Brodd o transport

fialotta40

Trådstartare
Ska ut och åka med nya hästen i morgon och det är is och snö överallt. Vår andra häst som åker transport ett par dagar i veckan, är oskodd och lastar i princip sig själv och därför har den här frågan aldrig dykt upp.

Hur gör man med broddar när man ska transportera? Jag vill helst ha brodd vid ilastningen nämligen för hon är inte helt smidig att lasta och kan få för sig att kliva av mer eller mindre snabbt några gånger innan hon väl är på plats. Hon är dessutom lite klumpig av sig med fötterna. Likadant när vi lastar ur. Hon kastar sig inte men har VANSINNIGT bråttom ut (har gått omkull vid urlastning ett par gånger) och dit vi ska är det ju också snö och is... Men hur är det med brodden, är det dumt att köra dem med broddarna i med tanke på ev halk- och tramprisk inne i transporten?

//
 
Sv: Brodd o transport

Jag tar aldrig ur broddarna på hela vintern, inte heller vid transportering.

Det kan ju vara halt vid i- och urlastning, och att skruva broddar inne i transporten känns som överkurs...:angel:

Använd rejäla transportskydd, kanske t.o.m. i kombination med boots om det känns nödvändigt.
 
Sv: Brodd o transport

Tack, det känns betryggande att höra. Brodda av och på i en transport kändes likosm inte som någon höjdare nej... :angel: Transportskydd självklart, boots hade jag inte tänkt på däremot men det var ett himla bra råd. Får gräva djupt i hästprylslådorna i sadelkammaren och försöka hitta de gamla bootsen.

//
 
Sv: Brodd o transport

Låt broddarna sitta kvar om hon står still i transporten. Använd transportskydd. Jag har alltid broddarna kvar. Ta det lugnt i korvorna, så hon inte tappar balansen och trampar sig då. Viss risk för broddtramp finns det ju, men det är nog inte värre än när dom busar i hagen...
 
Sv: Brodd o transport

om man hyr släp brukar det inte va så poppis om man lämnar tillbax vagnen med massa broddhål i golvet å på väggarna men om det e ens egna så låt de sitta kvar.. hoppas det går bra..:D
 
Sv: Brodd o transport

Som väl är så har vi egen transport. Gammal som skrutt men fullt fungerande. Nu ska jag till stallet och leta fram bootsen!
 
Sv: Brodd o transport

Vi kör också alltid broddat, eftersom vi i princip aldrig tar ur brodden på vintern. Rejäla transportskydd och inte en skada hittills (peppar, peppar). På de äldre, sämre skydden var det trasigt en gång, men de "nya" har hållit pall i en tre år nu ...

Däremot syntes det direkt på lämmen på det nya släpet. Fast det är å andra sidan köpt åt hästarna ;)
 
Sv: Brodd o transport

Jag tycker inte man ska ha brodd under transport framförallt för att hästen kan skada sig men även för att transporten kan bli förstörd. Jag tar med mig en hink sand om jag misstänker att det kan vara isigt där jag ska lasta ur.

Men det är klart att om man inte ska åka så långt, skyddar benen ordentligt och vet att hästen brukar stå stilla så kan vet väl vara ok...
 
Sv: Brodd o transport

Vi har också alltid broddar i på vintern. De sitter fast i skorna så vi har liksom inte så mycket att välja på :p
Men med ordentliga skydd är det inga problem. Hästarna står väldigt stilla i transporten.
 
Sv: Brodd o transport

Vi ska inte åka speciellt långt. Resan tar kanske max 25 minuter, så jag broddar och tar på transportskydd och bootsen - som jag hittade längst in i skåpet... Tack för alla svar!
 
Sv: Brodd o transport

Jag tycker inte man ska ha brodd under transport framförallt för att hästen kan skada sig men även för att transporten kan bli förstörd. Jag tar med mig en hink sand om jag misstänker att det kan vara isigt där jag ska lasta ur.

Men det är klart att om man inte ska åka så långt, skyddar benen ordentligt och vet att hästen brukar stå stilla så kan vet väl vara ok...

Nu kör vi aldrig någonstans på vintern om vi inte måste (men har hittils inte hänt).
Hade vi gjort det hade jag nog valt att köra sand-metoden. En hink med grus/sand med i bilen alltså, och grusa gården hemma innan man lastar..
Vill varken ha häst eller släp förstört.

Är hästen väldigt snäll så kanske OK, men då hade jag velat ha ordentligt m strö i släpet och rejäla skydd på hästen.
 
Sv: Brodd o transport

Jag tycker inte man ska ha brodd under transport framförallt för att hästen kan skada sig men även för att transporten kan bli förstörd.
Men transporten, eller reservdelar till denna, är ju rätt lätt att köpa nya. En halkskada på hästen är jag långt räddare för ...
 
Sv: Brodd o transport

Jag brukar låta hästen åka med brodd om det är sådant väglag att jag behöver det för att kunna rida. Hästen får då gummiboots fram (vilket jag också brukar ha när jag rider) och transportskydd runtom. Jag vill INTE ha en häst som halkar runt på stallplanen när jag skall lasta!
 
Sv: Brodd o transport

Men transporten, eller reservdelar till denna, är ju rätt lätt att köpa nya. En halkskada på hästen är jag långt räddare för ...

Jag har sett en häst som hade rivit upp insidan av båda bakbenen med broddarna i transporten. (Nu vet jag inte om den hade haft transportskydd, men jag kan tänka mig att den i värsta fall kan riva sönder dem också så att broddarna kommer åt själv benen ändå.) Det var ganska otäcka sår iaf och den bilden sitter kvar på näthinnan och skrämmer mig lite, fast det var flera år sedan.

Det finns andra sätt att förhindra att hästen halkar som jag skrev innan...
 
Sv: Brodd o transport

Min gamling har aldrig rört en fena i tansporten och står alltid blickstilla. Med honom har jag alltid åkt med brodd i men självklart klätt honom med ordentliga transportskydd. Jag åker minst två gånger i veckan med honom och ta ut/i broddarna varje gång känns som ett för stort projekt. Resten av året åker han med blindbrodd i och någon gång har jag till och med vågat ha gräsbrodd i.
 
Sv: Brodd o transport

Jag har rejäla boots på min häst vid transportering och broddar inte ur.
Jag brukar linda benen under transportskydden eller bara ha lindor för de går inte sönder lika lätt som transportskydd om nåt skulle hända.
 
Senast ändrad:
Sv: Brodd o transport

jag skulle inte köra sig med brodd, hade en häst som var som en filbunken men av ngn anledning blev han skrämd o lyckades trampa sönder halva bakvenet, han hade både rejäla skydd o boots som han hade ltrampat av, o den hästen hade inte ens brodd :crazy: :crazy:

Så även den lugnaste kan bli skrämd, skulle inte chansa.
 
Sv: Brodd o transport

Tar inte av brodden de gånger jag kör någonstans utan har ett par riktigt rejäla skydd som även täcker hoven.
Dom är så styv och hård så man nästan får bända dom runt benet;)

Tycker det skulle kännas mer riskabelt att stå i transport och brodda ur, trångt och bännt... nä.

Att sanda/grusa utanför transporten måste ju kräva mer än en hink tycker jag.
Man vet ju inte hur långt bort hästen kan kasta sej eller studsa iväg...
Ska man va på den säkra sidan skulle man nästan behöva lasta i och ur inne i ett ridhus:D
 
Sv: Brodd o transport

Jag är rätt lyckligt lottad som bara har råkat ut för en incident vid transportering. Det var när min förra häst var obrodad bak (inför ihopsläpp med ny häst) och jag bara skulle ta med henne till ridhuset på kvällen. Det var kallt ute och när vi hade lastat så bajade hon, inga problem, vi stängde och körde iväg. Efter mindre än en kilometer dunkade det till i transporten och vi stannade, då låg hästkraken halvvägs med huvudet fast ovanför bommen.

Hon hade halkat i transporten eftersom det frös på gummimattan, och hon hade inte en chans att få fäste.

Hästen blev halt bara för att jag gjorde en grej som skulle vara enkel.

Jag hade hellre riskerat en broddskada pga söndertrampade transportskydd än en häst som halkar omkull.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 513
Senast: Ajabaja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·
Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 263
Senast: Miss
·
Hästvård Avdelningen för udda frågor slår till igen. Hästarna är skodda och broddade (fyra brodd/sko). De SKULLE ha skotts om för 2½ vecka sen...
Svar
3
· Visningar
978
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp