Broddar i hagen

M

Marie_C

Vet inte riktigt om det är rätt forum men provar här eftersom jag ser att set finns andra trådar om broddar.
Har ni broddar på i hagen eller broddar ni på och av varje gång ni ska rida?

Sv: Broddar i hagen

Broddarna på hela tiden, från okt till maj. Även i hagen. Men då gäller det att hästarna känner varandra. Vill inte ha sparkskador med brodd, kan bli fula skador.
Våra hästar delar hage, med brodd. Det går bra. Men visst, vi har tidigare år haft skador. Inga allvarliga dock, men med några veckors konvalecens. Många väljer att ha sina hästar ensamma i hagarna under broddsäsongen.

Norrland :)

Broddad med fyra brodd/hov och tillsammans med andra hästar heldagar i hage. :bow: Skulle aldrig släppa ut en skodd häst obroddad, vill inte riskera fläkskador! :crazy:

Tack för svar! Jag tycker att hästarna ska gå med broddar jämt men vet såna som inte tycker det pga skaderisken, har själv aldrig varit med om att någon häst har skadat sig. Känns som att det är väldigt riskabelt om man väljer att låta den gå utan brodd pga fläkningsrisken.

Här i södra norrland måste vi ha broddarna på ständigt och jämt. Från första halkan till den sista. Jag löser det eländiga broddtrampsproblemet med boots, i hagen och vid motion. Tyvärr är det den bittra verkligheten. Man har inte så mkt att välja på. Jag har fyra broddar per hov. Även jag tillämpar "brodd" under skorna. Kan varmt rekommenderas isiga dagar !

Jag tycker inte om filmen Bambi på hal is...

Vi har broddarna på hela tiden under vintern. Inga större skador alls bara små sår. Har inte boots eller skydd på nån av våra hästar i hagen

Har både tåbrodd och traktbrodd i hagen. Sålänge hästen är skodd ska den ha broddar. Jag skulle aldrig ta risken att låta honom gå utan.

klart dom ska ha broddar i hagen...vilket skruvande det skulle bli annars :) har två hästar en med o en utan..går hur bra som helst.

Jag skulle aldrig släppa ut mina hästar i hagen utan broddar. Och kan ju därför aldrig inackordera i ett stall som inte får ha broddade hästar i hagen.
Jag anser det alldeles för hög skaderisk utan brodd, jag skulle lika gärna kunna släppa ut hästen på landsvägen då anser jag...

Men jag har lärt mig att många resonerar tvärt om, och givetvis så accepterar jag deras val.

Så till de stall som har "båda lägren" så förstår jag inte hur ena sidan kan tvinga den andra att göra det som helt strider mot deras övertygelse! :confused:
Dela på de broddade och de obroddade, ge dem varsin hage!
För att släppa ihop obroddade och broddade hästar är ju inte rätt mot hästarna! För de med brodd har ju mkt bättre fäste än de utan, så då ökar man ju skaderisken ännu mer!

Men jag har en fråga till de "broddlösa". Hur gör ni när vintern bara är is? Hur löser ni det? Nu menar jag inte isfläckar, utan att hela stallplanen är flera cm is, och hagen likaså. Och inte ett snökorn.

Jag skulle inte tillåta ett steg utanför stalldörren utan broddar!! :crazy: :crazy:

Fläkskador och sträckningar är mycket svårare att behandla är de sårskador som kan bli av broddsparkar.

Det är klart att det kan bli riktigt allvarliga skador om de sparkar varandra med broddar, men om hästarna ger på varandra på det sättet är det nog bättre att dela på dem i vilket fall, åtminstone över vintern...

Sparkar de på varandra, så kan det ge skador även utan brodd.
Jag vet en häst som fick en spark så den fick en fraktur.
Samtliga hästar i den hagen är oskodda bak...

Så jag håller med dig, säkraste sättet är att försöka så långt det går att inte ha hästar som inte kommer överens i samma hage.

På vårt stall kommer vi överrens hagvis men för det mesta gäller broddar i hagen även om det periodvis är så att de går obroddade p g a ny häst i hagen eller liknande. Vi har de senaste vintrarna haft hästar med broddsparkar och det är inte vackert å andra sidan hade vi kanske haft hästar som fläkt sig om vi hade haft hästarna obroddade. :(

min har broddarna på hela tiden... hade hon inte haft det hade hon förmodligen brytit benet vid det här laget på vår hala stallplan....

Broddarna får sitta i. Har hittills inte haft några skador alls på shettisarna som har skor med broddar och halvbloden har haft nåt litet sår bara.

Nackdelarna med att ha brodd i hagen vägs upp (enligt mig) då de slipper halka omkring i hagen när det är sånt underlag.

min häst har broddar fram när han går i hagen, han är broddad runt om när han tränas.

Inhyrningens häst har broddar i hagen. Nu går han dock ensam. Men min förra häst hade också broddar i hagen då han gick med andra hästar. Där vi hade hästarna var det blankis så järnskorna greppade inte särskilt bra.
Nu går min häst utan skor och vi har ingen is i hagarna, därför är han självklart obroddad.

Min häst och hans hagkompis har guldskor fram så vi kan inte brodda av :p Min har däremot inget alls på bakfötterna medans hennes har skor med blindboddar.

Jag har 2 vanliga platta broddar i varje framhov i hagen. Samma vid ridning i ridhus. Vid ute ridning lite spetsigare brodd 4 i varje hov.

detta pga. av skade risken. Får inte ha mer än 2 broddar i varje framsko. Stallets regler.

Min häst har broddarna i hela tiden. Han går visserligen barfota bak. D-ponnyn skodd runt om, han har oxå alla brodd i. Fölet (10 mån)barfota. Ingen av hästarna sparkar så vi har inte det problemet.

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 856
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
1 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka