om de är broddade med bara 2 brodd i varje skor och som sagt bak i trakterna ?

Hela förra vintern hade jag bara brodd i trakterna och kunde utan problem skritta, trava och galoppera ute! På båda hästarna jag red då.

Men kan tillägga att jag bor i Skåne om det skulle göra så mcyket skillnad. Sen travade och galopperade jag inte på blankis men vanlig uteritt fungerade det helt super. Alla i vårt stall och andra jag känner kör bara 2 brodd per sko, alltså bak vid trakterna :)

Jag hade också broddat både bak och fram.

Min f d medryttarhäst hade alltid bara traktbrodd men det fungerade bra att rida i alla gångarter ändå. Man får ha lite koll på underlaget bara och välja rätt ställen att trava och galoppera på.

Då ska jag verkligen ut och pilla, gänga om och hoppas det går att få till brodd. De har gått i 6v med dessa skor så kanske inte går, men det är värt att göra ett försök för jag vill inte låta dem stå. De har stått nu i 1v pg a halkan och de tycker livet är dötrist och det gör även deras matte ;)

Trodde faktiskt det inte gick att öka farten med bara brodd på trakterna, men det hör jag det att det går. Woho, tack för tankarna :)

Hej! Jag har blivit avrådd av både Et och hovis att tåbrodda gammeltanten fram så hela förra vintern hade jag endast traktbrodd. Fungerade fin, fint:) Red hela långa vintern och bara på den riktiga blankisen saknade jag tåbrodd bak men fram märkte jag ingen skillnad.

Skruvade själv i brodd i lördags och det gick jättebra trots att ena ponnyn haft sina skor i 6 veckor.

Jag har alltid använt traktbrodd, fungerar skitbra. Att skritta, trava och galoppera är inga som helst problem.

alltså.... de flesta folk har endast traktbrodd. självklart fyller de en funktion. Är du orolig för felbelastning,se till att bara motionera hästarna lätt, och rid på mjuka underlag under tiden.

kl
Köp en gängrens eller grispitt som de kallas visst :D då kan man lätt skruva i broddarna efter hålen är rena från grus o is.

Jag brukar ha 4 brodd, snösulor men har nu bara brodd i trakten och det verkar ju funka men saknar sulorna. :)

Snacka om dum jag känner mig :o. Jag har alltid haft 4 broddar i, men nu är mitt läge annorlunda så då va jag tvungen att fråga er, men det är ju massor av er som endast jämt har trakt broddat och det fungerar bra.
När du "Immer" haft endast trakt brodd i 40år och det fungerat fint, börjar fundera lite smått varför jag ska sätta tåbrodd överhuvudtaget i år, men tycker det kan bli snebelastning när man rider/kör på hårda grusvägar.

Jag har alltid fullbroddat (både tå och trakt) då endast traktbrodd skapar en annorlunda benställning på hästen (kan likställas med lång tå). Detta på veterinär och hovslagares inrådan,
men det behöver man nog inte oroa sig för på en häst som inte är känslig eller har problem..
Nackdelen med tåbrodd är ju att fästet ökar, så på hård- eller barmark får hästen ett bättre fäste som kan leda till stummare isättning (inget naturligt glid sas). Å andra sidan så är avsaknaden av detta tåfäste rätt förrädiskt om man rider på halt underlag, då hästen lätt kan halka till när den skjuter ifrån med tån i stegen.. Finns som synes för- och nackdelar med allt :)

Jag är inte så förtjust i bara traktbrodd men hellre det än en fläkskada.

Få i brodd i 6 v gammla skor går nog utmärkt jag fick i brodd i 7 v gammla skor, men man får jobba lite om man säger så :p

Hovis kommer idag å då åker vinterskorna på

Jag vill helst ha 4 broddar i så det blir jämt, men det får duga med trakt brodd nu tills Hovslagaren kommer om 2v.
Som sagt hellre trakt brodd än en fläkt häst.

jag har tre travare, och alla har guldskor med 6st fasta brodd, är för lat för att skruva och jävlas med brodd som ev åker ur osv.

Jag har alltid enbart använt mig av traktbrodd på mina hästar, så länge det inte skall ridas på sjö eller annan is, då blir det 4 brodd i varje.

Jag har fått lära mig av mina hovslagare att det är bättre för hästen med bara traktbrodd. Så länge man inte bara rider på asfalt eller väldigt hårt underlag sjunker de ändå ner, så ingen felbelastning sker.

Däremot, har man 4 brodd hindrar man helt hovens naturliga glidningsfas, vilken till viss del finns kvar vid bara traktbrodd.

Så, som sagt, så länge man inte enbart rider på is tycker jag traktbrodd fungerar ypperligt :)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 387
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästarna kan få ömma ballar av äggskor? Slog på vets inrådan på äggskor bak som var ganska rejält...
Svar
18
· Visningar
1 881
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Min häst blev nyskodd häromdagen men det blev en miss utav både mig och hovslagaren. Jag sa till att jag ville ha skor med 4 hål i så...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat