Sv: Broddning

KL

När jag var liten hade alla bara traktbrodd, det var liksom det som var normalt i mina trakter. Så det funkar ju rätt bra, även om man kanske hellre vill ha tåbrodd också för att de ska få grepp vid frånskjut, vilket kanske är extra viktigt för körhästar.

Själv har jag haft "guldskor" med småbrodd runtom de senaste åren, men nu står jag i stall med ridhus och rider mycket inne, och då räcker det med traktbrodd.

Jag har normalt sett lägsta sortens brodd, de är inte högre än blindbrodd men har hårdmetallkärna. Så det påverkar inte hovens ställning så mycket. Min häst går och står ju också nästan bara på underlag där hoven sjunker ner, så jag ser inte felbelastning som något bekymmer.

Det är ju mer om man rider mycket på asfalt eller hårda grusvägar som det kan bli ett problem. Men gör man det med tåbrodd så får man å andra sidan problem med att glidmomentet påverkas.

Jag tycker att det är jätteviktigt att brodda skodda hästar så fort det blir halt, inte bara på grund av risken för fläkning utan också för att hästarna ska ta ut steget ordentligt när de vandrar i hagen. Annars kan de gå och spänna sig och få ont i ryggen.

Ska prata med hovslagaren när hon kommer ut och fråga vad hon tycker är bäst. Jag har alltid sagt åt henne att jag vill ha 4 håls skor med brodd i så då har hon inte sagt något utan gjort det, men nu när så många använder enbart traktbrodd ska jag ifrågasätta lite vad hon anser :)

Det är ju inte dåligt att ha traktbrodd, och om du kör så är det helt klart bra att ha.

Men din ursprungsfråga var ju om det var någon idé att brodda trots att det bara var två hål/sko, och det är det ju absolut!

Sätt du i trakbroddarna dom får mycket bättre fäste då :) Pga. en miss så är våra hästar nu skodd med endast traktbrodd men hovslagaren kommer ut nu någon dag i veckan men har inte kunnat ta ut tidigare för att inte sko för ofta. Men vi har fått över 2 dm snö som ligger kvar och inga problem för oss att rida med traktbrodd om man rider med förstånd. Vi har också såpass kallt allt det inte blir klibbsnö och då fungerar det :)

För mig är det självklart med "fullbroddat" men finns det nu bara hål för traktbrodd är det ju bättre än ingenting.

Ja, definitivt bättre än inget.
Dock inte att rekommendera i branta uppförsbackar, då är det klart säkrast med 4 brodd, haft hästar som halkat rejält med bara 2 st.

Nu har mina hästar traktbrodd sedan några dagar tillbaka. De är nöjda o glada, kan få röra på sig lite :).
Men kommer välja att slå i 4 broddar när hovslagaren kommer om en vecka, kör ganska mycket med den ena och han halkar med traktbrodd, så det får bli 4 broddars med snösulor :)

Låter klokt. Vill man rida och köra ute på vintern är det så mycket roligare att ha en fullständig vinterskoning, så slipper man bekymra sig över styltor och halka.

Greppet som blir med fyrbrodd är ju gravt överlägset endast traktbrodd, jag tycker du gör helt rätt och hade gjort som du under de förutsättningar du beskriver, mkt klokt!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 387
Senast: Miingla
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästarna kan få ömma ballar av äggskor? Slog på vets inrådan på äggskor bak som var ganska rejält...
Svar
18
· Visningar
1 881
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Min häst blev nyskodd häromdagen men det blev en miss utav både mig och hovslagaren. Jag sa till att jag ville ha skor med 4 hål i så...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat