Alexandra_W
Trådstartare
Detta med sockerbrodd har jag sagt i flera år nu. Ingen har tyckt samma som jag....så jag är "glad" att någon annan reagerat.
Även om mina hästar går väldigt mycket och så går de mindre än våra hästar gjorde när jag var ung. Men, de broddarna höll nästan till nästa skoning, dvs 6-8 veckor. Kanske fick man byta någon gång men jag kan verkligen inte påminna mig om att man var tvungen att kolla varje dag och har det gått mer än 1,5 vecka så är du faktiskt lite rädd att de nötts ner så du inte kan ta av dem.
Undrar om de gjort dem lite sämre för att tjäna lite mer pengar? Minde hållbara och 4:- /per brodd är inte lite mer pengar än förr. Om det nu är så.
Jag har också gnällt förr. Andra har tyckt deras brodd håller. Jag har provat - socker.
Nu köpte jag ju några av hovis (dyrt) och tänkte att DE måste ju hålla. Nä, socker..
Har kastat in handduken och beställt 70 st elitbrodd. Återstår se om de håller än eller också blivit sockerbroddar.
Minns när jag var liten, elitbrodd på ponnyerna höll hur länge som helst. Alltså flera år, hela vintersäsongen. Nån kunde tappa kärnan, men det var nån enstaka man fick byta. Men de höll 2 - 3 säsonger. Okej det var mer snö då, men de gick en hel del i trav på asfalt med sina brodd. Och okej att fröken som haft brodden på bilden är dubbelt så tung som de var, men hennes sidekick är samma storlek som ponnyerna när jag var liten. Men larvar mest i hagen - de körde flera mil. Hans brodd håller likförbannat inte.
Minns vi provade nån annan vanlig brodd när jag var liten, hållbarheten han aldrig testas då eftersom ponnyerna åkte kana nedför backen och pappa vägrade befatta sig "med den där jävla skiten" mer
Och ja, hur många ggr har man inte upptäckt för sent att man borde byta. Jag höll ju på att göra det nu med, och då räknade jag ändå med att det var sockerbrodd men trodde jag skulle vara safe i 3 veckor iaf. Det hade jag inte varit, då hade jag inte fått ur dem.
Ironiskt så var det ett inlägg på FB om sultryck när hästägare skruvade i brodd i nötta skor där skons godstjocklek blivit lägre än gängan på brodden. Och rek att låta hovslagaren skruva i brodd direkt på ny sko. Jag tänkte redan då att "jaha men sen då, man måste ju BYTA brodden innan hovslagaren kommer igen?"