Bridongbett/tränsbett skillnad?

bubbel

Trådstartare
Vad är det egentligen för skillnad på ett bridongbett och ett "tränsbett", eller "vanligt jäkla bett" om man så hellre vill. För om man tittar på exempelvis hööks hemsida så finns båda varianterna. Eller är de bara missinformerade som vanligt?

Sv: Bridongbett/tränsbett skillnad?

Det är ingen större skillnad numera. Skillnaden var större förr, när man ansåg att tränsbett skulle vara tjocka för att vara milda.

Däremot brukar man vilja ha mindre ringar på et bett som används tillsammans med stångbett, för smidighetens skull. På tävling får inte heller bridongringen (i kandar) vara större än 8 cm, men oftast använder man mycket mindre ringar än så, 4-5 cm.

De mindre ringarna gör också att bettet ligger mer stilla och tygeltaget får ngt mildare verkan som resultat. Ju större ringar, desto mer "rörelse" i tygeltaget.

Aah... det är så alltså? Det hade jag kanske kunnat tänka ut om jag var lite smart :D

Och tack till alla andra som stillat min nyfikenhet - ingen större skillnad nu förtiden alltså :)

De mindre ringarna gör också att bettet ligger mer stilla och tygeltaget får ngt mildare verkan som resultat. Ju större ringar, desto mer "rörelse" i tygeltaget.

För mig känns det som att de större ringarna är mildare, eftersom mundelen har en bit att "glida" innan "det riktiga" tygeltaget tar i. Och att fasta ringar ger en mer direkt och snabbare inverkan än lösa ringar. Eller är jag kanske helt fel ute...:confused:

Hur menar du, att mundelen skulle glida mer med stora ringar? ???? varför det?

Fasta ringar har ju inget att göra med storleken på ringen. det finns fasta ringar i både små och stora storlekar :D

Ju större ring, (fast eller inte fast), desto större effekt dvs rörelse i bettet när tygeltaget tar.

Hur menar du, att mundelen skulle glida mer med stora ringar? ???? varför det?

Fasta ringar har ju inget att göra med storleken på ringen. det finns fasta ringar i både små och stora storlekar :D

Ju större ring, (fast eller inte fast), desto större effekt dvs rörelse i bettet när tygeltaget tar.

Jag skrev kanske otydligt, det är kanske snarare så att RINGARNA glider innan tygeltaget tar i.

Om du står bredvid hästen och tittar när du tar tygeln bakåt, så glider ringen genom hålet på mundelen, så att det blir mer och mer "ring bakom mundelen än framför". Medan ringen glider genom mundelen så borde det vara en mildare verkan på munnen, än när "ringen har nått sitt bakersta läge" och tar med sig mundelen bakåt mer än innan. Att de lösa ringarna är lite som en "fjäder" som inte tar i helt förrän den är helt utsträckt. Hästen får en chans att svara innan tygeln sträcks och tar i bettet helt. Lite svårt att förklara.

Jag menar inte att mundelen skulle glida i sidled, om det kanske uppfattades så.

Och med fasta ringar menade jag att det genast blir samma effekt som när den lösa ringen är i sitt bakersta läge, inte att de bara skulle finnas i en storlek.

Vilken del är det som får större rörelse enligt din teori?
Vi kanske är inne på samma spår med "rörelsen", men tycker olika om vilket som är mildast?

*spånar* :)

alltså, om vi först separerar fasta och ej fasta ringar.

fasta: det blir mindre tygelinverkan och bettet ligger mera stilla rent generellt i munnen.

lösa: kanske som du säger - lite mer effekt?

ang. storleken så dock helt klart, ju större ring desto större genomslag i tygeltaget.
vet inte riktigt hur jag ska förklara det annat än att det blir mera rörelse i och med storleken...
på ett bridong med jättesmå ringar, blir tygeltaget mera "smått" det också.

förstår du hur jag menar?

alltså, om vi först separerar fasta och ej fasta ringar.

fasta: det blir mindre tygelinverkan och bettet ligger mera stilla rent generellt i munnen.

lösa: kanske som du säger - lite mer effekt?

ang. storleken så dock helt klart, ju större ring desto större genomslag i tygeltaget.
vet inte riktigt hur jag ska förklara det annat än att det blir mera rörelse i och med storleken...
på ett bridong med jättesmå ringar, blir tygeltaget mera "smått" det också.

förstår du hur jag menar?

Att fasta ringar ger ett mer stilla bett håller jag med dig om. Men säg att du har fasta ringar, och sträcker tygeln så att den precis inte tar i bettet. Tar du bak handen 2 cm så tas väl ring+mundel också bak 2 cm? Gör du samma sak med lösa ringar så är de nästan bara ringen som har rört sig bak 2 cm, medan mundelen är nästan opåverkad. Tar du bak ytterligare 2 cm så "tar ringen slut" och tar med sig mundelen bakåt.

Nu menar jag inte exakta måttangivelser, jag försöker bara förklara hur jag tänker.

Det kanske är mer "effekt" som du uttrycker det när de lösa ringarna väl är sträckta?
:)

jag tror vi blandar äpplen och päron lite i vår diskussion.

När jag fällde min första kommentar, att mindre ringar ger ett mindre genomgående tygeltag än större ringar, så blandade jag öh.t inte in fasta jmf med lösa ringar i ekvationen. jag pratade bara storleken på ringarna punkt slut.

jag är inte så insatt i de subtila skillnader mellan fasta och lösa ringar, förrutom då att fasta ger ett mer stilla bett rent generellt. däremot vet jag att som sagt, en mindre ring ger ett mer subtilt tygeltag än en större ring.

Jag tog upp de fasta ringarna för att gå ett steg till i hur jag uppfattar hur små och stora ringar rör sig genom mundelen vid ett tygeltag. Stora ringar rör sig längre i mundelen än de små innan de "tar slut" och tar med sig mundelen bak, medan fasta ringar tar med sig bettet med än gång, dvs snabbare än små ringar.

Det sista du skrev, att "en mindre ring ger ett mer subtilt tygeltag än en större ring." kan vara det jag försöker att få fram, att tygeltaget tar i bettet mer med än gång jämfört med en stor ring = tydligare med en mindre ring. Inte så "glappigt"

Det kan mycket väl vara så att vi pratar förbi varandra.

:)

lånar tråden lite.......

Får man tävla lokalt med bridongbett istället för tränsbett ???

TR ligger ute på nätet numera så det kan du kolla själv - http://www2.ridsport.se/t2.aspx?p=95402

"Diametern på de olika betten måste vara så stor att de inte kan skada
hästen. Minsta diametern för tränsbett och stångbett skall vara
14 mm och för bridongbett minst 10 mm."

vilket borde betyda att man måste ha minst 14mm på lokaltävling eftersom dom rids på träns

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 226
Senast: dukie
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 117
Senast: Capybara
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 580
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka