Britta och Lasse

Vad dumma ni är som gör er lustiga över mina älsklingsböcker från barndommen! :mad: :p

"Silver" (dvs ponnyn han baserades på) blev 23 år och jag gissar att de gifte sig ja. Författaren gifte sig och böckerna är baserade på hennes eget liv.

Älskade Britta och Silver, läste varje bok 10 ggr minst och drömde om en skimmel welsh. :love: Utan tvekan de bästa hästböckerna som skrivits och till skillnad från andra var de mycket realistiska.
Dumma?
jag fattade ingenting.

TS frågar om böcker som är 40 år gamla och förutsätter att folk ska fatta utan några ledtrådar alls. Känns rätt självklart att de som inte begriper börjar spekulera om alla möjliga saker.

Ja läste böckerna när de kom men har noll minne av någon Lasse.

Intressant att just kombon Britta och Lasse återkommer i flera böcker av olika författare. I IRL har jag bekanta som visserligen inte är gifta men sambos som heter just Britta och Lasse. :D
Sen kan jag fundera över min egen hjärna som genast tänkte på Bullerbyn istället för Britta och Silver, trots att jag älskar Britta och Silver böckerna betydligt mer och längre än Bullerbyn. Men samtidigt så upplevde jag inte känslorna mellan Britta och Lasse som så viktiga i historien om Britta och Silver.

Senaste P4 Dokumentär heter Britta, Silver och jag :) Har inte lyssnat ännu men Lisbeth Pahnke nämns i beskrivningen av podavsnittet så kanske kan man få reda på något där?

Intressant att just kombon Britta och Lasse återkommer i flera böcker av olika författare. I IRL har jag bekanta som visserligen inte är gifta men sambos som heter just Britta och Lasse. :D
Sen kan jag fundera över min egen hjärna som genast tänkte på Bullerbyn istället för Britta och Silver, trots att jag älskar Britta och Silver böckerna betydligt mer och längre än Bullerbyn. Men samtidigt så upplevde jag inte känslorna mellan Britta och Lasse som så viktiga i historien om Britta och Silver.
Då det i inlägget ovanför stod om podden om Britta och Silver tänkte jag genast på dessa två barndomsfavoriter.

Dumma?
jag fattade ingenting.

TS frågar om böcker som är 40 år gamla och förutsätter att folk ska fatta utan några ledtrådar alls. Känns rätt självklart att de som inte begriper börjar spekulera om alla möjliga saker.

Ja läste böckerna när de kom men har noll minne av någon Lasse.

Fast de har ju tryckts i nya upplagor, jag är inte ens 35 år och har läst dem massor med gånger. :)

Äsch nu vill jag läsa om, och jag har ingen aning om var jag har dem efter flytten! :mad:

Vilken är er favorit i serien? Jag gillade Britta, Silver och Billy, Britta och Silver på ridläger, och Britta och Silver får en vän.

Jag älskade Britta och Silver. Gillade också böckerna om Dunet av Nan Inger. De var också mer verklighetsförankrade än alla de brittiska böckerna.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Svar
9
· Visningar
785
Senast: hundtant
·
Hemmet Jag har en gräsplätt (3x5 meter ca) utanför huset som används som parkeringsplats. Gräsmattan är nu helt sönderkörd. Min första tanke...
2
Svar
21
· Visningar
868
Senast: Tantan
·
Relationer Efter att jag gifte mig har folk grattat och kommit med några relationsråd, har varit kul att höra från dem som varit gifta länge tycker...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
10 110
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar