Broddning+transport

Sv: Broddning+transport

Sitter man o skriver på ett forum har man inte tid å väga vartenda ord på guldvåg.

Du behöver inte läsa mina inlägg som fan läser bibeln heller.

haha nej okej då akn jag ju skriva det jag vill då behöver jag ju inte läsa dom!
Utan uttrycker bara min åsikt och vad jag vill ha till min häst

Broddat med 4 brodd för att få rätt vinkel. Skruvar inte ur brodden i första taget. En vinter när det bara hade kommit lite pudersnö (hade inga broddhål alls, hade inte vinterskott än), skulle jag försöka hålla mig på vägrenen där det inte var så uppolerat som i bilspåren. Det slutade med att vi båda låg på vägen och sprattlade. Hästkraken bara försvann under mig. Tack o lov skildes vi åt i fallet och ingen bil kom körandes. Vi klarade oss oskadda men uppskakade, men jag hade lika gärna kunnat ligga krossad under 600kg häst eller hästen hade kunnat bli svårt skadad och om det hade kommit en bil när vi låg där och glodde på varandra hade den inte kunnat stanna, med skador på oss, bil och de som satt i bilen till följd. Numera är jag jättenojig så fort det kommer lite snö eller fryser på. Och det är nästan (obs nästan) att jag frestas skruva i gräsbrodd när det är lerigt o halt i hagen. Flera hästar i närheten har fått sluta sina dagar p.g.a. att de gått omkull i hagen med svåra skador till följd.
Jag kör broddat i hage och transport. Ordentliga transportskydd och boots vid transport. Man tar alltid en kalkylerad risk och vi har alla olika förutsättningar och anpassar oss därefter. Hur vi sedan kommer fram till vad som är störst risk är en helt annan sak. Ingenting är enbart svart eller vitt:smirk:

Jag kör min med brodd. För det första har hovis skruvat fast brodden innan skon slogs på. Lycka till Frida med att få ut dom :smirk:
Så jag slänger på gummiboots fram + transportskydd och bak transportskydd. Ingen skada, och då har vi åkt.. tja.. 8 gånger med brodd på han.

Sen får ju folk tycka vad dom vill om det, men det funkar för mig iaf. Så det känns som "min häst, mitt ansvar" :)

hm det betyder att man i Norge inte kan transportera sin häst under hela vintern då... för när jag jobbade där hade alla hästar 4 fasta broddar i skorna tills det var garanterat is fritt... på 2 år jag var där och 36 hästar ( som 24 av dem tävlades aktivt) har vi inte haft en enda brodd skada :)
Så länge man har 4 brodd tror jag inte det är samma risk. Jag menar hur ofta trampar en häst sig ?
Kör med HUVET när du transporterar häst så sker inget!:bump:

Hur man kan våg ha sin häst i en vinter hage utan brodd är för mig helt ofattbart.
Skulle aldrig våga det.
Är hästen barfota så är det inte lika halt men det är fortfarande halt för den. Har förnärvarande an ponny som är barfota inackorderad hos oss och han går i samma hage som våra hästar som har skor och 2brodd i varje fot och han har betydligt svårare att röra sig i hagen än våra hästar + att man ser att han tycker att det är obehagligt att gå på alla hårda knölar som blivit när leran frusit och då har denna ponny aldrig haft skor på sig och den är nu 8år så det är väl inget dom vänjer sig vid eller??:confused:

Så för min del brodd på så länge det är vinterunderlag... ungefär som med vinterdäcken på bilen...:)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 736
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar