Broddade barfotaboots

Tarminflammation

Trådstartare
Jag funderar på att prova barfotaboots på en ponny som går barfota. Hon har starka och fina hovar, men kan tycka att hårda grusvägar är otrevliga.

Eftersom jag inte vet om boots funkar eller är hennes grej tänkte jag köpa begagnade och prova mig fram. De boots jag hittat är broddade.

Hur gör man? Har man kvar brodden på sommaren? Skruvar man ur och har hål i sulan? Har man sommar/vinteruppsättning? Är de så hala att man ändå behöver brodd om man går på gräs?

Jag funderar på att prova barfotaboots på en ponny som går barfota. Hon har starka och fina hovar, men kan tycka att hårda grusvägar är otrevliga.

Eftersom jag inte vet om boots funkar eller är hennes grej tänkte jag köpa begagnade och prova mig fram. De boots jag hittat är broddade.

Hur gör man? Har man kvar brodden på sommaren? Skruvar man ur och har hål i sulan? Har man sommar/vinteruppsättning? Är de så hala att man ändå behöver brodd om man går på gräs?
Jag har inte broddar i mina boots, men jag kan iaf svara på att de inte är hala utan brodd.
Jag har Cavallo Trek.

Man har inte kvar brodden, det blir lika dåligt som att låta hästen gå skodd och broddad sommartid. Precis som med skor kan barfotaboots bli lite hala och behöva brodd om man ska ösa på lite på gräs,
Jag tog ur mina broddar sommartid, sen fixade jag en liten duk att ha i botten på skon för att förhindra att ev stenar smyger sig in och hamnar under sulan i skon. Andra har ett broddat par på vintern och ett obroddat på sommaren.
Broddarna kan vara olika krångliga att få in igen, så man kan tänka sig om en extra gång innan man tar ut dem.

Om du bara ska prova lite nu om hästen gillar bootsen så kan du nog låta brodden sitta i.

Vissa boots har mycket bättre grepp än andra. Jag rekommenderar Equine Fusion, sulan är av mjukare gummi än tex Cavallo vilket ger bättre grepp, och det är en mycket bättre och mer genomtänkt design.

Vid is behövs dock broddar oavsett vilken typ av boots det är. Best grip är bästa broddarna, det är små dubbar som skruvas in i sulan men ej genom. De kan tas bort. Broddar som går igenom sulan är inte bra, stor risk för tryckskador av fästena inuti bootsen.

Om hästen behöver boots hela året är det bäst och enklast att ha två set. De kommer ju ändå slitas så det är inte dyrare att ha sommar och vinterboots.

Funkar dåligt att ha broddhål som det kommer in damm genom, det bygger upp och lyfter en sula om man har en sådan i. Blir att stanna och göra rent då.

Men som en kompromisslösning funkar boots okej. Det är dock ingen kvickfix - utan är lite meck och att man lär sig underhålla både boots och hovar. Bootsen byggs om och anpassas till perfekt passform, och för att inte behöva göra om detta så håller man efter tex en tå som vill dra iväg på hoven. En duktig hovslagare visar om du inte redan kan.
Sen kan de vara lite besvär och knep att få på och av, men kommer man bara på hur så går det med.

Broddningen till mina hästar är lite bristfällig med de broddar jag köpt, blir andra som jag fått tips på. De var för veka i skallen som lossnade från skruven och ställde sig rätt upp i sulan och gav hallt häst. Stor fyrkantig bricka på utsidan har minskat det problemet, men sönder går de fortfarande.

Mina klumpar är lite ömma i sulan på hårda grusvägen, så när bootsen kommer fram så är det lite av springskorna, de blir ivriga så husse knappt hinner upp på dem.

Därför ska man använda Best grip och inte vanliga broddar.

De kan nog ge hyggligt grepp, men på hårdpackad snö och porös is. Hård is är inget att göra något åt, men hård snö och porös is med snö ovanpå är jag tveksam till om dessa broddar går igenom snölagret.

Har annars fått tips om brodd till skotermattor, får se om det blir till att prova i vinter.

I vintras red jag med broddade EF eller helt barfota, köpte dubb men blev aldrig att jag skruvade i dem :) I vinter är vi nog mer aktiva så beroende på väderlek så kommer jag nog dra i dubbarna i extrabootsen jag har så har vi dubbel uppsättning iallafall fram :)

Tack för alla svar.

Jag kommer nog leta efter obroddade och då verkar det vara nya som gäller. Men som nybörjare är det svårt att veta vilken av alla modeller som är bäst. Jag tänker mig att börja med två (fram). Hovarna är mycket runda, när jag mätt dom är de bredare än långa (om jag mätt rätt). Vilken modell/märke är bäst då? Bakhovarna är mer ovala - kan man ha olika sorter fram och bak?

Bootsen kommer inte användas jättemycket, när ponnyn rids i skogen eller på bana är det inga problem. Det är vid körning på grusväg som hon inte kliver på riktigt i trav. Så det behövs inga terrängskängor.

Det går i viss mån att korta in en del av modellerna genom att tex byta det band som går runt trakten, om nu de skulle vara för långa i förhållande till bredden som behövs.

Oj, vilken grej barfotaboots är!

Det blev ett par nya EF. Jag var osäker på storleken och bestämde mig till slut för en storlek jag misstänkte var för stora. Men de satt jättebra och verkar inte vara så kinkiga med exakt passform.

Återkommer med mer frågor om de kommer användas i vinter och behöver broddar.

(Varför har jag inte investerat i boots tidigare?)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi har nyligen skaffat vår första ponny och börjar nu planera för vintern. Ponnyn är i nuläget skodd endast fram vilket funkar väldigt...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 379
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka