Broddning+transport

Y

Yllop

När vintern är framme och hästen har broddar..
ni ska åka å träna i ridhus..tar ni ur broddarna när ni ska åka
och sätter inte tillbaka dom försen ni är tillbaka till erat stall igen?

För man ska väl a-l-d-r-i-g åka transport med en broddad häst?:o

Sv: Broddning+transport

Förutom att hästen kan bli skadad så tror jag inte gummimattan tål det. Jag skulle inte köra trpt med broddad häst!

Jag åker hela vintern med broddat. Har ju strö i släpet så mattan blir det inget på. Så nej jag orkar inte brodda ur innan avfärd, det kan ju vara blankis där man lastar ur också! Min häst har broddarna på sig hela vintern.

Jag gör som Mitrolle och låter hästen ha broddarna hela vintern. Som hon sa kan det ju vara jättehalt där man ska lasta ur! Fast om jag inte haft en gudasnäll häst som står och vilar så kanske jag hade broddat ur ;)

Mina två har brodd hela vintern. Åker trailer med dom utan att brodda av. Kan ju vara riktigt halt när man kommer fram, eller om det händer nåt så man måste lasta ur.. Så jag broddar hellre än har en häst som fläker sig. Har boots, skydd och transportskydd över när dom åker..Jag har en trailer med direktgjutet gummigolv så jag ska lägga in gummimatta under det tjocka lager spån som redan finns. Men än så länge syns inget på golvet..

Jag kör med broddat Hela viner-halvåret..
Tar alldrig ur dom. Det har jag varken tid eller ork för, och dessutom, vem åker transport utan spån/strö?
Skulle jag Aldrig göra..;)

och dessutom, vem åker transport utan spån/strö?

Jag :o Haha, en gång hände det, men då hade han inga broddar än, vi hade en tid hos veterinären för vaccination och tand-koll och vi hade kört hö dagen innan. Men det handlar bara om 1km och pålle var snäll och höll rent efter sig :p

Skulle alldrig i livet ha broddat i trans sporten

När brodden väl åker på så sitter dom på.. Kör med brodden i då det är stor risk för isigt underlag här o vill inte riskera att dom halkar vid in/urlastning eller på väg till ridhuset... Ha bra med spån i bara för då "tryckutjämnar" det brodden, dvs dom behöver inte "stå på tå" samt så sparar det gummimassan i golvet..;)

När vi broddar så sitter brodden tills det är dags för omskoning eller att det är vår. Gummimattan i transporten är väldigt lätt att byta, men det är mindre kul att lasta ur på isiga planer.

När hästen blir skodd med broddade skor, så är den broddad till all is är borta på våren.
VANSINNE att brodda ur för transporten, om man nu inte lastar med brodd, skruvar ur brodden inne i transporten, åker, broddar igen innan urlastning.
Är man inte rädd för fläkskador etc vid lastning och urlastning om man broddar av ?

För man ska väl a-l-d-r-i-g åka transport med en broddad häst?
varför inte?
rädd om gummimattan i transporten är väl ungefär det dummaste jag har hört! :smirk: är inte hästen mer värdefull för en än gummimattan ?? :confused:

Jag har hellre på brodden även i finkan. Herregud, har lindor runt om, ända ner runt ballarna. Det går ju snabbt att linda av lindorna.

ja precis, är ju bara att sätta på hästen rejäla skydd eller lindor.
min lindar jag över ballarna och upp över framknäet, bak lindar jag hela skenan och ner över ballarna.
helt vansinnigt att lasta o transportera utan brodd. :crazy:

Min har fuula stoora isbrodd nu, och jag transporterar precis som vanligt ändå...

När hästen blir skodd med broddade skor, så är den broddad till all is är borta på våren.
VANSINNE att brodda ur för transporten, om man nu inte lastar med brodd, skruvar ur brodden inne i transporten, åker, broddar igen innan urlastning.
Är man inte rädd för fläkskador etc vid lastning och urlastning om man broddar av ?

För man ska väl a-l-d-r-i-g åka transport med en broddad häst?
varför inte?
rädd om gummimattan i transporten är väl ungefär det dummaste jag har hört! :smirk: är inte hästen mer värdefull för en än gummimattan ?? :confused:

Jag frågade ju därför att jag tycker det låetr väldigt knepit och krångligt att brodda i och ur hela tiden.. men jag har fått lära mig att aldrig och transport med en häst med brodd:o

jo jag har förstått att det är vanligt att brodda ur när hästen ska ut och åka. men just lastning och urlastning är ju ett sånt riskmoment i sej, så jag har svårt att förstå varför man ska göra det ännu mer riskfyllt med att vara ute med en obroddad häst i halka dessutom...

Jag kan ha viss förståelse för att man är rädd att hästen ska trampa sej sönder o samman med brodden. Den ursäkten kan jag köpa faktiskt. men å andra sidan föredrar jag ett broddsår före en fläkskada om jag måste välja...
Men att skylla på att gummimattan i transporten blir förstörd... :eek: jaaa...vi har ju alla våra prioriteringar.... :crazy:

När vintern är framme och hästen har broddar..

För man ska väl a-l-d-r-i-g åka transport med en broddad häst?:o

Om man ska ha broddar så har man ju det då man rider. Så varför då brodda om man ska rida i ett ridhus? Våran gamla ponny som vi har utlånad åkte transport med broddar. Det slutade visst med 4 veckr på Skara och T-märkning. Synd på en så fin ponny som gick msv. fälttävlan. Fattar inte hur ägaren tänkte där. Aldrig brodd i en transport.
Ni som har broddar på hela vintern. Har ni fyra brodd så hsten får en normal benställning eller broddar ni bara i två hål? Sk. galenbroddning?

Senast ändrad:

*kn*

Om man är rädd att häsen ska göra sig illa på broddarna under transport eller ve och fasa-transportmattan kan gå sönder.
-Bomull och silvertejp runt hoven.

Mina hästar har broddar i alla 4 hål på sina skor. De har inte bara broddar då de rids då det är minst lika mycket behov av brodd i hagen där de tillbringar största delen av tiden.
När jag transporterar har jag alltid boots under transportskydden även om min häst står helt still vid färd.

*kn*

Om man är rädd att häsen ska göra sig illa på broddarna under transport eller ve och fasa-transportmattan kan gå sönder.
-Bomull och silvertejp runt hoven.
haha ja, det skulle se ut det. Men har man sett en sådan skada en gång så vill man slippa det sedan.

Den står säkert jätte stilla om du måste nita..... Hoppas bara att det kommer ett förbud snart mot detta.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 736
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka