Sv: Brist?

Citat;
Hästar som utfodras med mycket lite protein och vildlevande hästar med mycket dåligt bete äter sin egen träck, koprofagerar, vilket skulle kunna vara ett sätt att ta vara på aminosyrorna i de döda mikroorganismerna. Denna koprofagering skall inte förväxlas med det unga föl gör. I deras fall är koprofageringen ett sätt att skaffa sig en god bakterieflora i tarmen.

Hela informationstråden;
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/vaxande_hast/unghast.cfm?Call=foder

Nähe?! Vad kallar du knölarna som oftast uppkommer när de får för mkt protein då????

Hon äter ca 13-14 kg hösilage. Proteinrik första skörd!

Det låter ju logiskt om hon kände att hon behövde nya basilusker i tarmarna efter en sån omgång magont :)

Själv har jag en häst som äter bajs varje vår... I år har jag dragit slutsatsen att han äter det helt enkelt för att han verkar tycka om det. Tidigare år har jag trott att det var allt vad de ovansteånde skribenterna skriver, saltbrist, mineralbrist och grovfoderbrist.

Tidigare år så har vi haft en hage utan gräs om vintern. Han har då haft fri tillgång på fin foderhalm. Alltid portionerade ransoner av analyserat hö/hösilage enlig uträknad foderstat. Givetvis fri tillgång på saltsten, tidigare fick han kraftfoder och örtbaserat mineralfoder, nu får han "bara" fri tillgång på mineralbalja och varje dag mineralfoder i godisform(praktiskt när man inte ger kraftfoder). Iår har han en jättefin gräshage med massa fjolårsgräs, hösilaget är nästan 60 smbrp i -så proteinbrist har han verkligen inte. Halm har de tillgång till som vanligt.

MEN veterinären vår sa en gång att han troligtvis haft en rejäl näringsbrist nån gång före mig, för hans pälsfällning är störd. Han fäller väldigt sent och har inte tappat all ull förrän i augusti. Kan undra om det hänger ihop med bajsätandet, att han en gång i tiden lärde sig äta bajs o har fortsatt med det. Han äter bara vid den här årstiden, aldrig annars. Ingen annan av de 8 hästarna i flocken äter bajs. Skumt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Bristerna handlar bland annat om hundar som hålls i smutsiga hundgårdar och i för små hundkojor, och att hästar kan skada sig på...
Svar
0
· Visningar
144
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka