Broddar i transporten?

shlubberdubb

Trådstartare
Hur gör ni? Imorgon kommer den nya transporten. På kvällen kommer hovis och ska sko om hästar. Det blir skor med 4 hål i varje och jag kommer sätta i brodd i dessa direkt samt gummiboots.

Men hur gör ni med broddar i transporten? Instinktivt känner jag att de skall ur men det kan ju vara lika halt på en ridhusplan som i hagen hemma och inte kul att lasta ur en fyrbent hockeyspelare utan styrsel på sådant.

Till saken hör att min väver, även i transporten. Jag är orolig att han skall trampa sig i trailern.

Så hur gör ni? Åker broddat eller tar ur?

Sv: Broddar i transporten?

Sandar ordentligt där man ska lasta om det är halt.
Tar bommul och nåt varv med silvertejp om hov och brodd, skitsmidigt.
Då trampas varken häst eller matta i transporten sönder.

Jag har alltid haft guldskor tidigare och har då åkt broddat med boots under transportskydden för lite extra trampskydd.

Nu har jag vanliga skor med brodd och har funderat fram och tillbaka om jag ska sätta blindbrodd i istället vid åk tillfället, det ger ju lite skydd mot halkan iallafall.

Men är det isgata tar jag hellre en broddskada och ev. skador på mattan än riskerar att hästen halkar och fläker sig.

Håller med föregående om hellre trampskador än fläkskador, mina brodd sitter i under transport. Fast jag har boots på alla 4 och tranportskydd på det. Har du ordentligt med spån i släpet så blir det ingen åverkan på mattan heller.

Hovis sätter i broddarna när han vinterskor första gången i november, sedan sitter de i till våren, oavsett om vi åker transport eller bara går hemma.

Jag ser inte riktigt mig själv stå inne i transporten och skruva i broddar innan jag lastar ur... ;)

Visst kan man väl ha en hink sand med sig och sanda när man lastar ur, men om det är långt mellan parkering och stall/ridhus/klinik är det kanske inte så lätt att ordna det.

Med boots och/eller bra transportskydd brukar det funka ändå, om hästen inte är extremt klantig av sig. Men jag tar hellre en trampskada än en fläkskada.

jag har alltid åkt broddat på vintern vid vinterväglag. Transportskydd + boots. Jag anser att skadorna och risken för trapp är mindre än att man blir tvungen att lasta ur på isgata och hästen halkar. Och då har jag ändå haft en häst som tappat balansen och trampat sig i transporten med broddar, men det läkte, det är inte så säkert att en fläkskada läker lika lätt och bra.

Jag sätter på transportskydd på alla fyra (har varken höga eller dyra, men de fungerar utmärkt ändå) och lastar med brodd. Vet ingen runt mig som tar av brodden för att åka transport, jisses vilket onödigt jobb! Dock åker jag inte utan skydd om vintrarna med broddar. På sommrarna ibland nöjer jag mig med vanliga skydden och extra boots fram.

Jag kör med brodd hela vintern. Det skulle inte falla mig in att brodda av i vinterunderlag oavsett om jag kör transport eller ej.
Däremot använder jag transportskydd (Bucas) samt ibland boots.

Det här med att brodda ur i transporten tror jag är en företeelse längre söderut.

spån på golvet plus skydd. Enda gången jag använder skydd i transporten är när vi åker broddat, pga av jag har en kossa som inte kan stå still.

jag har faktiskt aldrg sett nån som broddar ur för att åka transport..

Jag kör med brodd hela vintern. Det skulle inte falla mig in att brodda av i vinterunderlag oavsett om jag kör transport eller ej.
Däremot använder jag transportskydd (Bucas) samt ibland boots.

Det här med att brodda ur i transporten tror jag är en företeelse längre söderut.

Håller med fullständigt.
Däremot hade jag tidigare ett sto som grävde i transporten, henne broddade jag ur i tån för att skydda golvet, annars skulle jag nog inte komma på att brodda ur vintertid.

Den här gången broddar jag ur, när jag åker på träning imorrn men nu är det inte det minsta halt här. Om det skulle vara väldigt halt så skulle jag nog ha broddarna i med boots under transportskydden.

Som andra norrlänningar som svarat så har vi dubbat hela vintern. :laugh:

Skruvar aldrig ur dom, på från okt till maj. I släpet har vi en extra matta över vår limmade och hästen har boots och transportskydd.

Förstår inte varför man ska skruva i och ur brodden? Gängerna blir förstörda och det blir ett h-e att få bort och tillbaks dom! Som nån sa så har jag aldrig stött på någon som ta i ur dom här uppe.

Norrland

Som andra norrlänningar som svarat så har vi dubbat hela vintern. :laugh:

Skruvar aldrig ur dom, på från okt till maj. I släpet har vi en extra matta över vår limmade och hästen har boots och transportskydd.

Förstår inte varför man ska skruva i och ur brodden? Gängerna blir förstörda och det blir ett h-e att få bort och tillbaks dom! Som nån sa så har jag aldrig stött på någon som ta i ur dom här uppe.

Norrland
Nej det verkar vara nått otyg som dom "där nere" har för sig :angel:

Har heller aldrig hört talas om någon som broddar ur, varken i hagen, eller i transport. Hade inte hört talas om någon överhuvudtaget förrän man läste alla trådar på buke.

*kl*
På med boots och transportskydd! Och ÅK!

Håller med fullständigt.
Däremot hade jag tidigare ett sto som grävde i transporten, henne broddade jag ur i tån för att skydda golvet, annars skulle jag nog inte komma på att brodda ur vintertid.

Samma med min, gräver med frambenen så tåbrodden tar jag ur innan jag lastar, men den andra står som ett ljus så jag skulle aldrig brodda ur han.

Som vi ej har någon egen transport så tar jag ur broddarna så jag inte sabbar ägarens gummi matta:) i transporten,

Broddat hela vintern, jag har extra boots på under transportskydden och gott om strö i släpet. Min häst står helt stilla.

Om det är hästen som klättrade över bommen- så NEJ.
Sen lär det finnas ställen som är halkfria att lasta ur på.

Det kan räcka med att ha EN brodd i yttre trakten för att ge visst halkskydd.

Har man spån i trailern kan man kasta ut några spadar.

Om det är hästen som klättrade över bommen- så NEJ.

Hon har inte ens skor.

Det är min vävande vallack. Han väver och kan gräva så tåbrodd åker ut oavsett vad. Förra hästen körde jag broddad för hon stog som ett ljus.

Har alltid spån i transporten.

Det där med att lämna en brodd i var ju smart.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: Shixle
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 332
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?