brist - på vad?

C

cerrox

antar att sambons hund, en 6 årig rottweiler tik har någon brist på något!!? hon fäller som tusan nu, har aldrig i hela sitt liv fällt så mycket innan som hon gör nu!! så fort man klappar henne så får man hela handen full av päls, hela huset är fullt av svarta hårstrån!! hon har varken klåda eller annat som irriterar i pälsen. ingen förändring i fodret eller så, har fått samma i hela sitt liv & det är pedigree. så vad tror ni har hon någon brist & isåfall på vad kan det vara eller är det något annat??

Sv: brist - på vad?

Många rottisar fäller sjukt mycket ca två gånger per år. De byter päls inför sommar och vinter. Det är inget onormalt. Har hon aldrig fällt på detta vis förut?

Många rottisar fäller sjukt mycket ca två gånger per år. De byter päls inför sommar och vinter. Det är inget onormalt. Har hon aldrig fällt på detta vis förut?

jaså, gör dom?!! hade inte någon aning om detta!! gäller det just rottisarna eller samtliga hundraser? hon har aldrig i hela sitt liv fällt så här grymt mycket, det är därför man börjar fundera på om det är något onormalt, att hon kanske ha brist på något!!?

Det gäller för alla raser som har underull och täckhår. Även trimraserna fäller ur sin underull 2 ggr/år.

Det gäller för alla raser som har underull och täckhår. Även trimraserna fäller ur sin underull 2 ggr/år.

hmm ok. .. men varför visar det sej så kraftigt nu, när det inte har gjort det tidigare år??

Här uppe har vintern varierat mellan + grader och regn samt "riktig vinter", vilket gör att mina spetsar också fällt ur en del underull tidigare än vanligt. Har man en mild vinter och det blir en period med varmare väder, så släpper de tidigare även om det sedan kommer en köldknäpp.

Min hund har fällt mycket senare än hon brukar. Hon tappar verkligen ALLT. Hon har typ ingen päls kvar alls. Det gör hon en gång per år. Den andra fällningen hon gör är helt normal.

När hon går frammåt så är det svarta drivot bakom henne. Jag får dammsuga trappuppgången också för hon tappar så sjukt mycket. Men det kommer alltid tillbaka :) Promise.

Min hund fäller oxå väldigt mkt nu, och har gjort i några veckor jag har tussar precis överallt. Ett under att hunden inte blivit nakenhund än :crazy:

Jag hade gula drivor, när jag hade labbe ;) Underbara hundarna :love:

Senza.jpg

3 månader och nog så raka vinklar bak, men de blev bättre när hon blev äldre..

Min tik fäller kopiösa mängder efter att hon har varit skendräktig, hon blir som en liten räka..!:p Kanske kan vara något sådant?!

Min tik fäller kopiösa mängder efter att hon har varit skendräktig, hon blir som en liten räka..! Kanske kan vara något sådant?!

:idea: ja, där sa du något som stämmer, hon har faktiskt varit skendräktig nu för ett litet tag sedan. men varför fäller dom såå grymt mycket efter det??

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 173
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat