Briar avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smirnoff
  • Startdatum Startdatum
S

Smirnoff

Vad har ni för erfarenheter av Briar avkommor? Hur blir de generellt storleksmässigt? Grova? Övrig info? ;)

Skulle vara kul och nyttigt att höra vad ni tycker. Är lite sugen på att köra på ett säkert kort på mitt sto eftersom hon aldrig haft föl förut.

Sv: Briar avkommor

Han ger över medel i storlek, om jag inte mins fel så toppar han statistiken på den hingst som lämnar störst avkommor, eller så ligger han i toppen iallafall. Ryktet säger att han ger rätt nerviga hästar, det har jag hört från flera håll. Hurvida det är sant eller inte vet jag ej. Jag tycker generellt de är snygga och hoppar framförallt bra.

Jag höll på och köpa en avkomma efter Briar som tyvärr inte gick igenom besiktningen. Mycket snygg häst, 170 hög och högställd. Rörde sig trevligt och hoppade med superteknik men var ingen häst för hobbyryttaren. Den var lite för svår för ägaren och skulle därför säljas.

Har fött upp en briar avkomma, han blev 176, ganska regäl häst, rörde sig bra.
Mamman är 160, E.Fontana-urbino, ädel, högrest.

Jag tycker Briar är en jättehäftig hingst, men jag börjar inse att han kommer nog inte lämpa sig för mitt något grova och 170 cm stora sto, grov,stor + grov,stor = super bastant bjässe? :confused: Men visst brukar Briar lämna ett jätte fint psyke? :)

Briar är väl inte känd för att lämna ett jättefint psyke direkt? Beroende på hur man tolkar det förstås. Hans pappa är inte heller en hingst som alltid lämnar "knähästar" utan snarare sådana med mycket åsikter. Undantag finns förstås.

Ok, det jag har hört att på "backen" är det lugna trevliga hästar men kan bli skarpa vid ridning, men som du sa - undantag finns förstås.

Ok, det jag har hört att på "backen" är det lugna trevliga hästar men kan bli skarpa vid ridning, men som du sa - undantag finns förstås.

Ja, så kan det nog vara även på Magini. Som sagt, en tolkningsfråga. Skarpa vid ridning är väl inget jag skulle kalla jättefint psyke direkt. För mig är det hästar som är lätthanterade i alla situationer.

Våran var jätte fint spyke på, lugn o cool!

De jag har sett har varit ganska stora, maffiga snarare än eleganta (lite som han själv). Jämna gångarter, inte superelastiska. Mycket vilja, har förtroende för människor, en del nerv. Med rätt möderne tror jag inte man behöver vara proffs för att hantera dem.

Jag har fött upp fem Briaravk.alla ston(två olika märrar)De ena stoet har haft fyra avk (hon själv 155 cm) .avk.mellan 161-172 cm.Tuffa ,kloka men inga "förstahästar".Hoppar bra med utrycksfulla gångarter.De andra stoet (167)avk 173,Hoppar fantasiskt,pigg,reaktionssnabb.
Använder man prestationhingstar så blir det "drag" i avkommarna,Det är inga "klappoborst"hästar,utan kräver kunskap och hantering på rätt sätt,för att det ska bli bra.

Går in lite under ett halvt OT.

Från hingstvisningen nämde de att Briar hade 9 godkända hingstar efter sig i sverige och utomlands. Känner till Meges och Biggles. Har hjärnsläpp på en 3:e... Vilka mer är godkända efter Briar?

Min erfarenhet är att han ger dåliga ben. Har flera exempel men det kan ju vara en slump. Däremot är jag förvånad över att det inte finns fler avkommor ute på tävlingsbanorna efter honom. Titta i startlistor så hittar man inte många efter honom.

Nej där sa du något intressant, Briar bör ju ha ganska många ute på tävlingsbanorna med tanke på hur många ston han har haft? Har själv dålig koll på om det finns många "Briar-hoppare" ute på tävlingsbanorna men på dressyrsidan är det ganska sällan man ser avkommor efter honom.
Måste dock tilläga att de få jag har sett har jag tyckt varit superfina och utmärkt sig när man kollat på dem ;)

Jag har också noterat att hästarna kan vara lite hårda i huvudet, lite bestämda osv. Som någon sa, inte de ultimata förstahästarna kanske. Annars har jag sett både större och mindre hästar, oftast lite åt det slankare hållet, inte särskilt kraftiga.

Går in lite under ett halvt OT.

Från hingstvisningen nämde de att Briar hade 9 godkända hingstar efter sig i sverige och utomlands. Känner till Meges och Biggles. Har hjärnsläpp på en 3:e... Vilka mer är godkända efter Briar?

Den 3:e heter Berlioz 978, men var väl steril eller nått?

2 i USA
Isos 9067
http://www.swanaoffice.org/Stallions/stallion_Isos.aspx

Bella Karoli 9064 (död)
http://www.swanaoffice.org/Stallions/stallion_Bella Karoli.aspx

samt Agastrofos som inte verkar vara godkänd? Lite annorlunda stam, inte ofta man ser linjeavel på Magini. Hästen blev väldigt lik pappa sin i alla fall om man tittar in på hans hemsida, dvs inte på bilden på Swanas sida.
http://www.swanaoffice.org/Stallions/stallion_Agastrofos.aspx

Senast ändrad:

Min erfarenhet är att han ger dåliga ben. Har flera exempel men det kan ju vara en slump. Däremot är jag förvånad över att det inte finns fler avkommor ute på tävlingsbanorna efter honom. Titta i startlistor så hittar man inte många efter honom.

Du måste ha sett ett icke representativt urval.
Briar har ett extremitets BLUP på 122, vilket placerar honom på 20 plats i maraton tabellen. Endast halvbröderna Feliciano med 125, Chess med 129 samt Acacio med 123 har ett högre värde av levande hingstar förnärvarande i avel. I Briars fall grundar det sig på 152 avkommor som gått 3års-Test, och 63 som blivit bedömda på kvalitets tävlan.
Vad det gäller tävlande avkommor var jag just imponerad av motsatsen, efter att ha tittat på resultaten från de Nationella tävlingarna i Åstorp nyligen. I Grand Prix hade han 3 startande avkommor av 21. Brisbane placerade sig som 2:a, han är förövrigt en av Briars godkända söner med stbnr 1081, men har inte verkat i avel. En annan godkänd son var Berlioz 978 som togs ur avel efter en säsong på grund av infertilitet.
Ett litet tips är att man går in och tittar på ASVHs BLUP sida, så får man lite kött på benen och slipper ägna sig åt grundlösa rykten.
T.o.m. 2007 har Briar 96 tävlande avkommor av totalt 247 som var 6 år eller äldre.

Jäklar 96 tävlande avkommor, det är ju nästa 40 % av allihopa :grin:;) Enligt mig är Briar synonym med svensk dressyr, synd att han är för grov för mitt sto, för han är en häftig häst :)

Instämmer med de flesta med erfarenheter av STORA Briar-avkommor. Vissa med skarpt humör men med fin ridbarhet och kapacitet.

De jag har fotat var

Sto f.2004 - 172 cm (som 3-åring)
Sto f.2003 - 166 cm (4 år)
Valack f.2000 - 166 cm (3 år)
Valack f.1997 - 180 cm (4 år)
Valack f.1997 - 167 cm (4 år)
Valack f.1997 - 165 cm (3 år)
Sto f.1998 - den minsta jag sett, hon ligger nog runt 163

och vet de som var

Valack f.2003 - 180 cm
Valack f.2001 - 175 cm (3 år)
Hingst f.2000 - 167 cm (4 år)

Mina faster har fött upp två stycken e Briar och de skall bedå två vara väldigt skarpa i huvudet och stora! Det är samma mamma till båda och hon var inte över 160 cm och valaken ligger runt 165 och stoet över 170. INgen av dem är väll de lättaste i typerna men är utan tvekan trevliga när man hanterar dem.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 598
Senast: Sedna
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
938
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka