Broddning+transport

Sv: Broddning+transport

kör du med sommardäck på bilen också? snö är ju inte halt.... :crazy:

Är inte rädd för det nej... har lärt mig köra på både snö o is. I min ungdom så var det bara blankslitet som gällde... och då lärde man sig minsann att hantera halkan!!

Men OK, jag har inte upplevt det du beskriver... för mig är det ett undantagstillstånd. Och då kanske även jag skulle överväga att brodda, men det beror på.

Skulle hellre ta av skorna än att brodda i hagen.

Men ska du sko hästen varje dag du ska rida då hur tänker du då? Vissa hästar kan inte ridas utan skor. I hagen skulle jag aldrig ha min häst obroddad, även om den inte skulle halka och fälka sig rejält skulle han gå och spänna sig hela dagen vilket hans redan känsliga rygg inte behöver.

Förstår inte hur du tänkt att man ska kunna träna hästen under vinterhalvåret i sånna fall?

Men ska du sko hästen varje dag du ska rida då hur tänker du då? Vissa hästar kan inte ridas utan skor. I hagen skulle jag aldrig ha min häst obroddad, även om den inte skulle halka och fälka sig rejält skulle han gå och spänna sig hela dagen vilket hans redan känsliga rygg inte behöver.

Förstår inte hur du tänkt att man ska kunna träna hästen under vinterhalvåret i sånna fall?

Beror väl på vad man gör och hur hästen fungerar utan skor. För mig behöver en häst inte vara skodd för att ridas regelbundet! Undantag möjligen om man rider dagligen långa sträckor på 0-50 gruskross e dyligt. Men som sagt det beror ju på hur hästen fungerar. Mina 2 har funkat bättre UTAN skor än med.

Emmahpemma
Håller helt med dig!!!! :bump::bump::banana::banana:

Har för övrigt bara två brodd i varje hov och jag har aldrig haft en senskada på någon av mina hästar eller någon jag känners hästar...

Jo visst är det bättre att ha hästen oskodd så länge det fungerar bra. Men jag tror inte de flesta hästar klarar av att ridas varje dag på grusvägar/asfalt längre sträckor oskodda. Och om det då är blankis klarar du dig ju fortfarande inte?

Min häst sliter ner sina järnskor så tåkappan lossnar ibland på sex veckor.

Jag har ca 20 min ridning på asfalt till ridhuset och sen tillbaka. Ridvägarna ute består av grusvägar.

Tror inte jag är direkt ensam om att inte ha tillgång till volt/ridhus på gården.

Jag har ca 20 min ridning på asfalt till ridhuset och sen tillbaka. Ridvägarna ute består av grusvägar.

Tror inte jag är direkt ensam om att inte ha tillgång till volt/ridhus på gården.

Det har inte jag heller. Men man KAN faktiskt rida på åkrar, speciellt på vintern, och när det är snö (inte isigt då alltså)

Om man inte har tillgång till åkrar/ängar?

Vi har inget sånt i närheten av oss.

Senast ändrad av en moderator:

jag rider ute ca 5 dagar i veckan på mina hästar så den konsten är inte alls bortglömd:smirk:. Vi har ingen skog vi får rida i utom där det är anlagda ridvägar alltså är det där grus.

Skogen där man får rida utan att det är anlagt är alldeles för mkt terräng för att kunna trava i, rider dock ofta där i skritt för att få hästen att lyfta på benen. Men håller liksom inte för att hålla hästen i bra kondition under vintern att bara rida i skritt.

Jag undrar bara hur du tror att folk inte kan ha sina hästar oskodda istället för broddade i många fall.

Jag undrar bara hur du tror att folk inte kan ha sina hästar oskodda istället för broddade i många fall.

Har inget emot broddning vid ridning. Det jag inte tycker om är när hästarna går broddade i hage, box, transport... Jag tycker man ska ta av broddarna när man ridit klart.

Och om det är halt i hagen så menar jag att det är ett alternativ jag nog hellre skulle överväga - att ta av skorna framför att brodda hästarna i hagen. Och är hästen oskodd så är det lite svårt att brodda vid ridning, och då får man väl anpassa ridvägarna därefter. Men har man häst i tättbebyggd område så är möjligheterna till detta säkert mer begränsade än på rena bondvischan...

Förstår du mitt resonemang nu?

Ja, men jag håller inte med:p

Jag anser att det vore för stor skaderisk om man har isigt/bergigt i hagen och jag föredrar även kuperade hagar framför platta. Vi har hästarna broddade r.o med 4 brodd i varje hov. Är man osäker kan man väll sätta på skydd då. Jag är livrädd för fläkskador, men skulle heller inte gilla att hästen gick och spände sig för att den är rädd att halka.

Visst kan hästen blir rejält skadad av broddspark, men tycker lätt det är värt att ta det.

Min häst gick omkull i sommras på asfalten för att han blev rädd för en motorcykel. Det kan ha gjort hans skada han har i bakknät sen att tidigare ha gått omkull mkt värre.

Det händer liksom skit hela tiden eller vad man ska säga och tycker inte broddskador ligger så högt som mkt annat.

Men som mkt annat blir det ju lite pest eller kolera.

Ja, men jag håller inte med:p

Det behöver du inte :-D

Jag blir bara så fascinerad av hur saker o ting förändras med tiden. Förr var det nästan dödsstraff på att ha broddade hästar i hagen, och då hörde man aldrig talas om fläkskador. Broddskador däremot dom var allvarliga. Nu är det preciiiis tvärt om.

Och nu måste man ha 15 olika täcken till sina hästar, förr skulle de härdas o få sätta sin vinterpäls. Mina hästar ratade vindskyddet och stod utan täcken mitt på åkern i värsta snögloppsstormen och mådde gott... Nu fryser helt plötsligt alla hästar.

Jag vill inte säga att det bara var bättre förr, men vad gäller broddfrågan så är jag nog av den åsikten :p

kl

jag sätter på mina hästar guldskor, därav kan jag ju inte brodda av. mina hästar har alltid hft det och jag har aldrig sett någon brodd skada på någon av dem.

angående transport så ställer jag in dem i transporten och sen kör jag, inga skydd eller nåt, ibland lindar jag svansen på valacken.

mina hästar har aldrig skadat sig i transporten och det trots att de har åkt långt många ggr....

det enda som händer om jag sätter på transportskydden är att hästen vill bli av med dem.

Jag blir bara så fascinerad av hur saker o ting förändras med tiden. Förr var det nästan dödsstraff på att ha broddade hästar i hagen, och då hörde man aldrig talas om fläkskador. Broddskador däremot dom var allvarliga. Nu är det preciiiis tvärt om.
Jag tycker man kan använda lite sunt förnuft. Eftersom jag vet minst tre hästar som fått avlivas pga fläkskador och ingen som fått avlivas pga broddskador väljer jag att brodda i hagen. Däremot skulle jag inte ha broddar om jag släppte ihop hästar för första gången.

Beror väl på vad man gör och hur hästen fungerar utan skor. För mig behöver en häst inte vara skodd för att ridas regelbundet! Undantag möjligen om man rider dagligen långa sträckor på 0-50 gruskross e dyligt. Men som sagt det beror ju på hur hästen fungerar. Mina 2 har funkat bättre UTAN skor än med.

Du har inte tänkt på att vissa hästar är väldigt känsliga om hovarna?
Min häst skulle aldrig kunna gå utan skor och när det är vinter utan brodd, vill gärna inte ha en häst som bryter benen bara för att jag skulle tänka som "dig"!

Du har inte tänkt på att vissa hästar är väldigt känsliga om hovarna?
Min häst skulle aldrig kunna gå utan skor och när det är vinter utan brodd, vill gärna inte ha en häst som bryter benen bara för att jag skulle tänka som "dig"!

Jag skriver ju just det "DET BEROR PÅ HUR HÄSTEN FUNGERAR"!

Jag skriver ju just det "DET BEROR PÅ HUR HÄSTEN FUNGERAR"!

För mig behöver en häst inte vara skodd för att ridas regelbundet! Undantag möjligen om man rider dagligen långa sträckor på 0-50 gruskross e dyligt.

Så skrev väl du oxå?
Får du nog förklara tydligare då.
För du säger ju att en häst inte behöver vara skodd för att ridas regelbundet enligt dig!

För mig behöver en häst inte vara skodd för att ridas regelbundet! Undantag möjligen om man rider dagligen långa sträckor på 0-50 gruskross e dyligt.

Så skrev väl du oxå?
Får du nog förklara tydligare då.
För du säger ju att en häst inte behöver vara skodd för att ridas regelbundet enligt dig!

Sitter man o skriver på ett forum har man inte tid å väga vartenda ord på guldvåg.

Du behöver inte läsa mina inlägg som fan läser bibeln heller.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 736
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka