brist vid mugg

H

horsemaniac

vad kan hästen ha för sorts brist vid mugg? mina stackars kusar fick mugg båda två för ett tag sen, som jag trodde berodde på slask och blött i marken, men egentligen, vad beror det på? vitaminbrist? fel tarmflora? vad kan man göra åt det? i varje fall när de fick muggen var det precis innan fällning och jag undrar om det kan ha med saken att göra, är det någon annan som upplevt något liknande? tacksam för svar
 
Sv: brist vid mugg

Min häst har vid två tillfällen fått mygg när jag gett henne soja. Jag tolkar det som att soja är för "skarpt" för henne. Det kan ju vara så att iom att något förändras i bakteriekulturen i hästen så kan dom få mugg. Men jag vet inte :-) Glad att det är borta i alla fall
 
Sv: brist vid mugg

Min gamla häst had emugg pga överkänslighet mot kraftfoder. detta upptäcktes vid ett fånganfall få han inte fick något alls, då försvann muggen och sen fodrade vi sakta upp med kraftfoder efter tre fyra månader men muggen förblev borta. Han hade stora ärr såg det ut som som sprack varje gång han var ute och reds eller kördes. men som sagt efter att ha strypt havren så försvann det
 
Sv: brist vid mugg

Med skarpt menar jag för näringsrikt, eller proteinrikt. Skarp är ett väldigt dåligt ord att beskriva det måste jag säga nu när jag läser om mitt inlägg
 
Sv: brist vid mugg

okej, då är jag med, just nu får dem inget kraftfoder alls och jag TROR det blivit lite bättre. jaja, det är ingen brådska. någon annan som har någon teori?
 
Sv: brist vid mugg

horsemaniac skrev:
vad kan hästen ha för sorts brist vid mugg? mina stackars kusar fick mugg båda två för ett tag sen, som jag trodde berodde på slask och blött i marken, men egentligen, vad beror det på? vitaminbrist? fel tarmflora? vad kan man göra åt det? i varje fall när de fick muggen var det precis innan fällning och jag undrar om det kan ha med saken att göra, är det någon annan som upplevt något liknande? tacksam för svar

Det beror på bakterier, vanligtvis sprids från en häst till en annan genom marken. Alltså kan inte ren lera ge mugg. Sedan kan ju en foderstat som är fattig på något ämne göra en häst mer känslig för just infektioner och hudproblem.

Hälsning Maja
 
Sv: brist vid mugg

Ge linfrön och majsolja, det hjälper tarmen och gör att den mår bättre. Om hästen har mugg på fler än ett ben så kommer det troligtvis från magen. Om det endast finns på ett ben så kan det komma inifrån benet.
 
Sv: brist vid mugg

hur mkt linfrö ska man ge och hur mkt majsolja? båda hästarna har på två ben var, dock är det MYCKET bättre nu än tidigare så det kanske inte behövs. inga skorpor, dock kommer de tillbaka om man låter bli att tvätta rent en dag, jag har provat för att se vad som hände
 
Sv: brist vid mugg

En kopp (1.5) dl linfrøn till en stor hæst, dom måste få ett snabbt
uppkok først. Jag har en kastrull speciellt før linfrø p g a dom blir
hemskt slibbiga och fastnar øverallt. Slipper disken då.
Då jag hade ett ældre sto som inte ville hålla hullet om vintrarna så
køpte jag 2 sorteringsens rapsolja från Julita. Stora dunkar, billigt.
Hon var islænning och fick 1 dl morgon och kvæll, så till hæst kan
man nog ge lite mer.
Hæll kokande vatten øver havren i hinken och låt den svalna till lagom temp, servera grøten. Havren blir mer lættsmælt av bløtlæggningen i hett vatten.
Hippo alfa och lucernpellets ær också toppen.
 
Senast ändrad:
Sv: brist vid mugg

Anledningen att hästar får mugg är, att hästen har vistats i en blöt miljö, tex. Mkt dusch utan att man torkar av benen, mkt lera och "skit" som samlar sig i karleden. Men mugg är också ett tecken på att något vill ut från kroppen, oftast har hästen problem med magen/tarmarna... Man kan ge kalk i maten för att "jämna" ut magen.. helt suveränt :)

Kram
 
Sv: brist vid mugg

Hästen som fått mugg och rasp alla vårar på tre av fyra ben klarade sig helt i år. Jag vet inte om det berodde på den korta våren, eller på att hästen för första gången hade fri tillgång på hö och samma mängd kraftfoder som andra år. Jag vill tro på det sistnämnda då hästen alltid tappat av under vårkanten trots mkt kraftfoder, men i år så tappade hon betydligt mindre och höll sig som sagt muggfri. Så jag är inte riktigt säker på att det bara är pga överskott (protein pratas det ju mycket om) hästar får mugg.
 
Sv: brist vid mugg

*kl*

Måste det verkligen alltid vara en brist/fel/något som vill ut osv?

Kan det inte bara vara att en häst har varit i en "för blöt" miljö?

Jag förde krig mot min mugg, ändrade foderstat, pillade i henne en massa konstiga saker, smorde på en massa konstiga salvor. Följde en del "husmorstips"
Det enda som hjälpte för mig var att byta hage till en torrare och behandla med en svampsalva. Det tolkar jag som att muggen på min häst var en svampinfektion som frodades pga. blöta och mysiga miljöer. Samma sak var det med min hovis hästar.
Är jag helt ute och cyklar eller vad tror ni?
 
Sv: brist vid mugg

Mina hästar fick båda mugg och något liknande (rasp?) en bit upp på benen i vintras. Är inte helt borta än... Har provat med olika salvor men det är inget som har funkat riktigt. Dom har aldrig haft det innan och iår har det ju varit mycket torrare än andra år, blir ioförsej aldrig särskilt lerigt ändå...:smirk:
Dom har gått på samma ställe i tre år men jag bytte faktiskt till ett nytt kraftfoder i höstas...kan det bero på det?
 
Sv: brist vid mugg

Se mitt inlägg "snowy_" där berättar jag att hästen kan och är vanligt att hästarnas ffötter/ben står i en för BLÖT miljö..
 
Sv: brist vid mugg

Han_naH skrev:
*kl*

Måste det verkligen alltid vara en brist/fel/något som vill ut osv?

Kan det inte bara vara att en häst har varit i en "för blöt" miljö?

Jag förde krig mot min mugg, ändrade foderstat, pillade i henne en massa konstiga saker, smorde på en massa konstiga salvor. Följde en del "husmorstips"
Det enda som hjälpte för mig var att byta hage till en torrare och behandla med en svampsalva. Det tolkar jag som att muggen på min häst var en svampinfektion som frodades pga. blöta och mysiga miljöer. Samma sak var det med min hovis hästar.
Är jag helt ute och cyklar eller vad tror ni?


Se mitt inlägg av "snowy_"... där berättar jag att mugg kan uppstå för att hästens ben står i för blöt miljö, som t.ex. leriga hagar, saltstänk (på vintern) eller om man duschar, svampar av hästens ben UTAN att torka av dem.. då kan dem få mugg
 
Sv: brist vid mugg

Hästen jag berättade om har gått i tre olika sorters hagar på tre olika ställen de senaste fyra vårarna och har fått mugg de tidigare tre, inte nu sista våren. Av de tre förra har en varit i en hage med sand och jord (så ja, det blev lite lerigt men inte vansinnigt lerigt), en gång i jättehage med kuperad terräng och en gång i en riktigt leråker. Samma mängd mugg varje gång, och hon har alla gånger varit den enda i flocken som haft mugg.

Jag tror att hon har anlag för mugg, hon har tre vita strumpor där hårremmen är tunn och det är alltid där raspen sätter sig. Vid flera tillfällen har vi fått "påhopp" om att hästen får för mycket kraftfoder och det är därför hon får mugg (3 kg havre till stort halvblod som går 1-2 timmars arbete/dag). Vi har dock inte velat dra ner på maten eftersom hon ändå magrar ur varje vår (vore dumt att också ta bort kraftfodret). Men som sagt, i år när hon fått mer mat än någonsin så har hon inte fått någon mugg eller rasp. Jag tror att i och med att hon tappat i vikt så har inte kroppen "orkat" hålla borta muggen, men nu när hon fått mycket mat så har imunförsvaret fungerat som det ska.
 
Sv: brist vid mugg

Jo jag läste redan innan. Men det jag tänkte på är väl att det inte alltid beror på skit i kroppen eller fel foder. Utan att det ibland bara beror på fel miljö kring hästens fötter.
 
Sv: brist vid mugg

Jag tror att det kan vara såhär att om hästen av någon anledning har en störning i mag/tarmkanalen så blir den känsligare för de bakterier som finns i markerna.. Alltså muggen orsakas av bakterien, men dessa bakterier kanske inte orsakar någon skada om hästens immunförsvar är på topp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 583
Senast: Shaggy
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 034
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Det här blir ganska personligt och lite som ett dagboksinlägg men känner att jag hellre lägger det under allmänt då jag vill ha lite...
Svar
14
· Visningar
2 112
Senast: VLMF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 179
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp