Broddar i transporten?

Sv: Broddar i transporten?

Självklart sitter all brodd kvar.
Vill inte åka på rumpan ut från transporten ;)

Har kört endel häst genom åren och har aldrig varit med om att dom gjort illa sig på brodden i transporten.
Har aldrig varit med om någon broddskada i hagen heller trots att hästarna går med andra.

Kör alltid obroddat i transporten, och har med en hink med sand som används ifall det är halt vid i/urlastning.

Skruvar aldrig ur brodden annat än om den behöver bytas pga slitage, åker broddad om det är säsong och har brodd i hagen med andra hästar.

Vanliga fall när det inte är brodd tid åker jag helt naturell..Är lite emot transportskydd sedan jag sett hästar som traslat in sig i dessa och fått panik
Jag kör om jag har skydd men vanliga boot och senskydd istället!
Nu har har jag en häst som står och sover i transpoten och är alltså väldigt still så hon behöver inge skydd!

Vintertid spånar jag upp extra mkt bootsen på och senskydden sen lastar vi och åker med brodd i=):D

När man kör i trafiken är det andra som kan vålla en olycka Ha skydd på!- av den anledningen.
Har själv blivit påkörd i hjulhuset på släpet.

*delvis kl*
Håller med om transportskydden, men en del hästar får spunk av skydden, min kompis hade en bruksn. som trampade sig illa pga dem, stod som ett ljus utan. Men om hästen i fråga går att linda så är boots och fleecelindor ett bra alternativ, eller åtminstone "ridskydd".:)

Det behöver inte vara just transportskydd, men ngn form av skydd.
Har man brodd är det en självklarhet:eek:

Det behöver inte vara just transportskydd, men ngn form av skydd.
Har man brodd är det en självklarhet:eek:

Med tanke på att min pålle är en sådan där *drämmer till med Gösta Ekman röst* "Står jag på damens fötter nu igen" och då även ställer sig på sina egna så går han nu med boots på i fram eftersom han är broddad fram just nu. När brodden åker i i bak så blir det boots där med.

OK. Stålhättor till matte. Jag har en bedrövligt äcklig stortånagel efter en sdn påhälsning för 10 år sen:eek:

Mina har han inte ställt sig på - än. Bara sina egna, och annan familjemedlem. Jag har vett att hplla fötterna utanför trampavstånd.

*peppar peppar*

Ska iväg på kurs i helgen. Kommer inte att ha några broddar på hästen, om det inte blir snöstorm då, men risken är rätt liten. Generellt ska man inte ha broddar i transporten, men har man en "isbana" på stallplanen då får man ju överväga för -och nackdelarna med brodd eller inte. En oerfaren häst eller en svåråkt häst bör man åka obroddad med. Sen beror det ju lite på hur långt man åker, åker man bara nån km med en lung häst så brukar det inte vara nån fara.

Resans längd har ingenting öht med risken för skador/olyckor att göra.... Även på ngn kilometer kan det hända mycket, och mina erfarenheter är att hästar oftare trampar mest i början av resorna (dvs den första kilometern) om de trampar.

KL
Vill bara tipsa om att man kan köpa en extra "broddmatta" till transporten, det kostar en del men det kan det ju vara värt att inte få den riktiga mattan/gummibeläggningen/vadmannuhar förstörd.

Jag hade inte velat ha broddar på en häst i transport. De står trångt och blir de oroliga, fastnar eller liknande så kan de göra så otrolig skada på sig själv. Hände en vän för snart ett år sen. De hittade hästen liggandes, transportskydden var söndertrasade och det var blod överallt. Turligt nog inga allvarligare skador så hästen blev bra till slut.

Måste ha varit maximal otur då!

Har haft häst i 12 år (kort tid i jämförelse med andra säkert men ändå:)) har flängt och åkte med både ponny och storhäst på träningar och tävlingar under denna tid och har aldrig någonsin varit med om att någon häst trampat sig med brodden i transport. Fast jag är ju norrlänning;) Som de andra säger har jag häruppe aldrig sett någon som broddar ur för att åka transport. Tror att ni söderbor har fått någon fix idé:p

Såklart var det otur. Om hästen inte blivit orolig och stått lugnt som den alltid tidigare gjort under sina 17 levnadsår så hade det troligen inte inträffat. Om de bara åkt 10 minuter istället för 15. Eller om de hittat skiftnyckeln och skruvat ur broddarna innan som var tänkt från början.

Detta var inten problematisk häst och han hade åkt mkt. De brukade alltid ta ut broddarna och de åkte inte långt.

Otur kan drabba när som helst, vem som helst. Men jag som inte transporterar ofta men ändå tycker att det majoriteten av gångerna inte går bra, är lite lite kinkigare än andra kanske. Men jag tar hellre av brodden. Det tar inte så lång tid att det är värt risken tycker jag. Hur andra gör är upp till dem.

Skulle jag lasta av på isigt underlag däremot så hade jag haft brodd på. Det tar man ju reda på innan om underlaget är ok där man lastar av. Hellre broddskador än fläkskador.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
781
Senast: Shixle
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 050
Senast: Nevermind
·
Hästvård Detta blir första vintern med min häst. Kom överens med hovis att bara sätta traktbrodd vid senaste skoningen (var halt ute just då)...
Svar
12
· Visningar
1 332
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 059
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?