bristande säkerhet vid hantering/ridning

Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Underbart hur speciellt vissa hästar tar hand om barn. Där jag håller till så har de en bra 1klass hingst med super lynne. Min systerson var 2,5år när han ledde hingsten första gången . Jag har alltid ett eget grimskaft och har full koll på hingsten men har aldrig behövt hjälpa till. Utan hästen gått lugnt och när pojken har stannat så har han lugnt stått och väntat ca 1,5 meter bakom. Kanske bör nämna att jag numera bara pysslar med islandshästar :D
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Man ska såklart tänka på säkerheten i hantering oavsett ras men faktum är att små barn löper ju mindre risk i närheten av små raser enligt min mening. Jo, jag vet hurdana shettisar kan vara...men det är ändå ganska många kilo mindre än en stor häst.

Islandshästen är ju en trevlig mellanstorlek;)
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Jag har lärt mig genom egna erfarenheter. Det jag lärde mig på ridskola som barn är idag värdelöst
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Sköta hästen lös, inne i boxen.

Det där kan jag säga att jag gör varje dag med min häst, just för att hon är farligare att hantera om man binder henne (hon får lätt panik om hon står uppbunden)

Och det där med att alltid ha hjälm i all hantering har jag också fått se en "annan syn av".
Vi hade en (ung)häst på skolan som började stegra sig när man ledde till o från hagen, vilket självklart ledde till att alla var tvugna att ha hjälm på sig när man ledde henne.
MEN, det som hände då var att varje gång det kom någon med hjälm och skulle leda ut henne så tog hon på något sätt det som att det var en osäker person som ledde henne.
Därför tog hon kommandot ännu mer över dem som faktiskt hade hjälm.
Lite fascinerande faktiskt när man tänker efter.
Så där har du ett exempel på att det inte alltid är bra att ha hjälm på sig. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Jag har lärt mig av rätt många års erfarenhet av att ha egna hästar, mina ridskoleerfarenheter är inte så många eller långa, något år där i början bara. Har haft lite med travstallar att göra och har snappat en del i hanteringen där, försökt lyssna på gamla hästkarlar, på hovslagare på folk jag beundrar i största allmänhet när det gäller hästar.

När jag tänker tillbaka på hur oerfarna vi var i vår familj då, 1971:eek: , när vi köpte våra första hästar så inser man ju i dag hur mycket tokigheter vi gjorde! Föräldrar som inte visste ett jota om hästar köpte två stycken russåringar till mig och min bror, 5 resp 9 år gamla:crazy: Vilken lysande idé...
MEN, får man skryta här eller? Lite av mina erfarenheter och ridkunskaper det fick jag från Lussans man, Lasse som vi kallade honom då och som var ridlärare på granngården! Det var väl typ -72 eller nå't när föräldrarna hade köpt en ohyggligt elak liten engelsk import shetland till mig eftersom de kom på att russen kan man ju inte rida på förrän de är minst tre år:crazy: - då skumpade jag runt för Lasse i en något ojämnformad paddock med lätt lutning:D på Bubbles som slängde av när han blev trött.

Nåja, suck - lite OT och lite kuriosa från stenåldern men vad jag eg vill komma till det är att visst gör man dumheter som nybliven hästägare och man kan inte allt om säkerhet eller om annat från början men desto viktigare att man har någon i ens närhet som man kan få råd av, någon med längre erfarenhet och mer kunskap. Ridskolorna borde också bli mycket bättre på att lära ut hantering, de borde ha någon slags krav på sig för att få lov att bedriva ridverksamhet - för varje kurs som ges, ett visst antal timmar i hästhantering och säkerhet.
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

**Något som jag tycker är bristande är folk som släpper in små barn till hästarna.
Jag skulle säkert göra det själv om jag hade barn, men egentligen är det väldigt dumt att låta en liten unge vara inne hos en häst i spiltan/boxen, leda den eller rida utan ledare.
Ett barn har inte på något sätt tillräckligt snabba reflexer för att flytta på sig om hästen skulle bli rädd, eller har kunskapen att se i förväg om hästen reagerar på något.

**Det självklara som några nämnt: Att inte ha kunskapen om hästens beteende.

**Folk som tar ut farliga hästar och rider där det är andra hästar/människor.

**Vet inte redigt om det räknas som bristande säkerhet, men folk som använder spöet mot hästen i andra fall än ridning eller liknande.
För det KAN bli farligt.

**Att man rider utan träns sadel och hjälm till o från hagen på sommaren :angel:

**När man inte broddar eller har snösulor på hästen vintertid.
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Ridskolorna borde också bli mycket bättre på att lära ut hantering, de borde ha någon slags krav på sig för att få lov att bedriva ridverksamhet - för varje kurs som ges, ett visst antal timmar i hästhantering och säkerhet.

:bow:
Jag har nog aldrig hört talas om någon ridskola som faktiskt lär ut om hästkunskap
Har ni?

Detr enda jag tycker man lär sig är att rida runt i en paddock och hur man sadlar och tränsar(inte ens det på vissa ridskolor!)
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Men det du berättar det är för mig hästar med bristande grundutbildning, att inte kunna stå uppbundna, att inte gå att leda utan risk etc. Visst, de flesta unghästar har en period av sånt, kasta sig i gången, försöka bralla när man leder dem m m och nu kanske din häst är ung men då är det dags att ta itu med det kanske?

Hjälm kan aldrig vara fel, det skyddar det viktigaste du har - knoppen! Vänj hästen vid att du alltid bär hjälm istället, fast jag tvivlar på att det är hjälmen hästen ser utan snarare är det väl så att det är just osäkerheten hos den som leder henne som gör att hon försöker tramsa.

Det är ju jätteviktigt att kunna binda upp sin häst, det kan behövas under transportering, vid veterinärbesök, vid skoning m m - och vad kan vara bättre än att lära hästen det i den dagliga hanteringen vid rykt? Rätt vad det är så kanske man måste sälja sin häst och så ska man förklara för en ev köpare att, nej det går inte att binda upp henne för då kastar hon sig. Jag hade inte köpt en vuxen häst som beter sig så, det är onödiga problem att köpa på sig liksom.

Sen är det ju så, återigen, att var och en gör som den trivs bäst med och som den tror på...
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Håller med, man släpper inte in barn i spiltan på egen hand på ridskolan - man SPARKAR LIV I FÖRÄLDRARNA:eek: som gärna lämpar av ungen på ridskolan utan att engagera sig och om föräldrarna är paniskt rädda för hästar så får man se till att ha tillräckligt med personal/medhjälpare på ridskolorna för att handleda barnen.
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Anledninge till att hon inte går att binda är förmodligen för att hon haft någon dålig upplevelse någongång. Om hon blir lite nervös och börjar gå runt, och känner att det verkligen tar emot så får hon panik och sliter tills hon kommer loss. Därav binder jag henne alltid med balsnöre, men aldrig när jag sköter henne utan jag gör det när jag "tränar" henne på det.. (kan även tilläggas att balsnöre är billigare än griskaft ;) )
Sen är det inte alltid hon gör så. Det är precis som att hon helt plötsligt kommer på det där hemska som nångång gjorde henne rädd.
När hon står i gången och är bunden med två grimskaft på sidorna är det aldrig några problem.

Och det där med hjälmen - jo det var faktiskt så. Hon kopplade ihop det med osäkerhet.
Eftersom det var ganska många olika som faktiskt hanterade henne, många osäkra (och dumma!!!) personer så gjorde det på något sätt att hon kopplade ihop det.
Det var iprincip jag och två till förutom ridläraren som faktiskt kunde leda henne utan att hon gjorde så mkt (i början då..), men så fort någon av oss fick på sig hjälmen så gick det bara inte alls.
Kan ju även tillägga att den hästen såldes ganska omgående och att hon numera är väldigt trevlig efter vad jag har hört :)
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Håller med, man släpper inte in barn i spiltan på egen hand på ridskolan - man SPARKAR LIV I FÖRÄLDRARNA:eek: som gärna lämpar av ungen på ridskolan utan att engagera sig och om föräldrarna är paniskt rädda för hästar så får man se till att ha tillräckligt med personal/medhjälpare på ridskolorna för att handleda barnen.

Kan ju säga det att en av dem jag faktiskt syftar på är ridskolechef på min ridskola :angel:
Men så märker man faktiskt att hästarna blir så snälla så fort det kommer ett barn. Det är självklart ingen anledning att släppa in ungen, men det är ganska kul att se hur lite tjurigare hästar kan bli så lugna och lyckliga när det kommer ett litet barn och klappar på dem..
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Ja här hemma så har vi en liten shettisdam och hon är INTE vacker det kan jag säga men hon har ett hjärta av guld och är så otroligt mild i temperamentet så man tror inte att hon är på riktigt!

Hon är den som får förtroendet att ta hand om vår lilla treåring, under vår handledning förstås. Hittar man såna guldkorn och har barn som ska lära sig då gäller det att vara snabb och köpa dem bums!:) Vi har ju andra små liv i stallet som INTE är så milda och inte så lämpliga till barn, trots sin litenhet:devil: Han får bli min körhäst istället tills jag har lyckats uppfostra honom, om det nu går d v s:angel:
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 090
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp