Brist på ridvägar!

PheeHee

Trådstartare
Jag har stor brist på ridvägar runt våran gård. Det finns en lång som tar minst 1 timme och 30 min att rida runt. Sedan har jag en 1 timmes ridväg och en kort med dåligt underlag och som tar max 40 min att rida runt. Vi har inte heller någon paddock. bara en upptrampad hage som är instänglad som i en fyrkant. Det är för att vi sparar till lite grönt bete.
Känner du igen dig? För isånnafall är vi två :cool:

Sv: Brist på ridvägar!

Finns det inga stigar i skogen? Eller finns det ingen skog?
Vi har haft hyfsade ridvägar, men efter denna "vinter" är de flesta sönderkörda av skogsmaskiner o dyl, samma med flera av de bästa stigarna, men nu har det torkat upp, så vi ska prova skogen nästa tur igen. Bra för hästarna att få kliva mycket över stock o sten.

Jag har lyxen att vara medryttare på en häst i ett stall med underbara lååånga fina anlagda ridvägar ...

Dock har jag bara ridit där sedan en månad tillbaka och hittar bara till två, ska visst gå att rida i skogen och ta sig ännu längre (brukar rida en slinga som tar 1½ timme oftast) bort på anlagda vägar.

Super då man inte behöver bekymra sig om underlaget då det är jämt och fint :)

Men ja, jag måste ju hitta fler vägar också. Haha..

Jag har stor brist på ridvägar runt våran gård. Det finns en lång som tar minst 1 timme och 30 min att rida runt. Sedan har jag en 1 timmes ridväg och en kort med dåligt underlag och som tar max 40 min att rida runt. Vi har inte heller någon paddock. bara en upptrampad hage som är instänglad som i en fyrkant. Det är för att vi sparar till lite grönt bete.

Eftersom jag har hästen mitt inne i Stockholms storstad kan jag ju inte påstå att jag har oändligt med ridvägar, däremot finns det några superfina anlagda ridvägar över Djurgården.

Känner igen mig rätt mycket i det du beskriver. Har tidigare haft i princip två vägar att välja mellan, där den ena erbjudit ganska mycket mer variation samt möjlighet till längre ritter. Dock rymde hästarna förra veckan och trampade ner grannens rapsåker, vilket tillsammans med andra orsaker har lett till att vi förbjudits att rida åt det hållet (det mer variationsrika). Och någon ridbana finns inte.
Så nu står det mellan att rida i sommarhagen, vilket fungerar bra men inte varje dag eftersom det då blir upptrampat och både hästarna och ryttarna blir uttråkade, och att rida ut på en grusväg som tar ca 40 min. Antar att jag är lite bortskämd som är van vid både paddock, ridhus och flertalet härliga skogsstigar/grusvägar att välja mellan.

Jag känner igen mig till viss del. De flesta av mina ridvägar går ihop med varandra så det går att kombinera ganska friskt.
Men jag saknar rundor med långa raksträckor som man kan galoppera och träna kondition på. Jag har en, fast den tar ca 4 timmar att rida så det funkar inte riktigt för vardagsträning. Det skulle också sitta fint med rundor på 2 eller 3 timmar och sen en halvdagrunda. ^^

Nej.

Jag bor mitt i ridvägarnas paradis! :love: Men det var ett krav jag hade när jag letade efter nytt stall/bostad.

I första hand letade jag efter bra ridvägar.
I andra hand bra stall och hagar.
I tredje hand en bostad jag kunde stå ut med.

;)

*kl*

Var i landet har man dom bästa ridvägarna? Jag tror att jag ligger bra till men det kan ju finnas bättre på någon annan plats i landet,

Jag har väl något mellanting. Har vägar som tar typ 20 min att rida men vet också vägar som kan ta 2½ timma. Det låter väl bra, men det är mest dom korta som är fina. Rider man längre bort så får man rida längst vägar... Har paddock som är sådär. På vintern är det inte så kul. Då blir det att skritta ut den kortaste vägen oftast.:bump:

Finns det inga stigar i skogen? Eller finns det ingen skog?
Vi har haft hyfsade ridvägar, men efter denna "vinter" är de flesta sönderkörda av skogsmaskiner o dyl, samma med flera av de bästa stigarna, men nu har det torkat upp, så vi ska prova skogen nästa tur igen. Bra för hästarna att få kliva mycket över stock o sten.

Jag vet inte. Jag ahr inte sett några eller liknande. Bara svaga sådana som bara mossan har sjunkit ner lite. Men det är älgar och råddjur som ahr trampat ner. fast vi ska ha en karta här hemma som jag ska titta på hade jag tänkt.:idea:

Nej.

Jag bor mitt i ridvägarnas paradis! :love: Men det var ett krav jag hade när jag letade efter nytt stall/bostad.

I första hand letade jag efter bra ridvägar.
I andra hand bra stall och hagar.
I tredje hand en bostad jag kunde stå ut med.

;)

*kl*

Var i landet har man dom bästa ridvägarna? Jag tror att jag ligger bra till men det kan ju finnas bättre på någon annan plats i landet,

Haha vet exakt avd du menar :devil: Ska själv kanske flytta ifrån det här stället. och jag letar efter det du letar efter. Men också ett utrymme där man kan bygga paddock. Mamma ahr liksom sparat till det :rofl::angel:

Jag bor perfekt. Jag kan rida allt från små korta rundor på 10 minuter till att vara ute i flera dagar. Här finns massor med grusvägar, massor emd skogsvägar, massor med stigar, allt! Och jag får rida och köra var jag vill. Det är väl bara ett ställe jag inte är så poppis på, hästen sket i kanten av deras trädgård när de hade gäster :angel:

Annars säger jag bara jönköpings län, nära västgötagränsen FTW :banana:

Gröna Kartan är kanon, leta reda på den i närmsta bokaffär! (Fast för min region har inget nytt flygfoto tagits sen 1998, tur jag kan vägarna ändå :p)

Eniro har ju massor av flygfoton och utsikter! :)

Edit; Kom på att de inte alls har det över hela sverige! :p

Senast ändrad:

där jag var medryttare förut hadde de jättebra ridvägar. fanns korta rundor från 10 min till 2-3 (fanns säkert längre rundor men jag red aldrig så långa men vet att de fanns en runda man kunde rida och bada som var typ 3 h lång och nån annan lång:D där jag står nu vet jag faktiskt inte hur ridvägarna är mende verkar ju kanske inte topp, har mest gått på en stig bredvid en äng och en liten väg i skogen men de is stallet har varke sagt att de är dåliga vägar men inte heller jättebra så de e väl en blandning! bor i stockholm:D

Här måste man först rida efter storvägen ca 4 km därefter kan man koma in på mkt grusvägar, visserligen trafikerade men inte alltför mkt.
Annars har vi bara en grusväg vid våran gård, några ängar & en kort skogsväg fram till en stuga att rida på, samt i skogen såklart.
Ska anlägga ridbana i sommar.
Det blir lätt att jag rider fram & tillbaka längs grusvägen närmast oss för att man inte vill ut på storvägen där det kan komma mkt långtradare(som inte förstår att häsar kan bli rädda).

Nåt jag blev expert på när jag bodde på ett ställe med dåliga ridvägar var att trava i vägkanten. Naturligtvis inte på hårt trafikerade vägar, men på asfaltsvägar med lite mindre trafik kan man faktiskt gå i kort trav i vägkanten utan några problem - beroende på hur bred vägrenen är då.

men det måste ju finnas nån typ av skog ? (såvida man inte har hästen mitt i centrum :rofl:) för har man bara lite skog behöver man ju inte ha massa vägar och stigar, man kan ju hitta på sina egna ridvägar ;)

Du är inte ensam. Har oxå rätt dåliga vägar och är ganska trött på dem. Men jag har lixom accepterat att läget är som det är just nu. Letar ny stallplats men det är inte lätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar