Bröd med protein i?

PrittePuff

Trådstartare
Jag har kommit in i en baka bröd period igen :D

Funderade på hur man kunde baka bröd med protein i. Vad kan man slänga i för saker?
Nåt speciellt mjöl som innehåller mer proteiner?

kan man ha i nåt mer för att öka muskelbyggnad? Nåt som innehåller kreatin? mm?
 
Sv: Bröd med protein i?

Hur gör jag det?

Har egentligen massa vassle i frysen som jag tänkte baka upp, men det kan vara spännande att testa det!
 
Sv: Bröd med protein i?

Som jag minns det brukade jag bara byta ut en del av degvätskan mot välkokta bönor eller linser och heja det rakt i assistenten. Den slog sönder bönorna så att de sen inte gick att urskilja i brödet. Utan assistenten hade jag nog mixat bönorna först och tänkt på att hålla koll på konsistensen på degen så det inte blir för torrt.
 
Sv: Bröd med protein i?

kikärtsmjöl. Finns att köpa, ex på Citygross "mellanösternavdelning" Eller så gör man eget i en mixer. Man kan rosta kikärtorna lite innan man maler också för smakbrytning. Man kan göra supergott knäckebröd baserat på kikärtsmjöl bla.
Mandel och kokosmjöl finns ju också, osäker på hur proteinhalten är där jämfört med annat mjöl.
Kesolimpa är grymt gott också.
 
Sv: Bröd med protein i?

Byt ut en del av mjölet med detta proteinmjöl från fitnessguru:
images


Och basen för ditt brödbak blir bäst om du använder ekologiskt mjöl, med andra ord ska du undvika manitoba eller kungsörnens specialvetemjöl.
 
Sv: Bröd med protein i?

Ehm...var det inte vad jag just sa då? O_o

Fast det behöver inte heta 'special' - ett ekologiskt mjöl innehåller mer protein helt enkelt oavsett det är special eller inte.
 
Sv: Bröd med protein i?

Bovete! Det innehåller fullvärdigt protein och brödet blir saftigt och mättande.
 
Sv: Bröd med protein i?

KL

Det beror ju på vad du tycker är gott, alla proteinvarianter har lite udda smak jmf med vanligt mjöl. Kesella kan man också ha i det. Bovete tycker jag smakar förfärligt, likaså soja.

Jag har funderat på om det skulle gå att baka med potatisprotein! Sånt som man ger hästarna. Det är mjöl och har dubbelt så mkt protein per 100 g som soja.

Annars har vanligt dinkelmjöl 14 % protein.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 960
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 731
Senast: Linn-Nora
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 074
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp