Broddning+transport

Sv: Broddning+transport

Jovars, men silvertejp och bommull är faktiskt en bra lösning.
Alla är inte lockade att skruva loss alla broddarna för att sedan plyttra i dem efter framkomst.

Lockande eller inte. Hästens säkerhet går väl ändå före.?

Jajemen!
Vet att det är isgata där jag ska lasta ur för att träna, så självklart är hästen broddad.
Även bara att ta sig till transporten kan vara förenat med livsfara.
Ser en del idioter som låter stora hästar åka skridsko nerför backen till släpet.

Hästar som inte står stilla i släpet eller som körs av mindre rutinerade hästchaufförer ska bara ha brodd på utsidorna- om det är halt- annars ska de vara utan.

Självklart ska de ha rejäla skydd som sitter fast ordentligt.
Det ska alla skodda hästar ha förresten.

Senast ändrad:

Broddar inte ur, tror faktiskt att halkrisken under i och urlastning är mycket mycket större än att min häst lyckas trampa sönder boots + transportskydd + sig själv i transporten.

Måste berätta lite mer om vad jag tycker. När jag transporterar min russtravare har jag padd + lindor på henne, lindor ända ner till ballarna både fram och bak. Om man nu är så rädd att hästen ska trampa sönder sig i transporten är det ju bara att ta på boots, om det sedan kan bli lite stressigt att byta transportskydden/lindorna till ridskydd så kan man väl ha dom under lindorna ?

Vet hur mkt travfolk som aldrig broddar ur, och dom åker ju mkt transport med hästarna. Ett par jag känner har benen lindade på hästarna, transportskydd och filtboots på dom vid transport ..

Obroddat i transporten.

Har alltid sand med mig, dels för att ha under däcken för att lättare att komma igång, dels för att sanda där jag lastar i och ur hästen, broddar drar jag i och ur i direkt anslutning till transporten. Finns det inte möjlighet att lasta i och ur där det är halkfritt väljer jag att lasta hästen med broddarna, ta ur dem när hästen står i transporten, skruvar sedan i dem igen när jag kommer fram medan hästen står kvar i transporten. Kanske inte "säker med häst" enligt konstens alla regler, men efter att ha sett en häst snitta sig in till benet på en brodd, rakt genom senor och allt, trots skydd, känner jag att det inte är en risk jag är beredd att ta, även om det kanske är en chans på miljonen att det händer.

Har självklart spån i transporten, men har en häst som gärna skrapar undan spånet och inte har jag råda att byta matta efter varannan vinter som min kompis gör. De pengarna kan användas bättre genom utbildning av mig och hästen.

Att brodda i och ur som jag skrev ovan tar mig totalt ca 10 min varje resa, och det är inte så farligt enligt mig.

Däremot håller jag helt med om att man inte ska lasta i och ur hästen på en isig stallplan utan broddar eller ordentlig sandning. En fläkskada kan bli fruktansvärd och är helt onödig.

Jajemen!
Vet att det är isgata där jag ska lasta ur för att träna, så självklart är hästen broddad.
Även bara att ta sig till transporten kan vara förenat med livsfara.
Ser en del idioter som låter stora hästar åka skridsko nerför backen till släpet.

Hästar som inte står stilla i släpet eller som körs av mindre rutinerade hästchaufförer ska bara ha brodd på utsidorna- om det är halt- annars ska de vara utan.

Självklart ska de ha rejäla skydd som sitter fast ordentligt.
Det ska alla skodda hästar ha förresten.

Men vad är det för pucko som inte sandar sin stallplan så hästarna kan röra sig säkert då?

Det är ju bara din högst personliga åsikt att det är "Galenbroddning" att ha i två brodd - jag skulle högst personligen inte sätta dit 4:a brodd i varje sko på mina hästar eftersom det finns flera risker med det än med att ha 2 brodd i varje!

Hur ofta tillexempel står hästarna på så hårt underlag att brodden i trakterna inte sjunker ned i underlaget?

Att ha 4:a brodd i varje sko gör att slitaget på senor och ligament/leder m.m ökar dramatiskt, då hoven gör en tvärnit i stället för att glida det lilla den gör naturligt.

Blir sen en häst sparkad av en annan häst med 4:a brodd så kan man hälsa hem...

Hur ofta tillexempel står hästarna på så hårt underlag att brodden i trakterna inte sjunker ned i underlaget?

Hmm jag som trodde att all denna kontinuerliga broddning berodde på att ägarna säger att hästarna mestadels går på just ett isigt underlag. Och ett isigt underlag är väl hårt???

Och om trakterna (dvs broddarna) sjunker ner i underlaget blir det enligt min mening en onaturlig vridbelastning på lederna. Varför min åsikt är: Brodda när du rider och när det är halt "på riktigt", inte utifallomatt.

Vad tycker du vi norrbottningar ska göra då ? som har snö och is från november till maj?
brodda i på morgonen och ur på kvällen när hästarna kommer in från hagen? :confused:
varje dag?
i sex-sju månader?
hur skulle det funka i ett inack.stall där inte hästägarna släpper ut själva?

det är bara du kommer hit och skruvar i och ur 6brodd / hov 2ggr/ dag. :bow:
Du är SÅ välkommen!

/Emmah, som broddar på i november och ur när all snö och is är borta. Oavsett om jag transporterar, rider i ridhus eller hästen går i hagen.

Vad tycker du vi norrbottningar ska göra då ? som har snö och is från november till maj?
brodda i på morgonen och ur på kvällen när hästarna kommer in från hagen? :confused:
varje dag?
i sex-sju månader?

det är bara du kommer hit och skruvar i och ur 6brodd / hov 2ggr/ dag. :bow:
Du är SÅ välkommen!

/Emmah, som broddar på i november och ur när all snö och is är borta. Oavsett om jag transporterar, rider i ridhus eller hästen går i hagen.

1) Snö är ingen anledning att brodda. Man kan ha snösula.

2) Jag tycker inte man ska brodda regelmässigt när hästen går i hage.

3) Jag skruvar hellre i och ur än riskerar broddtramp. Men det får räcka med mina egna hästar.

4) Jag släpper inte ut mina hästar med andra hästar som är broddade.

Enkelt: Hästar ska vara obroddade när de släpps ut

Har eget stall så tackolov bestämmer jag mina regler själv

Senast ändrad av en moderator:

Jag kör inte broddad häst. För stor skaderisk helt enkelt. Sen kan det ju finnas undantag. Hästar som är mycket vana att åka och står stilla kanske jag skulle köra kortare sträcka någon gång.

Kör aldrig transport med broddar på min häst... :)

har du överhuvudtaget sett hur en häst med järnskor utan brodd går på snö??
alltså inte snö så att det sticker upp gräs etc som "bromsar"..
BARA SNÖ... ?
det blir svinhalt...

Jag vågar säja att här uppe går ALLA skodda hästar MED brodd, dygnet runt, även i hagen.

Jag har snösulor + brodd på min häst, isbrodd har hon dessutom, det är rejäla saker.
Hade hon varit en sån som slår, då hade hon fått gå ensammen i hagen under broddsäsongen.

jag tar hellre ett broddhål än en fläkskada! Det står en häst i stallet som troligtvis fläkt sej på betet för en massa år sedan. en sån skada vill jag inte se på min häst.
broddsår har jag haft ett antal på mina hästar genom åren....dom läker...
det gör inte en fläkskada.

Skulle hellre ta av skorna än att brodda i hagen.

Har aldrig sett vare sig fläkskada eller broddskada själv, men förstår att båda kan vara väldigt allvarliga - ÄVEN broddskador!!

Hästen som fläkte sig på betet (antar att du menar sommarbetet?) vad halkade den på?

Igår var jag glad att jag hade broddar när jag lastade ur för det var snorhalt på lämmen. Jag har sådana där små platta broddar (0.5 cm) och byter dem innan de blir till "vassa piggar", har bara två hål i varje sko samt gummiboots när jag transporterar. Det finns risker både med brodd och utan. Pest eller kolera!

Att ha 4:a brodd i varje sko gör att slitaget på senor och ligament/leder m.m ökar dramatiskt, då hoven gör en tvärnit i stället för att glida det lilla den gör naturligt.

Blir sen en häst sparkad av en annan häst med 4:a brodd så kan man hälsa hem...
Dessutom är risken för balltramp mycket större.

den som fläkte sej på sommarbetet, ptjaa... alla i hästens närhet önskar han kunde tala om vad som hände. Ingen vet, ingen såg, men hästen kunde inte gå. Men skadorna och menen han har sen dess tyder på att han fläkte sej.

Broddskador kan bli allvarliga ja, men det är SÅ sällan det blir så allvarligt att hästen får några men av det.
Fläkskador är något helt annat....

Förra vintern övervägde jag att sko och brodda min ettåring, det var isgata överallt, hela hagen, hela stallplanen, överallt, bara is is is. Jag sandade och sandade och sandade... men han tyckte ändå det var för halt, stackaren for omkring som en dåre i boxen på kvällarna, han hade så mycket överskottsenergi.
Som tur var, så kom snön, och isen slutade vara fullt så hemsk.. så han slapp skor!
men är det vinterväglag ute så skulle jag aldrig släppa ut en skodd häst utan brodd.

kör du med sommardäck på bilen också? snö är ju inte halt.... :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 736
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar