Lokkur

Trådstartare
Hej! Jag har en fråga:
Många säger att om på vintern om hästen ej har broddar i hagen och sen skadar sig på något sätt, halkar eller nått och behöver åka tillvetrinären så gäller inte försäkringen? Bara för broddarna inte är på.

Men är detta en myt?
Hur ska försäkrings bolaget bevisa att hästen inte har brodd eller inte?

För jag menar att vissa hästar kan ju inte gå med broddar, Hästar som "busar" mycket med frambenen eller sparkas.

Har ni broddar på era hästar i hagen?
Jag har endast fram på min, även om han inte sparkas så vet man aldrig i fall.

Men vågar inte heller vara helt utan, där vi har rätt mycket berg och mossa som gör de halt i hagen.

Vill både höra negativa och posetiva åsikter:)

Sv: Broddar

Jag vet inte om det är en myt eller ej men det bästa är nog att ta kontakt med sitt eget försäkringsbolad och fråga helt enkelt. Det kanske beror på vilken försäkring man har, och olika försäkringsbolag kanske gör olika. Och andra kan vara knepiga när en olycka väl inträffat trots att det inte står ngt om detta i avtalet.

Så jag hade ringt och frågat om jag var orolig.

Jag skulle dock aldrig låta min häst gå utan brodd i hagen under en halkig period. För mig är det viktigare att min häst slipper råka ut för en olycka än att försäkringen täcker vid en.

Det är mycket allvarligare med fläksjador än med broddsparkar i regel. Dessutom större risk för fläkskador i många fall och ibland vårt att se/notera om hästen står still.

Senast ändrad:

Det bästa sättet att ta reda på vad som gäller just din hästs försäkring är att läsa försäkringsvillkoren eller ringa till just ditt bolag och fråga.

Förmodligen står det inte i klartext i villkoren att broddar ska användas.

Ingen har ju t.ex. lyckas visa en text från något försäkringsbolag som säger att lädergrimma måste användas i transporten... :cool:

Det kanske handlar om att man ska ta till det som behövs för att undvika halkskador. Det kan handla om broddar, men det kan i så fall lika gärna handla om att man sandar halkiga partier i hagen. Oftast föregås vinterkylan av en mer eller mindre lerig period så marken är väldigt ojämn när det väl fryser på. Då är inte risken för halkskador så stor, men har man släta partier i hagen blir det väldigt halt. Om man sandar eller väljer brodd beror helt på vilka hästar som går i hagen tycker jag.

För mig är det självklart med brodd både bak och fram när et är vinterunderlag. Skulle aldrig våga riskera en fläkning....

Tack för alla svar.
Tycker alla har rätt.

Jo brodd bak har jag nu.

Men hästen som går med honom för ej ha brodd, Hon kan stå och sparka riktigt rejäla sparkar på min och många sparkar. Därför vill ju inte JAG att hon ska ha broddar.
Och det är inte så att dom är ovänner UTAN ÄLSKAR varnadra och kan inte vara utan varandra, och vet inte varför hon gör såhär biland. Utan anledning (från människans synvinkel) oftast står min häst en bit bort vilar eller kanske tuggar lite. Då kan hon plötsligt bara sparka och sen sluta och de är frid och fröjd (händer typ 1 gång i månaden)

Ja därför är jag lite orlig när det gäller brodd.

Men Jag ska kolla upp detta på försäkrings bolaget.
Och självklart är jag mer mån om hästen än om försäkring täcker helt.
Men kan ändå vara bra att veta:)
tack

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 206
Senast: Ridinglady
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 777
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V