Brist på ridning. pga väder.

attempt

Trådstartare
Jag blir tokig på vädret. Det sabbar hela min planering av ridningen. :crazy: :mad: :cry:
Antingen så är det snö så att pållan får styltor i fossingarna, eller så är det jättehalkigt, eller så spöregnar det eller så är det någon annan konstig väderlek som förstör.

GE MIG SOMMAR NU!

känner ni likadant? Min häst får stå jätteofta nu, känns inte bra alls.

Sv: Brist på ridning. pga väder.

snösulor, broddar, regnkläder...?

Jag rider i alla väder, utan tillgång till ridhus! Styltor=snösulor, halka=4 broddar i varje hov, regn=finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder, mörker=käka morötter för mörkerseendet ;)
Ett intressant samtalsämne, folk gör så olika.
Jag ger pollarna vintervila istället för sommarvila, då slipper man iaf lite av det värsta. :)

hade ja inte haft ridhus hade jag me fått rida ut i alla väder eftersom min lilla häst inte klarar att stå..fruktansvärt pigg på vintern och går pållen inte varje dag så blir pålle frustrerad och otålig och allmänt bufflig..
däremot rider man varje dag så pålle får få ut all energi så är de världens lugnaste häst att både hantera och rida.

Snösulorhar jag inte satt på henne, hovis kommer om tre veckor så får se ifall snön är kvar då.
Broddar ska jag köpa imorgon, så då löser det sig säkert.

Men jag tycker inte att det är mysigt att rida i spöregn på vintern, då blir det iskallt. Därimot på sommaren är regn urmysigt.

Ja, det är ju upp till var och en (OBS inte pik). Jag ringer ut hovis om snön kommer och jag inte är förberedd. Annars, har du provat alternativen som glasslock, hovolja under sulorna?

Så är det här också. Just nu blir det ingen ridning då det är så halt. Min häst är oskodd och klarar sig fint i hagen (som inte är hal) men rida gör jag inte av säkerhetsskäl. Jag ser det som att hon får en liten vila bara, extra bra för henne som reds in för ett par månader sedan! :idea:

Visst är det tråkigt för mig, men men...

Jag rider i alla väder, utan tillgång till ridhus! Styltor=snösulor, halka=4 broddar i varje hov, regn=finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder, mörker=käka morötter för mörkerseendet ;)
Ett intressant samtalsämne, folk gör så olika.
Jag ger pollarna vintervila istället för sommarvila, då slipper man iaf lite av det värsta. :)

Men om man vill träna hoppning, då? Hur löser man det utan ridhus?? Det här är vår första vinter som hästägare (döttrarna har fått varsin ponny) och vi har både snösulor och broddar men det går ju fortfarande inte att träna varken bommar eller hinder. Det är ju knappt att man vågar låta dem galoppera alla dagar, eftersom man inte riktigt vet från dag till dag vilken sorts snö det är och om det finns halkrisk. Det var perfekt så länge det var milt väder (enda problemet var hagen som var en enda lersörja). Nu känns det verkligen som en enda väntan på våren. Att packa sig iväg med transport och grejor till ett ridhus är ju ett heldagsföretag.

Men om man vill träna hoppning, då? Hur löser man det utan ridhus?? Det här är vår första vinter som hästägare (döttrarna har fått varsin ponny) och vi har både snösulor och broddar men det går ju fortfarande inte att träna varken bommar eller hinder. Det är ju knappt att man vågar låta dem galoppera alla dagar, eftersom man inte riktigt vet från dag till dag vilken sorts snö det är och om det finns halkrisk. Det var perfekt så länge det var milt väder (enda problemet var hagen som var en enda lersörja). Nu känns det verkligen som en enda väntan på våren. Att packa sig iväg med transport och grejor till ett ridhus är ju ett heldagsföretag.

Hej! Nu vet jag inte på vilken nivå ni tränar, men mina barn (som tränar för husbehov) rider "lektion" hemma på vår logbacke i snö som tö! Om det är mer än -10 grader tränar de inte, men rider ut. De rider mkt markarbete + bommar och något mindre hinder, har inte upplevt att det varit för halt, och då är ändå underlaget under snön inte det bästa! Tids nog kommer vår och sommar och man får träna "högre" höjder, att åka iväg till ridhus är inget alternativ för vår del, så barnen får vackert nöja sig med det som finns! Förövrigt rider de i alla väder, utom möjligen storm! :angel:

För andra gången i mitt ryttarliv (30 år) har jag tillgång till manege där vi står uppstallade. Under 28 år har jag inte haft tillgång till manege. Det är bekvämt med manege och naturligtvis kan man jobba hästen på ett effektivare sätt, när underlaget är dåligt ute. Men trots den tillgången rider jag ändå ut ett par dagar i veckan för att bl a klättra med hästen och för att få en varierad/allsidig träning. Snösulor, broddar, bra reflexer, regn-/köldtåliga kläder, pannlampa är vad som gäller. Ungefär som att ha hund. Väljer man detta intresse så får man ta de olika väder och förutsättningar som ges. ;)

Jag har aldrig beklagat mig, försökt se det positiva med att komma ut i alla väder. Det är trots allt jag själv som valt att ha häst.

känner ni likadant? Min häst får stå jätteofta nu, känns inte bra alls.

Ovädret som var för några veckor sedan har blockerad varenda ridväg:crazy: Annars älska jag att rida i snön, en skodd pålle och de andra går utan skor på vintern, för att slippa brodda mm....Tur att man har transport och ridhus en mil bort annars hade jag blivit tokig :devil: .Men pröva du med snösulor och broddar :bow: det gör susen;)

Men om man vill träna hoppning, då? Hur löser man det utan ridhus?? Det här är vår första vinter som hästägare (döttrarna har fått varsin ponny) och vi har både snösulor och broddar men det går ju fortfarande inte att träna varken bommar eller hinder.

Så är det ju, går inte att hoppa några höjder i en halvmeter snö. Alla hopptränande hästägares vinter-vardag. Men det är väl inget problem, man kan ju rida utan att hoppa...? Sen när ni fått lite rutin som hästägare tar det förhoppningsvis inte en hel dag att ta sig till ridhus och träna (under förutsättning att du inte menade att det tog så lång tid att åka dit).

För andra gången i mitt ryttarliv (30 år) har jag tillgång till manege där vi står uppstallade. Under 28 år har jag inte haft tillgång till manege. Det är bekvämt med manege och naturligtvis kan man jobba hästen på ett effektivare sätt, när underlaget är dåligt ute. Men trots den tillgången rider jag ändå ut ett par dagar i veckan för att bl a klättra med hästen och för att få en varierad/allsidig träning. Snösulor, broddar, bra reflexer, regn-/köldtåliga kläder, pannlampa är vad som gäller. Ungefär som att ha hund. Väljer man detta intresse så får man ta de olika väder och förutsättningar som ges. ;)

Jag har aldrig beklagat mig, försökt se det positiva med att komma ut i alla väder. Det är trots allt jag själv som valt att ha häst.

:bow: :bow: :bow:

Hej! Nu vet jag inte på vilken nivå ni tränar, men mina barn (som tränar för husbehov) rider "lektion" hemma på vår logbacke i snö som tö! Om det är mer än -10 grader tränar de inte, men rider ut. De rider mkt markarbete + bommar och något mindre hinder, har inte upplevt att det varit för halt, och då är ändå underlaget under snön inte det bästa! Tids nog kommer vår och sommar och man får träna "högre" höjder, att åka iväg till ridhus är inget alternativ för vår del, så barnen får vackert nöja sig med det som finns! Förövrigt rider de i alla väder, utom möjligen storm! :angel:

Kan man alltså köra litet bomarbete och jättelåga hopp (upphöjda bommar, inget riktigt hinder) trots att det ligger ojämn snö på ridbanan? Det vore ju kanon om det gick att träna sådant, men jag har inte vågat hittills, av rädsla för att hästarna ska göra illa sig. Hur plan måste marken vara för att man ska våga "bomträna"?

Det hjälper inte att ha brodd om du inte har snösulor. (vid styltväder)

ja visst önskar man att man hade ridhus denna tid på året... men jag rider o motionerar så mycket jag bara kan... dock inte om det snöar/regnar mycket eller blåser massor...

jag har beslutat mig för att inte stressa upp mig om pållen får vila lite mer... men jag gör mitt bästa för att hålla igång honom...

Jag rider oavsett väder. Dock får man ju anpassa ridningen efter detta, och här börjar ju problemen.

Jag började precis träna för tränare innan snön kom. Jag var otroligt motiverad, och tänkte att nu ska jag bli världsmästare på dressyr (nej har inte alls höga mål i livet :p )
Och vad händer när jag ska ta min andra lektion? Storm!
Lektionen efter det? Snöstorm! Sen då? snö, Snö, SNÖÖ!!
Visst jag lskade snö förra året, då jag hade min häst på skogsridning, eftersom han hade stårr mycket. Vi kunde spränga fram på åkrar, vägar, asfalt, ja ALLT. För det var ju mycket snö, men i år är det ju bara blask och is. Och jag vill träna. Det gick så himla bra, och både jag och pållen tyckte det var jätteskoj.
kan de tinte bli vår snaaart?!

undanflykter o trams, jag rider i alla väder.
Var ute o galopptränade i halvsnöstorm rätt kläder o utrustning på hästen = inga problem.

Undanflykter o trams håller jag inte med om. Visst finns det utrustning som underlättar ridning i alla väder o underlag. Men oavsett hur mycket broddar o snösulor du har på hästen så går det ju inte att galoppera omkring på frusen o knagglig mark????

Håller med TS att det är problematiskt så här på vintern. Det har varit sån mild vinter (=leriga hagar) så jag har inte satt på snösulorna (på hovslagarens inrådan), vilket gör att tösnö går bort att rida i. O här nere utgår jag ifrån att snön inte kommer att ligga kvar någon längre stund, så jag vet inte om jag ska ta ut hovis för att lägga på snösulorna eller om jag ska avvakta tövädret.
O full storm rider jag heller inte gärna i. Saker blåser omkull, flaxar förbi, och man hör inte trafiken så bra. Grenar i huvudet är heller inte lockande.

O att träna hästen på knagglig gårdsplan med snö o is känner inte heller särskilt säkert.

Det värsta är när man ridit många dagar i sträck o planerar in en vilodag - o så blir det såklart snöstorm dagen efter.

jag rider självklart inte i full storm eller på kanglig mark, men det inte knöligt överallt. Grusvägarna är inte direkt knögliga inte skogsvägarna heller.
Jag har inte riktiga snösulor än utan kör glass lock, fungerar super.
Vi har även ridhus men jag rider där max varannan dag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar