Brodd hur fort slits de?

Ahi

Trådstartare
Idag var hovslagaren och skodde mina två hästar, jag var dock inte med då jag inte kunde komma ifrån men detta är helt ok med honom. Då jag nu hämtade räkningen står det skor +brodd 300kr dvs jag utgick från att en häst fått nya skor och brodd och den andra enbart brodd. Men då jag tittade på hästarna ser det inte ut som broddarna är nya dvs kärnan i brodden är framme rätt så mycket och de är liksom inte sådär fyrkantiga som de brukar vara när de är nya. Slits broddarna verkligen ner så fort på ett par timmar? Kändes som lite orimligt men det kanske är så annars har jag ju inte fått nya brodd på utan gamla. Kanske en dum fråga men jag har aldrig reflekterat över hur snabbt de slits ner från nyskick.

Sv: Brodd hur fort slits de?

Nä, det tar nog mer än några timmar innan dom slits så att kärnan syns.
Kommer du ihåg hur brodden såg ut innan du skodde?

Ring hovis och fråga ifall han verkligen satte dit nya brodd.

/B

Nej, mina Elitbrodd håller en skoning. Han är iof rätt lugn i hagen och rids inte mer än nödvändigt på is (10 meter till ridhuset)

Säger som ovanstående, ring hovis och fråga om broddarna var nya.

schysst hovis, otroligt schysst, som går med på att sko kunders hästar utan att ngn är närvarande.

jag skulle tänka mig för både en och tre gånger innan jag ringer upp min guld skattade hovis och ifrågastatte dennes leverans, såvida jag inte gravt ouppskattade hovslagaren och funderade på att byta.

är du själv inte säker på hur gamla brodden såg ut, eller hur fort nya slits, skulle jag som sagt tänka mig för innan jag valde att debattera detta.

schysst hovis, otroligt schysst, som går med på att sko kunders hästar utan att ngn är närvarande.

jag skulle tänka mig för både en och tre gånger innan jag ringer upp min guld skattade hovis och ifrågastatte dennes leverans, såvida jag inte gravt ouppskattade hovslagaren och funderade på att byta.

är du själv inte säker på hur gamla brodden såg ut, eller hur fort nya slits, skulle jag som sagt tänka mig för innan jag valde att debattera detta.

Även om han är bra så vill jag ju inte betala för mina gamla brodd . Den ena hästen hade inga skor och därför borde den ha nya brodd det var därav jag ställde frågan. Och att han skor utan någon på plats har han fått välja själv då jag erbjöd att ha någon i mitt ställe men han avböjde.

Hur bra någon än är så är det väl klart att man kan ifrågasätta, eller undra, någon/något:confused:

Till TS:
Det är ju inte svårare än att fråga om just det, om broddarna är nya, då du verkligen inte tycker att de ser ut som det! Vore ju konstigt om hovis tar illa upp, så länge du bara frågar vänligt!

Vi har samma brodd hela vintern om de inte tappar någon så hovis tar bara av skorna, verkar och slår på samma skor på vintern.

Mina elitbrodd håller minst två skoningar och då rider jag bara utomhus, hästen går 5-7 dagar/v.
Oftast har jag samma från senhösten till vårkanten...

Fast varför skulle en hovslagare skruva i begagnade broddar på en häst som inte hade broddar förut :confused:? Mina broddar brukar, som ett par andra användare redan sagt, också hålla i flera månader/hel säsong (beroende på underlaget). Då skruvas de bara ur vid hovslagarbesök och sedan i igen innan vi åker därifrån.

Brodd finns ju i olika form. De finns de som är toppiga och de som är mera fyrkantiga(tex. elitbrodden).
När jag hade boots så har jag samma elitbrodd hela vintern, men då går ju hästen med dom någon timme/dag.

Ja det var det jag tyckte var konstigt. Han brukar byta brodd vid varje omskoning annars

300 riksdaler för broddar!! Hur många broddar har du i varje fot? 12?? Brodd runt om borde gå på runt 100..

Ja fast det var skor till en häst och broddar till två gissade jag

Liknande trådar

Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 763
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag har en new forest som är sex år gammal, som hittills gått barfota, och det har gått bra. I somras, när det var som allra mest...
Svar
15
· Visningar
1 433
Senast: mily
·
Utrustning På sistone har jag reflekterat över en sak, då hästen började halka med bakbenen på asfalt och det var precis innan det var dags för ny...
2
Svar
20
· Visningar
2 232
Senast: Gimlan
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 251
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka