Brist på utbildade hovslagare??????

biffen

Trådstartare
Har en arbetslös bekant som vill utbilda sig till hovslagare, men Af tyckte väl inte att det var någon lysande idé.
Af´s argument: -vem skor de hästarna idag då?????

Svar: En outbildad hobbyhovis i 75% av fallen! Oftast med väntetid på ett par veckor....

Hur är det, upplever ni att det finns för få hovslagare - eller för många?

Det är svårt att få tag på utbildade hovslagare.
Jag vet att det inte finns någon från vår kommun som marknadsför sig som hovslagare, utbildad eller ej.
Man får tag på sina hovslagare via bekantas bekanta, oftast "själv"lärda, oftast duktiga med stor erfarenhet. Men många av dem skor endast på fritiden. De kommer alla från grannkommunerna.

Min bekant har tom blivit erbjuden en hovslagares alla kunder där vi bor om han utbildar sig, för han har fullt upp ändå! Detsamma säger mina hovisar....(min ordinarie är inte direkt purung heller om man säger)

Hur ser det ut runt om i landet? Är det detsamma överallt?
Med tanke på hästantalet i riket/utbildade hovslagare.......

Sv: Brist på utbildade hovslagare??????

Här på Skåne-Blekinge-Smålandsgränsen verkar det vara stor brist på hovslagare. Tittar du t. ex. i telefonkatalogen så finns det inte en endaste att få tag på. Hovslagaren jag har kör ca. 5 mil för att komma och sko min häst. Tycker mig ha hört liknande från andra platser i Sverige också! Tror att AF har fel (skulle ju inte vara första gången i så fall :smirk: )...

Det är brist på bra hovslagare.
Jag har väl inte så stor koll i Ångermanland men jag har hört flera i Västerbotten som sagt att de utbildade, duktiga hovslagarna inte tar fler kunder nu.
Runt Ö-vik vet jag åtminstone en kass hovslagare som skor på heltid eftersom folk inte har något att välja på.

Min hovis har 4 mil till sina kunder här i området där jag bor..... inget ovanligt alls i mina trakter.

Det är just så jag uppfattar att det är. Man måste ta den som finns, för att överhuvud taget få hästen skodd. Min hovis är duktig, men han skor bara på hobbynivå..... Ändå klagar han för att han inte hinner med "sina" kunder.

Har haft 4 olika hovslagare till min hästar under 12 års tid + olika vikarier.Nr 1 var utbildad och duktig på fånghästar men skoning inget vidare då hästen var lika ömfotad skodd som bar.
Nr 2 var ej utbildad men fantastiskt duktig på allt utan att komma i tid(glömde bort och då ringde hans mamma och borftöklarade, han var 42 år.) Men man väntade och så vidare, då man är 13 så hade man ej så stor koll.

Sen földe en tid med massa olika vikarier och tillbaka till hovis nr 1 .
Fick sedan tag på en hyfsad som vi hade i 3 år som var egen utbildad som han kallade det.

Men på ett sommarbete tog jag en gång hovis nr 4 för 3 var på sem. och han är både utbildad, duktig, tar god tid på sig, och ej dyr.
Visar ibland sin lidta från hovslagarförbundet om vad han ska ta...skrattar och tar knappt hälften.
Och åker 6 mil enkel till oss även för tappsko.
Toppen Toppen Kaj du är bäst!

Som vanligt vet inte AF vad de pratar om. De ser helst att man går på 10 lär-känna-dig-själv-kurser. Enklaste sättet att få bort folk från öppna arbetslöshetsmarknaden.

Hovslagare är det alltid brist på. En riktigt utbildad hovslagare får nog snarare problem med för mycket jobb. Det är ju stor omsättning på hovslagare då de ofta slutar efter några år pga skador och förslitningar.

För att inte tala om alla dessa stackars hästar som skos av självlärda.

Skulle ju själv bli hovslagare men mitt i alltihopa så var jag med i en bilolycka och så var min dröm slut.

Nä, tycker inte man ska lyssna på AF allt för mycket. Känner man att man verkligen vill göra något så ska man göra det.

Af är så snåla så dom kan man inte vänta sig utbildningspengar ifrån.
Dom satsar hellre på att utbilda såna som redan har svårt att få kunder pga att det finns för många, tex frisörer.
Jag tycker det finna få utbildade hovslagare.Inom min kommun finns bara en utbildad.Hovslagaren jag har , har gått som lärling å är jätteduktig med lång erfarenhet så hononm litar jag på.
Däremot finns många oseriösa som verkligen förstör hästarna hovar :mad:

En bekant till mig fick samma svar från Af som din kompis. Dom ville att hon skulle kunna bevisa att hon hade jobb efter avslutad utbildning, så hon gjorde en lista som alla fick skriva under som skulle kunna tänka sig att anlita henne, och det blev många underskrifter!

Den gången hade Af inget mer att komma med så hon får sin utbildning betald.

J_e_n_a skrev:
En bekant till mig fick samma svar från Af som din kompis. Dom ville att hon skulle kunna bevisa att hon hade jobb efter avslutad utbildning, så hon gjorde en lista som alla fick skriva under som skulle kunna tänka sig att anlita henne, och det blev många underskrifter!

Den gången hade Af inget mer att komma med så hon får sin utbildning betald.

Vilken BRA ide :D !!

Det är definitivt brist på bra hovslagare norr om hallandsåsen upptäckte jag när jag flyttade från Skåne. Be din kompis lyda rådet om att samla in underskrifter för att täppa till Af (morrrr)!

här i västvärmland finns det flera utbildade och lika många (om inte fler) outbildade som skor. dessvärre har de så mycket kunder att de inte gärna tar till sig fler. lite klurigt nu när min foderhäst kommer om 11 dagar! givetvis nyskodd men...man vet ju aldrig hur länge skorna sitter. har hört mig för men fått dålig respons.

nej, nog finns det behov av hovslagare alltid :bow:

Njaä, någon brist kan jag inte direkt säga att det är. I våra två stall, där det finns ca 16 privathästar (+ett antal ridskolehästar) kan jag på rak arm komma på att vi har 6 olika hovslagare. I alla fall 3 av dem utbildade.

På Granngården här om dagen såg jag två annonser om utbildade hovslagare som sökte kundkrets. Så brist på utbildade hovslagare vet jag inte om det finns MEN om vi omdefinierar det till duktiga hovslagare så kanske det börjar bli sämre om dem. Skulle vi sedan lägga till kriterierna TREVLIG, KOMMA DEN DAG DE LOVAT SAMT KOMMA I TID PÅ DENNA DAGEN, då börjar det bli verkligt besvärligt........

Mvh//LG

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka