Brist på framåtbjudning

F

Frasseoo

Jag har en pålle på 5 år som är fruktansvärt envis.

Han är oerhört lättlärd och kan vara mycket lyhörd och fin men ibland blir han helt vidrig att rida.

Han har noll framåtbjudning, benen riktigt släpar efter honom.
Då blir arbetet i princip meningslöst. :confused:

Jag har provat med det mesta, vila, mer mat, mindre mat, omväxlande träning. Nu kan jag inte komma på något mer...

Tyvärr har jag inte kunnat rida honom så mycket jag skulle vilja i skog och mark eftersom jag gärna vill ha sällskap av säkerhetsskäl. MIna stall kompisar har haft mycket otur med krassliga hästar.

Har någon något bra tips?

/Frasse

Sv: Brist på framåtbjudning

Sådan häst har jag ibland och har haft, kan man säga ;)
Jag märkte att övergångar och tempoväxlingar fick pållen att "vakna" till liv!
Särskilt galoppen som hon älskar , fastän det är långt från vad AR rek...men och?

Glöm inte att ha kul med hästen oxå!!

Att rida ut är ju bästa framåtbjudningen, varför vill du inte det?
Kan du inte låta nån på cykel följa med , eller liknande?

Men jag tycker att hästen ska ha samma framåtbjudning i paddocken med!

Varför ska det vara tråkigt att rida i paddock och roligt att rida ut!?

Jag tycker det är lika kul och hästen med!

5 år, ingen framåtbjudning...

Prova bommar på marken, på böjda spår, gärna med ett litet ynkepy kryss på slutet. De flesta unga hästar förstår meningen med att hoppa, gillar det, samt lyfter på fötterna över bommar. Men, unga hästar MÅSTE ut. Försök ragga någon uteryttare. Jag förstår säkerhetsskälen, men man kan verkligen ta död på en hästs framåtbjudning i unga år genom att rida på ridbanan.

Tessan

Jaså?
Men om man nu inte kan eller vill rida ut själv då?
Jag håller inte med om att man kan ta död på en framåtbjudning, då rider man fel och tycker själv att det är tråkigt på ridbanan.

NU väljer jag hellre att rida i paddock för att en sak kan ta dö på min häst och det är alla INSEKTER i skog och mark!

Så nä, då låter jag hellre hästen få tränas i paddock/ ridhus och ha lite skoj! ;)

Min häst har tendensen att bli lite seg. Men han har blivit mycket piggare av att vi rider AR. När vi red ganska så tuff islandsridning så gjorde han system shutdown, stängde av totalt. Nu, när vi tränar korta pass, korta övningar, växlar ofta och han förstår vad jag vill har han vaknat jättemycket. Han är med mig på ett helt annat sätt.

Jag är noga med att redan från början av passet försöka ha energi i arbetet, tillåter honom inte att såsa från början. Sen busar vi en del också, klickertränar och leker tossiga lekar, det gillar han.

Longerar samt jobbar från marken. Blir väldigt GLAD när vi klarar nåt nytt, han märker det och blir glad själv.

Sen drar vi på ute i skogen en del‚ men perioder då det blir mycket paddock så tycker han att det är kul ändå. Tror att korta pass och mycket omväxlande grejer är en nyckel som kan funka. Ha kul ihop, även om det ofta blir paddocken. Var lite tokiga och flummiga.

Hoppas att du får lite mer energi i pålle

OlleAtlas

Tack!

Vi är väldans tossiga och busiga. :)

Vi tränar allt: Vid handen, på lång töm, på lina, dressyr, trail, lite hoppning, barrelrace, trix (han gör allt för en godbit) det senaste tillskottet i vår omväxlande träning var "polishästträning". Jätte kul! :banana: Vi traskade över, däck presseningar och mellan flaxande flaggor.Efter den träningen känner jag att jag känner mig mer trygg på honom. Jag har börjat ta små rundor själv, vilket jag inte vågade sedan han fick tokspel som 4,5 åring-5,5 åring. En rikitig tonårsrevolt.

Jag tror du har en point i att rida kortare pass och att hålla honom allert redan från första steget.

Jag skall prova att sätta upp ett litet hinder också.

/Frasse

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med om att säkerhet gäller först. Om man inte hittar någon att rida ut med kan man göra något annat. Men försöka rida ut så mycket som möjligt, annars (inte bara rida ut, naturligtvis). En häst som BARA går på ridvolten blir lätt slö och tappar framåtbjudningen. En häst som bara sids ut blir ogymnasticerad. En medelväg, kanske?

Tessan

Jag har inte sällskap under inridningen då jag inte ska behöva vänta in att någon annan person ska ha tid...

Jag började med markjobb och uppsittning på en täkt intill stallet. Det funkade bra. Så tog jag promenader ut i skogen vid hand och hästen var då sadlad och tränsad men ledde i kapson. Efter hand satt jag upp 10 minuter i skogen där han gått flera gånger och sen utökade jag det sakta. Nu är vi uppe i 1 timmes ridning. Jag rider honom med målet att gymnastisera. Runt träd, med böjningar och i skritt och trav över stockar (det finns det gott om här nere :))...Detta tar jag med mig sen på ridbanan men högst 1 gång i veckan. Fördelen med detta är att vi aldrig är beroende av andra. :cool:

sante skrev:
Jag håller inte med om att man kan ta död på en framåtbjudning, då rider man fel och tycker själv att det är tråkigt på ridbanan
De flesta hästar har mer eller mindre noll framåtbjudning.

Både jag och nej...har en islänning som har mycket framåtbjudning så henne får jag försöka att "sakta ner" medans Tinkern har lite dålig framåtbjudning som jag får lirka fram med olika övningar, hon behöver åxo längre uppvärmning så innan jag jobbar henne i paddocken rids hon ut.

Helt upp till individen!

Framåtbjudning betyder inte att springa. Det är en mental egenskap hos hästen. De flesta hästar har ingen framåtbjudning eftersom de alltid rids med bromsen på för ryttarna är rädda för rörelsen framåt.

??
Vem har sagt nåt om att springa?
Mental??

Just precis, mentalt. Fundera lite mer på det så kanske det klarnar ;)

?
:D :D :D :D

OM du inte kan förklara så släpp det ;)

bobo skrev:
Framåtbjudning betyder inte att springa. Det är en mental egenskap hos hästen. De flesta hästar har ingen framåtbjudning eftersom de alltid rids med bromsen på för ryttarna är rädda för rörelsen framåt.

Vad menar du med broms? Jag har reagerat på några trådar där folk hänger fast vid skänkel skänkel och åter skänkel...men inte ett ord om sätet eller viktens inverkan...menade du det? ...eller?

Min (inridningshästen som jag inte äger:)) häst har framåtbjudning och det är ingen tvekan. Jag behöver inte stora åthävor för att få honom att vilja gå framåt och det gäller i både skritt och trav. Vi har inte börjat med galopp ännu. :cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 427
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·
F
Dressyr Jag har en pålle på 5 år som är fruktansvärt envis. Han är oerhört lättlärd och kan vara mycket lyhörd och fin men ibland blir han...
Svar
8
· Visningar
1 123
Senast: Sol_
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm