brist på vita blodkroppar

F

fethajja

hej där alla kloka bukefalister ;)

Nu är det så att jag var förbi vet. kliniken imorse med ett blodprov från en av mina hästar och det visade sig att han hade 5.7 i värde. (genomsnittet ska tydligen vara minst 6.0) Vet. sa att han förmodligen har haft en infektion i kroppen som är påväg att lägga sig.

nu till mina frågor, ska försöka formulera dem rätt.

- Hur "illa" är 5.7? jag har inte så stor koll på detta, vad brukar vara genomsnittet på en häst i tävlingmässigt bruk? Är väl såklart olika men detta gäller en kallblodstravare.

- Hur kan jag göra för att få honom att återhämta sig så fort som möjligt, Hörde av en bekant att järn tydligen ska påskynda det hela. Några mer tips? någonting i kost-väg?

OBS! Jag vet att hästen ska vila och ta det lungt, åtminstone 1 vecka som vetrinären rekomenderade & personliga påhopp undanbedes :bow:

Sv: brist på vita blodkroppar

Ger ni hästen vitlök?
Om ni gör det så sluta med en gång för det kan ge blodbrist och dåliga blodvärden.

Det är svårt att påskynda läkning av en infektion såvida det inte krävs antibiotika. Det är ungefär som att försöka påskynda sin egen förkylning. Det tar den tid det tar.
Viktigt förstås att inte anstränga hästen för tidigt.

Ang ditt blodvärde är det omöjligt att säga att infektionen är på väg bort eftersom det endast kan ses med två prover tagna efter varandra med nån veckas mellanrum. Det första som händer vid en infekt. är att vita ökar då kroppen försöker "bota sig". Hade du tagit ett prov då kanske det hade legat kring 8-9 (eller högre). Efterhand tar vita slut och värdet sjunker (och då kan de sjunka långt under "normalvärdet"). Förhoppningsvis frisknar hästen till nånstans däremellan och värdet kan åter öka till normal nivå.

Ditt värde på 5,7 kan alltså efter ett par veckor visa sig ha sjunkit (infektionen är kvar) eller stabiliserat sig (infektionen borta).

Ofta får man andra symptom såsom påverkat allmäntillstånd, ev feber, näsflöde mm mm som gör att man lättare kan avgöra vartåt det bär.

För att komplicera det ytterligare kan normalvärdet skilja sig mellan individerna så egentligen bör man ta blodstatus då hästen mår bra för att ha bra riktvärden.

Det är svårt att påskynda läkning av en infektion såvida det inte krävs antibiotika. Det är ungefär som att försöka påskynda sin egen förkylning. Det tar den tid det tar.
Viktigt förstås att inte anstränga hästen för tidigt.

Ang ditt blodvärde är det omöjligt att säga att infektionen är på väg bort eftersom det endast kan ses med två prover tagna efter varandra med nån veckas mellanrum. Det första som händer vid en infekt. är att vita ökar då kroppen försöker "bota sig". Hade du tagit ett prov då kanske det hade legat kring 8-9 (eller högre). Efterhand tar vita slut och värdet sjunker (och då kan de sjunka långt under "normalvärdet"). Förhoppningsvis frisknar hästen till nånstans däremellan och värdet kan åter öka till normal nivå.

Ditt värde på 5,7 kan alltså efter ett par veckor visa sig ha sjunkit (infektionen är kvar) eller stabiliserat sig (infektionen borta).

Ofta får man andra symptom såsom påverkat allmäntillstånd, ev feber, näsflöde mm mm som gör att man lättare kan avgöra vartåt det bär.

För att komplicera det ytterligare kan normalvärdet skilja sig mellan individerna så egentligen bör man ta blodstatus då hästen mår bra för att ha bra riktvärden.

han har inte visat några som helst symptomer. Han startade den 7 april och var dålig, blåste lite och andades mer med "magen" vet. kollade honom i halsen och hittade inga fel, tog därefter blodprov.

innan dess startade han 24 mars och var bra, dvs att han inte blåste efteråt och han presterade bra i loppet.

MVH "fethajja"

5,7 är ju inte så mkt lägre än 6,0 och det finns normalvariationer både över och under referensvärdena. Men varför frågade du inte din veterinär om detta när du ändå var där? Glömde du, så ring upp på måndag och fråga, så får du ett uttalande som är något värt. Här har vi ju inte sett hästen och inte heller sett resten av blodprovet och kan inte uttala oss om vad det kan betyda med de låga vita.

Blodbrist = låga erytrocytvärden, dvs röda blodkroppar. Alltså inte det TS skriver om.

5,7 är inte anmärkningsvärt lågt. Förmodligen bara en normalvariation, såvida din häst inte visat några symptom på sjukdom eller nedsatt prestation. Generellt brukar man säga att leukocyterna sjunker vid virusinfektioner medan de stiger kraftigt vid bakteriella infektioner. Undantag finns förstås, och vita diffen är viktig att ta hänsyn till (förhållandet mellan de olika typerna av leukocyter).

Liknande trådar

Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 418
Senast: Doccan
·
  • Låst
Hästvård Nu är jag rädd, på riktigt. Fbl mådde imorse inte bra alls. Varken ätit eller skitit sen kl 22, stod bara och hängde. Ingen temp, bra...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
26 311
Senast: Boj
·
Hästvård Ville bara skriva av mig samtidigt som jag håller tummarna.....:cry: I söndags var jag ute och skrittade på min kallblodstravare, han...
2
Svar
29
· Visningar
2 906
Senast: majapia
·
Övr. Hund Vaknade imorse av ett helt hus fullt av hunddiarré. Mysigt värre *INTE* Städade upp det och försökte förklara för Bork att han inte...
Svar
15
· Visningar
8 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Mens
  • Skottlossning på skola

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka