M

Minstril

Känner mig ganska korkad när jag frågar det här, men jag har faktiskt aldrig vetat :crazy: Men är det någon av er som skulle kunna förklara lite snabbt vad en brems är och vad den används till?

Sv: Brems?

brems%20med%20snore.jpg

Används runt överläppen när hästen inte vill stå stilla tex vid veterinärbehandling av något slag. Är inte jätteinsatt men det frigörs endorfiner tror jag så hästen blir liksom lite "hög".

Sara

En brems är ett redskap man antningen "snör" eller trycker åt runt mulen, de delen dom kan röra på, eller hur det nu skall förklras. När man gör det, så sänder hästen ut sitt egna morfin i kroppen, vilket fungerar som lugnande. Man år samma effekt, dock mycket svagare, om man vrider till örat på dom och håller kvar.

Okej, tack så jättemycket. Har sätt sådana förut, men aldrig fattat vad det var :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
276
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
362
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 476
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka