bristande säkerhet vid hantering/ridning

V

vickis-pajala

ja vad anser in ÄR bristande säkerthet och vid hantering och ridning
motivera gärna.
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Ja, listan kan bli hur lång som helst...tar några exempel

:eek: Folk med "fel" kläder tex badtofflor vid lastning, ingen hjälm vid ridning mm

:eek: Folk som röker när de rider

:eek: Folk som släpper hästen lös på gången och låter den gå in i boxen själv

:eek: Folk som fäller ner lämmen och tar bort bommen utan att ha knäppt loss hästen

:eek: Folk som inte förstår hästen beteenden utan tror att hästen är dum när den springer ifrån något den är rädd för tex.

:eek: Folk som leder sina hästar i svansen på varandra


Listan kan göras hur lång som helst. Kärnan i det hela är väl folk som inte har någon känsla för hur hästen är och fungerar och sedan blir förvånade när olyckan är frame och säger "men jag gör alltid så, han är alltid sååå snäll"........
Folk som behandlar hästar som marsvin och inte 500 kg flyktdjur.

Blev lite svamligt, hoppas ni förstår ;)
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Ja, listan kan bli hur lång som helst...tar några exempel

::eek: Folk som släpper hästen lös på gången och låter den gå in i boxen själv

Gör jag varje dag. Den ena går själv från hagen också. Dom vet var dom bor. :p
Varför är det så farligt?
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Struntar i hjälmen vid lastning.

Går ut i hagen och ger sig in mitt i hela flocken av uppjagade hästar för att fånga in en av dem. Genom att bära hjälm, ta med sig ett spö eller något att mota bort hästarna med för att hålla avståndet samt att ha en sluss i hagen så att man slipper bli klämd så kan man spara skador o risker.

När man ligger på knä istället för att stå på huk vid t ex bandagering eller liknande sysslor.

Sköta hästen lös, inne i boxen.

Gå framför hästen när man leder den istället för att hålla rätt position vid sidan om hästen.

Att inte läsa av hästens kroppsspråk.

Framför allt; genom att strunta i att bära hjälm i all hantering med häst därför att man tycker sig vara för rutinerad för att detta ska behövas ÄNNU mera korkat att sitta och rida i keps under samma förevändning - att man är så rutinerad att man minsann inte kan ramla av och slå i huvudet.
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Att folk inte har en grundläggande kunskap och förståelse för hästens naturliga kroppsspråk samt noll kontroll över det egna kroppsspråket anser jag vara en stor säkerhetsrisk.

Jeeves; Inget av dina exempel anser jag vara någon form av risk, i alla fall inte om man kan - som du själv nämner - läsa hästens kroppsspråk och har kontroll över sitt eget.

Rider utan hjälm gör jag dock inte. Ramlar inte av ofta men grenar kan göra ont. :D
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Tasse tass - då tror jag att du är en av de många som överskattar sig själva...
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Genom att bära hjälm, ta med sig ett spö eller något att mota bort hästarna med för att hålla avståndet samt att ha en sluss i hagen så att man slipper bli klämd så kan man spara skador o risker.


Sköta hästen lös, inne i boxen.

Gå framför hästen när man leder den istället för att hålla rätt position vid sidan om hästen.

Okey, då är jag en stor säkerhetsrisk, ändå har jag aldrig lyckats skada mig själv? Intressant. För det första så tycker jag att det känns säkare om hästen är lös i boxen, då behöver den inte känna sig trängd på samma sätt som vissa hästar kan göra när de står uppbundna. Dock kan jag förstå säkerheten med att binda upp också - självklart. Men mina hästar verkar funka bättre om man har dom så lösa som möjligt så dom inte behöver känna sig påtvingade.

Att leda hästen bakom sig tycker jag är det säkraste man kan göra, om hästen har respekt för en springer dom inte på en, utan kanske upp vid sidan. Genom alla mina år när jag lett hästar bakom mig så har jag inte en enda gång blivit påsprungen bakifrån. Däremot när jag haft virriga hingstar bredvid mej eller brunstiga ston så har jag blivit trampad på tårna :crazy:

Man lär sig av sina erfarenheter. Jag tror personligen det finns större risk att bli skadad om man går bredvid en häst än att ha den bakom sig, om den helt plötsligt hoppar åt sidan (mot dig) så har du inte en chans att reagera. Om den är lite snett bakom är det enda som händer att det rycker till i grimskaftet. Och om hästen skulle välja att hoppa framåt finns det två ställen att hoppa fram på, på din höger eller vänster sida.

Men som sagt....vi alla lär oss av våra misstag, och handlar där efter.

Angående hjälmen håller jag helt med!
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Om jag säger så här; jag har haft hästar sedan 35 år tillbaka och den enda skada jag har ådragit mig på alla dessa år det är ett uttänjt ledband i ett knä efter en avsittning beroende på att en lös hund for fram och skrämde hästen jag red.

Det är väl ett ganska gott betyg på 35 års tid då jag har praktiserat mina egna säkerhets"regler" eller? Det blir lite fånigt ditt påpekande om att man lär sig av erfarenhet...

Det är så märkligt också det här med att många tycks tro att hjälm det bär man endast vid ridning för det är enbart då man kan skada huvudet. Att gå rakt framför en häst med motiveringen att hästen den respekterar mig därför springer den inte på mig det tycker jag är lite väl flummigt för min smak. Ska man lära ut en sån regel på t ex ridskolorna? Tror du att varje häst där respekterar som du kallar det, varje elev?
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Struntar i hjälmen vid lastning.

Går ut i hagen och ger sig in mitt i hela flocken av uppjagade hästar för att fånga in en av dem. Genom att bära hjälm, ta med sig ett spö eller något att mota bort hästarna med för att hålla avståndet samt att ha en sluss i hagen så att man slipper bli klämd så kan man spara skador o risker.

När man ligger på knä istället för att stå på huk vid t ex bandagering eller liknande sysslor.

Sköta hästen lös, inne i boxen.

Gå framför hästen när man leder den istället för att hålla rätt position vid sidan om hästen.

Framför allt; genom att strunta i att bära hjälm i all hantering
Allt ovan gör jag och har inte skadat mig på 20 år :D . Självklart så ändrar man beteendet beroende på häst och tillfälle.

Hjälm hade jag dock när jag jobbade med hästar med problem.
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Jag får hålla med Jeeves. Jag tycker att det är skrämmande stor okunnskap i de flesta inackorderings stall. Dålig hantering och ridning.
Många verkar tro att både de och hästen samt även människor i omgivningen är osårbara.
Onödiga skador på hästar, ryttare, utrustning.
Några brister jag vill lägga till som jag ser dagligen nu när jag står inackorderad över vintern:

Dåliga stängsel utan mellanliggande korridorer mellan hagar, hästar kickar mot stängslet och fastnar, samt ihopsläpp som renderar i mobbing av nykommlingen.

Tömkörning av unghäst som stått inne i två dagar medelst två longerlinor i gramanfattning mellan hästens framben och sedan genom däckelringarna. Hästen är totalt ihopknökt och sparkar vilt omkring sig, detta utförs utan hjälm och med tre barn ridandes ponnyer samt en person tömkörandes i ridhuset.

Inte hålla avstånd till andra hästar vid ridning och vid ledning av hästar.

Jag har sett flera olyckor med hästar som fått stå lösa i stallgången, samt fått gå ut och in själva.
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Det är bara att gratulera. Jag tycker däremot att det är en stor tankefälla att tänka i banor som att "jag tar på mig hjälmen när jag ska hantera den eller den hästen" ALLA hästar, oavsett ålder och utbildningsstatus, kan reagera för någonting i omgivningen som du inte kan förutse eller hinner parera!

Jag har fått ett och annat småleende må du tro när jag alltid rider med väst, även på dressyrpassen och på äldre hästar! Visst har jag ridit utan förr men allt sedan säkerhetsvästarna kom och alltfler började bära dem, även utanför fälttävlansbanan, så har jag använt detta obekväma plagg. Nu när man dessutom börjar bli seg o "gammal" så inser man sin egen dödlighet/försämrade reflexer/klumpigare avfallningsteknik! Jag hade väst på mig när jag skadade knät och hade jag inte haft den på vid det tillfället så hade även ryggen garanterat varit svårt skadad eftersom jag kastades rakt in i ett stengärde. Det gjorde rejält ont i ryggen, trots västen. Den dagen var det typ 35 grader varmt och jag HADE stått i stallet innan och svurit över den varma västen och snuddat vid tanken på att för en gångs skull strunta i den - efter avsittningen när man låg där o inte kunde resa sig på en gång p g a knä och en domnad rygg så blev i a f jag väldigt rädd och sen väldigt tacksam för att den varma, äckliga västen satt där den skulle.

Så- lägger till västen på vid ridning också!
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Tasse tass - då tror jag att du är en av de många som överskattar sig själva...

Tassetass var namnet, inget annat.

Nej då, jag överskattar inte mig själv. Däremot underskattar jag inte hästarna och deras förmåga att ta ansvar för sig själva. De är levande varelser som kan känna och tänka, man ska inte behöva vakta på dem hela tiden. Jag tycker det är långt vanligare att folk just underskattar hästarna är de som överskattar sig själva.

Jag kan inte stå på huk särskilt länge, därför måste jag på något vis sätta mig när jag t.ex. ska linda ben eller liknande. Har hittills inte skadat mig, hästen vet ju att jag sitter där.

Sköter alltid hästarna lösa i boxen, ser inte alls vad risken är i det?

Att ha hästen bakom sig när man leder den, vad är risken i det? En häst som blir rädd kan ju likagärna slänga sig åt sidan (nästan vanligare, till och med), som rakt fram, och samma sak där som tidigare; hästen vet att jag är där och har jag skött mitt jobb så tar hästen sitt ansvar och skuttar inte över mig. Var man har hästen i förhållande till sig själv tycker jag egentligen är rätt irrelevant, huvudsaken är att man kan anpassa hästens position utifrån den situation man är i. Vet inte hur många gånger jag sett folk ha problem med att ta sig igenom smala dörrar/utrymmen där man inte kan gå bredvid hästen, just för att människan är oförmögen att kunna ha hästen bakom sig.

Summasummarum; det du anser vara en risk anser jag vara saker som man utan problem ska kunna göra med sin häst. Kan man inte det utan ständigt måste vakta på sin häst och kontrollera denna, då har man problem.

But hey, that's just me. Var och en blir salig på sin tro. Som du skrev i ett annat inlägg har ditt tänk funkat i 35 år. och det är givetvis ett gott betyg. Det innebär dock inte att det är det enda sättet att göra saker och ting på.
 
Senast ändrad:
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

det mest idiotiska jag sett, var en tjej som red in istallet, hade hästen gjort ett ryck och slängt sig ut hade hon slagit nacken i dörrposten och då kan man ju tänka sig vad som hänt. Visst hon hade hjälm, men tror inte den hjälpt så mycket då. Till saken hör att hon har haft häst imånga år och är inte heller någon ungdom.. Hon är alltid slarvigt i sin hästhantering och har gjort så mycket dumt att jag skulle kunna göra en lång lista
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Det sistnämnda håller jag med om, var och en gör till syvende och sist det man tror på och det man tycker fungerar MEN vad ska man då lära ut som säker hästhantering på utbildningar och i ridskolorna?

Att det finns ett stort behov av sådan utbildning tror jag att de flesta håller med om, särskilt med alla de otäcka olyckor som man läst om bara de senaste månaderna. Visst det hände säkert förr också men på något sätt känns det som att olyckorna har ökat? Det är fler som har råd att köpa egen häst, kanske alldeles för tidigt, innan man lärt sig hur de ska hanteras? Har typen av hästar förändrats, alltfler på hobbynivå kanske köper sig en häst som är mera lämpad för tävlingsbruk på högre nivå? Jag vet inte men man blir lite ledsen när man läser om så många onödiga och otäcka incidenter, ibland t o m med dödlig utgång.

Jag har en snart treårig dotter som börjat rida och jag försöker verkligen att balansera mellan att lära henne säkerhet redan nu utan att för den skull skrämma upp henne, vilket inte är helt lätt.
Jag har som regel att hon inte får ens rykta ponnyn utan att hjälmen ska sitta på, väst på vid ridning, man går inte bakom hästen och man respekterar den när den är i sin box och äter sin mat. På hästryggen så kan man skoja och ha kul men man skriker inte och är högljudd eller viftar med armar o ben hur som helst.
Det är lika viktigt att sköta om hästen som att rida den. Det är lite jobb med det här men jag inbillar mig att om hon får detta inpräntat som liten så kommer hon att hantera hästar på ett säkert sätt även när hon blir äldre och självständig i stallet.

TS vill att vi räknar upp det som vi tycker är bristande säkerhet vid hantering/ridning och det är väl en god idé, vi får kanske försöka komma ihåg bara att det inte handlar om att argumentera mot varandras tankegångar;) Mig själv inräknad!
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Jag tycker en av dom största säkerhetsriskerna man ser ute på tävlingar etc. är att folk inte lär sina hästar att stå still när dom ska, dom svansar runt lite som dom själva vill.

En annan grej är ju självklart hjälmen, dom som rider utan hjälm lär ju inte ha så mycket att skydda. En tom ladugård behöver inget tak ;)

Sen är det ju självklart en säkerhetsrisk att inte kunna hantera sin häst på rätt sätt, men det är ju lite svårt att specifisera eftersom det kan yttra sig på massa olika sätt.
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Jag håller med dig om att det är en sjukt svår balansgång, när man ska lära folk att umgås med hästar. Det bästa vore ju om alla helt enkelt kunde växa upp på gårdar med djur omkring sig hela tiden, då lär man sig ju per automatik. :D Men det är ju inte genomförbart, tyvärr. :(
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

jag som TS tycker in tagit upp flera bra saker som jag kanske inte alltid själv tänker på i min dagliga hanterin av mina hästar.
men då ställer jag frågan
VEM /VILKA i ett innaccorderingsstall / stall över huvutaget tycker in ska lägga upp regler och förordningar så INTE säkerheten brister vid hanterningen.

vart har ni lärt er dessa säkerhets grejor är det via stall kurs eller är det av egen erfarenhet
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Jag är glad varenda dag för att vi fick chansen att köpa tillbaka min barndomsgård och att jag kan ge min dotter samma uppväxt som jag själv kommer ihåg härifrån, med djuren på nära håll.

Det är helt oslagbart att se barn och djur tillsammans faktiskt, vår 15 år gamla shetlandssto som tar hand om treåringen med varsam hov, hon är guld värd:love:
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Mina kunskaper kommer dels från min uppväxt på bondgård där min far varit den som lärt mig mest, dels var det en mycket underlig fuxherre som pryglade skiten ur mig efter att jag hamnat på fel spår efter några år på ridskola (ironiskt va?). På ridskolan lärde jag mig bara hur man INTE ska göra, men det är iofs bra att veta också. ;)
 
Sv: bristande säkerhet vid hantering/ridning

Den mesta kunskapen kommer nog från egna erfarenheter och efter att ha växt upp med djur och lärt mycket av mina föräldrar. Har även gått en del kurser i både det ena och det andra. Säger som någon ovanför sa; på ridskola lär man sig bara hur man INTE ska göra :) Det är nog därför jag aldrig stannat mer än någon termin på varje ridskola jag provat som yngre (och det var en del...) det passar inte med min syn på hästar och hästhantering. Jag gick en kurs hos Bruno och Sven-Erik i Svenljunga för många år sedan, det är nog den bästa kursen jag gått, både i hästhantering och körning.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 090
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp