Brodda ur vid transport?

Calvaro

Trådstartare
Hur gör ni som har broddar i hagen. Broddar ni ur vid transport?
Även om de bara har broddar fram?

Sv: Brodda ur vid transport?

jag vill helst brodda ur när jag transporterar hästarna. Visst har det hänt någon gång att jag inte gjort det när jag har åkt en kortare sträcka. Sedan beror det på vilka av mina hästar det gäller. En av hästarna skulle jag absolut brodda ur innan jag lastar honom, för han har lite svårt att stå still i transporten.

Jag broddar absolut ur. Min häst trampade sig med en vinterbrodd i hagen för kanske 5 veckor sedan och det har inte läkt riktigt än ! Får ha på zinkpasta varenda dag nu när det är snö ute. Tramp med brodd är ju överlag mycket svårläkta...

jag broddar ur, om man inte skall någon kortare sträcka och efter transport rida ute, när man åker iväg brukar man ju antagligen rida i ridhus, eller tävla och då skall man ju helst inte rida med brodd ändå..

Jag har inte gjort det, men jag har ordentliga transportskydd å har bara åkt en kort sträcka + att en brodd på ena framhoven alltid lyckas gnidda sig fast, så det går verkligen inte att få bort skite. Har problem med den varje år å får stå å gnidda av den på vårkanten för att den ska försvinna, förhoppningsvis har jag lärt mig att jag ska losa på den regelbundet tills nästa år :)

Broddar inte ur vare sig i hage eller transport. Hästen i fråga går i ensamhage, så den enda hon kan skada är sig själv...
Broddar inte ur vid transport då hon är väldigt snäll att transportera och att jag tycker det är för stor risk(fläkning, sträckning...) att lasta av utan brodd.
Visst är det farligt att kör med brodd, skadan kan ju även hända i släpet, men där har jag gjort bedömningen att det är säkrare att ha på brodden, för i och urlastning, iaf vad gäller min häst.

Jag broddar alltid ur... Men förra vintern glömde jag det :eek: när jag skulle iväg på en träning med resultatet att hästen hade trampat upp ett jättestort hål precis vid kronranden! Hade hur mkt elände som helst med det såret hela vintern + att det blev en rejäl spricka i hoven som han hade ont av länge... Men jag kommer nog säkerligen hädanefter alltid komma ihåg det...tror jag...;)

nejnejnej absolut inte.. broddarna sitter i från första vinterskoningen till sista.

hellre en trampskada än en fläkskada... :smirk:

När jag hade min första häst och vi skulle släppa ihop nya hästar i hagen hade jag min häst obroddad bak. På kvällen skulle jag till ridhuset och då behövde jag ju inte brodda igen tyckte jag. Det var vinter och kallgrader. Lastade hästen, hon sket lite löst vid lastningen, stängde och åkte. Mindre än en km från stallet trillade hon i transporten pga att skiten frös.

Efter detta äventyr har jag verkligen mist all lust att någonsin köra hästar utan brodd vid kallgrader.

Fram för fler brodd till Sveriges hästar:bump: !

/trassel

Jag broddar alltid ur vid transport! Det kan bli jätte läskiga skador annars (har varit med om några) även om det bara är fram!

Mina hästar har guldskor, så det går inte att brodda ur. Jag kör med boots och ridskydd + transportskydd.

Men aldrig att jag skulle transportera en häst med gräsbrodd, dom är mycket större och det känns som att det kan orsaka ännu större skada än isbrodd.

HeJ!

Jag brukade brodda ur när jag åkte och tränade varannan vecka. Nu åker jag väldigt sällan, så hovis har förankrat broddarna ordentligt och jag får inte ur dom.. Min tjej står väldigt lugnt och snällt när vi åker och har naturligtvis transportskydd runt om.. Däremot upplever jag att hon kan fara runt lite på stallplan och där kan det vara väldigt halt (brukar vara isgata) och jag vill inte ha några fläkningsskador på väg in eller ur transporten, så det känns bättre med broddar../ Lavinia

Nej broddar inte ur pga lathet och i- och urlastning på is. Jag kör ytterst försiktigt och hästen står still plus rejäla transportskydd.

Största skadan blir på mattan med det får jag ta.

*KL*

Jag broddar inte ur när vi åker. Tycker det blir obehagligt att lasta ut på halt underlag då, speciellt då min häst kan ha lite bråttom ut ur transporten. Hon står för det mesta still i transporten, hon brukar inte trampa runt utan gör hon något kan hon sparka till med bakhoven.

Det är rejäla transportskydd som gäller + boots.

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
240
Senast: Jeps
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: Shixle
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
770
Senast: Elo
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 996
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar